• MikaelaOchEricaQudijo

ni som bor i malmö

tänkte höra med alla er som bor i malmö,lite tips på områden i staden vart är det bäst att bo om man är småbarnsförälder? och vilka bostadsföretag är det i områdena som gäller? gärna lite mer tips och råd rent spontat sådär. tacksam för svar.

• Svar på tråden ni som bor i malmö
  • Matanza

Hur centralt vill ni bo? radhus vs. lgh?
    De finns ju populära områden lite utanför, klagshamn, tygelsjö, bara, svedala.

Men annars tycker jag bäst om västra innerstaden. slottstaden , fridhem, ribersborg. nära till vattnet och till stan...

• norgesessan

Hehe, det finns en tråd där det diskuteras var man kan bo, tror ALLA områden fick bottenbetyg av någon, och alla områden fick toppenbetyg av någon...Det var verkligen delade meningar Vi bor i Södra innerstan, det är nära centrum med mer, men vi vill flytta från stan så snart vi kan köpa något.. Vi har inte ens en gård där vi bor, och hade vi haft det hade vi inte fått ha den ifred, vi kan inte ens ha cyklarna ute..Får ha dom på balkongen/cykelkällaren... För några veckor sen var det ett gäng som använde bänken utanför som fritidsgård...Otroligt irriterande.. (Väldigt lokalt problem, så det har ju inget direkt med södra innerstan att göra.)

Emil 03-Jonathan 05 och Isabelle 2/2.09
  • MikaelaOchEricaQudijo

njae,jag är ensam med 2 barn,så lägenhet blir de nog. ja vill ju helst bo centralt men förstår ju att man inte allid får som man vill,så ja e nöjd om det inte är allt för långt till stan och barnvänligt. vad är era privata uppfattningar om områderna i/runt om malmö? hur är det som stad? possitivt alt negativa saker?

• norgesessan

Nu är jag van med bussar varannan timme, 30 minuter imellan under ruschen..Minsta pris över 20 kr på landet.... Så jag tycker bussarna här är fantastiska bussar vart 8 minut, flera olika att välja mellan, och ca. 15 kr för att åka bussen... Skönt att vi kan promenera till stan och sonens skola utan problem. Nära köpenhamn och sånt...

Emil 03-Jonathan 05 och Isabelle 2/2.09
  • MikaelaOchEricaQudijo
    norgesessan skrev 2009-10-01 22:46:18 följande:
    Nu är jag van med bussar varannan timme, 30 minuter imellan under ruschen..Minsta pris över 20 kr på landet.... Så jag tycker bussarna här är fantastiska bussar vart 8 minut, flera olika att välja mellan, och ca. 15 kr för att åka bussen... Skönt att vi kan promenera till stan och sonens skola utan problem. Nära köpenhamn och sånt...
    ja tänkte inte flytta ner innan ja fixat körkortet och har bil vilket vill underlätta i vardagen och i mitt jobbsökande. så lite tips på bostadsbolag mm då kanske?
  • Vasen

Det har precis startat en bostadsförmedling

www.boplatssyd.se

där har det kommunala bostadsbolaget mkb sina bostäder och en hoper andra företag. Det är lite svårt att rekommendera en hyresvärd här i stan, de flesta verkar ha något hus som de missköter grovt någonstans i stan. Mkb har tydligen blivit väldigt mycket bättre än tidigare enligt vänner som bor där.

Jag bor också i Södra Innerstaden och trivs. Tänker inte flytta. Avslappnat och trivsamt, tycker jag. Vi har innergård och kan parkera cyklarna utanför. Mina cyklar brukar bli stulna vid Centralen.

• SuzR

jag tycket slottstaden är bäst! i mitt hus bor det några få barnfamiljer och pensionärer, det är tryggt och tyst och väldigt trevligt område, nära till stan.

• MikaelaOchEricaQudijo

ok,de låter som em soft stad med softa människor. ska kolla upp bostadsbolaget,tack så mycket! kommer ni på mer feel free to write it down

• Matanza

Jag skulle oxå rösta på slottstaden eller ribersborg. Vi trivs kanon, lagom till ALLT! och lugnt och skönt!

Ang bostadsbolag så finns det ju MKB, gyllenforsen, Lifra (är kanon=ordning och reda), stena, kommer inte på fler just nu...

kan man inte googla på fastighetsförvaltare i malmö? det finns en del hus som har privata ägare och då anlitas förvaltare att ha hand om uthyrning...

Jag flyttade från Sthlm till Malmö och trivs såså bra!!

• SuzR

min sambo är också från stockholm men bor nu i malml och vi trivs sååå bra, skulle aldrig kunna tänka mig att bo i tjotaheiti i stockholm, för här kan man bo i stan OCH ha råd med det, det skulle inte funka för oss om vi bodde i sthlm. då skulle vi få bo i en förort eller ta tunnelbana in till stan...been there done that, aldrig mer. nu går jag , det tar 5 min!

Svar på tråden ni som bor i malmö