är det farligt att glömma bort att ge D-dropparna?
jag är fruktansvärt dålig på att komma ihåg D-dropparna till min 1-åriga son-Nu undrar jag om det är farligt?Tacksam för svar
jag är fruktansvärt dålig på att komma ihåg D-dropparna till min 1-åriga son-Nu undrar jag om det är farligt?Tacksam för svar
Hmm jag tror jag har gett min dotter D-droppar 4 ggr totalt på 6 månader!
nej det är inte farligt..
D-vitamin behövs ju för att bygga ett starkt skelett. Det behövs för upptagandet av kalcium i tarmen.
Försök att komma ihåg dropparna, speciellt nu när vi går mot mörkare tider!
Gör det till en daglig rutin - frukost, D-droppar och tandborstning. Alla 3 behövs ju och då du gör allt på en gång så är det ju gjort sen
Inte farligt på så sätt att ditt barn kommer dö om du glömmer att ge dom, men det är ju bättre att försöka komma ihåg
"Livsmedelsverket rekommenderar att alla barn får D-droppar de första två åren (från cirka 4 veckors ålder). Barnet behöver D-droppar hela året, inget uppehåll bör därför göras under sommarmånaderna. "
http://www.slv.se/sv/grupp1/Mat-och-naring/Kostrad/Spadbarn/D-vitaminprofylax-till-barn/
glömde också bort att ge D-dropparna till min dotter i början. satte sedan min mobil på alarm varje dag samma tid så nu får dottern dropparna varje dag. ett tips för oss som har lite altzeimers
Jag glömde ganska ofta då min pojke var bebis (och så var det ad-droppar då och jag var skeptisk till a-vitaminet) - men nu försöker jag att ge både d-droppar och omega3 regelbundet fast han snart är 3 år.
Här är en intressant länk om allt bra med d-vitamin
www.kostdoktorn.se/d-vitamin
Jag är kass på D-droppar, men min son får fruktvällingen från Semper från 2 år som är D-vitaminberikad istället. (Nu är han bara 16 månader men det är enda vällingen han vill ha, och det var ok när jag kollade med BVC, så han har druckit den sedan han var ett år ungefär).
Som sagt - det är inte farligt att glömma, men du ska absolut inte kompensera med att fler droppar vid nästa tillfälle. Det är farligt att överdosera.
Jag har också glömt emellanåt och ibland har lillkillen varit för trött el dyl som gjort att han inte fått sina droppar. Överlag är vi rätt bra på att komma ihåg. Han får dem alltid efter kvällsmaten och de står alltid framme på diskbänken (har d-doppar i olja som ej behöver ställas i kylskåp).
Wohoo.. Tack vare den här tråden så kom jag ihåg dropparna idag!
Ms Fortnight skrev 2009-10-01 15:05:06 följande:
Det kan i längden vara skadligt att överdosera D-droppar. Kroppen kan inte göra sig av med överskott av vitamin D. Därför lagras de i kroppen - främst i levern. Det kan vara skadligt. D-droppar bör inte tas samtidigt med andra preparat som innehåller vitamin D utan att behandlande läkare känner till det. Ta inte dubbel dos för att kompensera för glömd dos.
Referens:
http://www.barntotal.se/faktabank_foer_dig_som_har_bebis/haelsa/allt_du_behoever_veta_om_d-droppar/
----
när skulle man börja ge dropparna? var det vid 4 veckors eller 8?..... hade helt glömt bort det hära...
D-dropparna börjar man ge vid 1 års ålder, men AD-droppar är väl vid 4-6 veckor?
Zack o Bella skrev 2009-10-03 19:42:46 följande:
Har dom? Sen när då?
Det visste jag inte.
hej!
jag har just börjat ge min dotter ( 19 mån) eskimokids. den innehåller ju vitamin d så jag har inte gett henne d-droppar samtidigt. gör jag rätt? får hon i sig tillräckligt med d-vitamin av eskimokids?
D-droppar från om med 1 månaders ålder upp till 2 års ålder. Mörkhyade barn ska ha droppar ända upp i 5-årsåldern.
Anna S: Jag tycker det låter som du gör rätt, men du kan ju alltid höra med bvc nästa gång du är där.
Anna Svenssonliv skrev 2009-10-03 20:24:49 följande: