• fröken

Följer du recept?

Efter att ha suttit en del raster på jobbet och pratat mat har jag blivit smått förvånad. Det verkar som om de allra flesta använder recept när de lagar mat - ALLTID!
    Jag gör det när jag gör någon ny rätt, eller något avancerat och oftast när jag bakar. Finns det fler som lagar mat utan recept? Eller är det bara jag som är konstig?

• Svar på tråden Följer du recept?
  • Min högsta önskan

Är det nya rätter, så JA.
    Annars har jag ett recept som stöd, men blandar sen i lite av varje, beroende på vad jag har hemma.
    Ofta har jag ingredienserna till ett recept i huvet och testar mej fram med mängd, eller också blandra jag ihop vad jag har hemma..

• Sencha

Mnjä... Det HÄNDER väl att jag försöker följa recept, men även då brukar jag avvika på någon punkt - det där skippar jag, det där tar jag mer av, etc, utifrån vad jag har hemma eller vad jag tycker mer eller mindre om.

0401 & 0807
  • Panna82

Nya rätter, ja. Men inte annars.. Om det inte är något jag gör väldigt sällan och glömmer mellan varven.
    Alltid när jag bakar. Jag bakar så sällan så där glömmer jag även enklaste sockerkaksrecpetet

• Danitra

När jag lagar mat följer jag aldrig recept helt och hållet. Ofta lagar jag på ren inspiration men ibland använder jag ett recept som grund men ändrar om lite efter eget tycke och smak.

• Missimo84

Självklart med nya rätter och rätter som man lagar väldigt sällan.
    Sen kan jag ha receptet framme för att komma ihåg alla ingredienser om det är många. Men ska jag laga köttfärssås t.ex. så kan ju kokboken slänga sig i väggen. Där mäts det inte och följs inga recept.
    Så i vardagsmatlagning så gör jag allt enligt mitt egna recept. Sen kan man ju kika på t.ex. fl efter nya saker och se proprtionerna mellan olika ingredienser och sen testa själv och se vad som händer.
    Men det beror nog kan ske lite på vana i köket också.
    Pappan till mitt barn behöver recept för att koka potatis t.ex.
    Men han kan svänga ihop en hemmagjord chokladpudding utan recept.

• isisisis

Ja,om jag bakar.

Eller om det är ett nytt recept.
    Men man behöver ju nte följa det slaviskt om man inte vill,man kan ju plock bort eller tillägga

All annan mat jag lagar gör jag på känsla och rutin.

• Callistrate

Om jag bakar, ja. Annars är det ganska sällan. Jag älskar kokböcker och har en hel uppsjö, bläddrar gärna i dem för inspiration, om jag hittar ett recept som låter jättegott eller något mer komplicerat så följer jag receptet.

• tjejen1981

Då jag har lite halvdålig fantasi så använder jag recept men bara för inspiration sen lagar jag lite som jag känner så följer oftast det ej utan mer vad man kan ha i maträtten. Men visst ibland följer man recept till punkt o pricka men ytterst sällan

www.familjenojag.blogspot.com/

• Celin

ja för bakning, pannkaka och nya rätter... (men korrigerar efter tycke o smak på nya rätter)

Walleman, 070307
Svar på tråden Följer du recept?