Måla direkt på gipsskivan?
Någon som vet om man kan måla direkt på en gispskiva eller om man bör sätta en väv under?
Är det en kvalitetsfråga?
Tacksam för svar!!!
Någon som vet om man kan måla direkt på en gispskiva eller om man bör sätta en väv under?
Är det en kvalitetsfråga?
Tacksam för svar!!!
Armera och spackla skarvarna sen är det bara grunda och måla!
Håller med Maria1984.
Se till att allt är slätt för minsta lilla jack eller ojämnhet syns.
Men det är så dom har gjort i vårt hus och då har spacklet lossnat från spik och skruvskallar...
Vilket gör att det blivit små bubblor där dessa sitter.
I andra hus i vårt område har man fått ersättning från entreprenören just för att man inte har satt en väv bakom.
Så det borde ju vara en kvalitetsfråga eftersom dom har betalt ut ersättning menar jag?
Vi har målat direkt på gipsskivorna. Det finns massa åsikter om vad som är rätt o fel. Det som man får tänka på är ju att man måste spackla nooooga om man ska måla direkt på gipsskivorna för allt syns.
sätt en väv för att slippa att det luckras upp...annars måste man väl spackla alltihop??
Jag skulle helt klart rekommendera att spackla skarvarna och sen sätta en tapet som heter Easy Cover som täcker ojämnheter. Den är 1m bred så den går fort att sätta upp. Sen målar man på den. Har i alla fall funkat toppen hemma hos oss =)
vill man vara säker på att det ska bli bra så sätt easy cover över men då ramlar det iväg i pris. 299:- för 10 kvadrat.
Men tycker att det låter konstigt att spacklet har släpt över skruvskallen. Kan förstå om det släpper i skarvar pga sättningar.
Men annars ska det gå bra att måla på gips.
Tack för era svar!
Sen kan jag tippsa om ett latexbaserat spackel som kan röra sig "lite" utan att det spricker istället för ett vanligt snickerispackel om du väljer att måla direkt på gips.