• underverket 06

Min sons fötter är 12 cm långa? VIlken skostorlek? Någon som vet någon sajt om skostorlekar?

Mätte sonens fötter o de är 12 cm. För 2 mån sedan var de 11,7 o de skulle han han storlek 20. Vilken storlek ska han han nu? Någon sida där man hittar information om det.

Hans 2 par vinterkängor som vi köpt begagnade är 15 cm. De ena är storlek 20(kavat) o den andra 21.(rådis)Är de för stora? Ska väl vara max 2 cm större än fötterna? Fast man kanske kan lägga i en sula o hans fötter kanske växer lite till innan det är dags för vinterskor.

En annan fråga? Är kavat stora i storleken? Verkar ju så eftersom de i storlek 20 som jag har är lika stora som kängorna i storlek 21 från Rådis.

• Svar på tråden Min sons fötter är 12 cm långa? VIlken skostorlek? Någon som vet någon sajt om skostorlekar?
  • Vickan I

Sonens fötter är ca 11 cm och han strl 20 i sina converse, men de är ganska bra stora fortfarande.

(¯`°?.¸ ღ♥ Alvin 090104 ♥ღ ¸.?°´¯)
  • TheMother

När vi köpte första paret med skor till sonen var hans fötter 12.1 cm långa, köpte då storlek 21 i märket kavat. De skorna är 13,5 cm långa inuti, och 1,5 cm större än fötterna bör skorna vara när man köper dem (för att de inte ska växa ur dem allt för fort, som jag fattat det). Dock får de nog gärna vara 2 cm större på vinterskor, men man ska nog vara lite försiktig med, så barnet klarar av att gå i skorna och inte bara snubblar för att de är så stora.
    Det är innermåttet i skorna som gäller alltså.

• kobebis

Min son har oxå 12 cm långa fötter...eller nu kanske någon millimeter till och han har storlek 20 på sina skor nu. Är inte för små än...Så din son har nog fortfarande storlek 20 i skor. Men som sagt var skor är olika så det är bara mäta som gäller...

vinterskor som är 3 cm långre än foten är på tok för stort...

• underverket 06

Aha, innermåttet som gäller? Jag kan alltså inte ta en linjal o mäta skon? Då blir det väl fel, för då mäter jag ju hela skon?

• TheMother

underverket 06 skrev 2009-10-01 11:09:20 följande:

Aha, innermåttet som gäller? Jag kan alltså inte ta en linjal o mäta skon? Då blir det väl fel, för då mäter jag ju hela skon?
    Nej, du kan inte mäta sulan under skon, är innermåttet som gäller.
    Lättast är faktiskt att gå till en skoaffär och be dem om hjälp. Eller köpa hem en sådan mätsticka som de har i affären för att mäta innermåtter på skor, om du vet att han kommer få fler ärvda skor i framtiden.
  • MajaVira

Om det är möjligt att ta ut innersulorna i skorna så gör det, då kan du enkelt jämföra mot sonens fötter.

• Vila

Jag skrev ut en guide igår och där står det:
    Strl. 20 - Skons innerlängd=13,0-13,5. Fotens längd ska vara 11,4-12,0.
    Strl. 21 - skons innerlängd=13,5-14,2. Fotens längd ska vara 12,0-12,7.

Denna var från ellos, men jag har jämfört den med flera olika företag och det verkar stämma bra med andra tabeller. Ellos har ju mycket skor och mycket märken så den är säkert bra.

• Cillisen

Ts: Innermåttet måste du mäta, det är ju där han har foten. Lättast är som Leahh skrev är att ta med skorna till en skoaffär och låna deras mätare....

Vila:
    Fast alla skor i strlk 20 är ju inte 13-13.5? Lite konstig guide kan jag tycka...

Svar på tråden Min sons fötter är 12 cm långa? VIlken skostorlek? Någon som vet någon sajt om skostorlekar?