• Zafiren

Varma kläder när man rider i ridskola?

Min dotter på 8 år går i ridskola en dag i veckan. Det börjar ju att bli kallare ute så jag undrar vad för kläder man ska ha på som är varma vid ridning. Undrar också om det måste vara särskilda kläder (typ ridjacka) eller funkar det med vanlig? Jag antar att det är bra att ha underställ under ridbyxorna. Vad ska man ha på fötterna(förutom ridstövlar)? Behöver man ha fodrade stövlar (om det nu finns) eller duger dem hon redan har? Tacksam för svar då jag själv inte red som barn så har noll koll..

• Svar på tråden Varma kläder när man rider i ridskola?
  • Stor mamma

Själv kör jag med fodrade ridbyxor, lite tjockare ridjacka, finns massa bra o billiga. Fodrade skinnridstövlar, de är kanonsköna. Rider hon i kallridhus kan ridhandskar vara bra och en ridhuva under hjälmen. Själv fuskar jag lite o har de där värmedynorna i skorna. FGinns såna värmesulor att köpa som man kokar, sen knäcker en lite silverplatta i så aktiveras de.

Skönt i kalla dagar

• Cia o krabaten

Fötterna är viktigast, man fryser som tusan i kalla ridstövlar.
    Så antingen om de är stora nog för sockor, eller så andra antingen ridskor eller fodrade stövlar.

Underställ är nog ok, men tänk på att man rör sig en del och svettas när man rider.
    Det beror nog på om de rider inne eller ute om man ska ha underställ och jacka.

Ang jacka och annat så går det ju med vad som helst.Behöver inte vara en häst på den

Det bästa är kläder som går lätt att ta av och på just för ridpasset för efetr fryser man desto mer då det över lag är kallt runt hästar under vintern.

• Hemlighet

Jag hade fodrade termo ridstövlar på vintern, ridjacka(funkar alldeles utmärkt med en vanlig jacka inte för lång bara), ridbyxor med lång kalsonger under,tjockare handskar och pannband för öronen.

• suzziluzen

Varma stövlar/skor är att rekommendera efter om man lätt blir kall om fötterna. Sen tycker jag det är bra med många lager-principen, man är ju kall när man börjar sitt ridpass, men blir ju ofta ganska varm efter ett tag. Då är det skönt att kunna plocka av tjockaste jackan.

• Phlippan87

jag hade antingen ridskor med raggsockor eller mina termoridstövlar, riktigt isande kalla dagar (-20 eller kallare) närjag red ut i skogen med min egen häst hade jag långkalsonger under ridbyxorna annars klarade jag mig alltid fint med bara vanliga ridbyxor. hade ofta stickad tröja elelr fleece-tröja med någon t-shirt under och en vindtät jacka ovanpå (jackan åkte alltid av när vi var i ridhuset dock, svettades ihjäl annars)
    vanlig jacka funkar utmärkt om man hittar någon man kan röra sig ordentligt i, det är viktigast, och inga huvor o.dyl...

fleece-vantar är underbart också när det är lite kallare, frös som en tok om händenra utan dem, men med fodrade ridvantar blev jag ännu kallare så vanliga, aningen stora kanske, fleece-vantar är underbart. men se till att det är ridvantar (alltså med slitskydd typ), det är faktiskt lättare att hålla ordentligt i tyglarna och känna att man ahr kontroll med sådana än vanliga fleecevantar

Vår lill* älskling, BF 22/12 2009 | phlippans.blogg.se
  • WaitingInVain

Som de andra säger - varmt på fötterna! Lägg gärna en varm sula i stövlarna eller ha tjocka yllesockor. Ridstövlar i läder ventilerar bäst bort fukt som också kyler, så ett par varmfodrade ridskor kanske kan vara ett bra alternativ också.

Kalla stigbyglar i stål kyler också fötterna - finns inlägg att stoppa i byglarna som håller tårna varma. Vet inte om de är anpassnignsbara till olika storlekar av stigbyglar, men kanske värt att kolla upp annars. (Man trycker i dem ganska lätt och borde kunna tas med även till ridskola och sedan tas hem efter lektion.)

En varmare jacka och lager på lager om överkroppen är bra. Själv gilar jag såhär på höstkanten att ha en stickad tröja med en tjockare fleece-jacka utanpå. Då får man både värme samtidigt som man är rörlig.

Ridvantar är nästan ett måste, titta efter lite tjockare variant med bra grepp.

• Rosa Helena

Ett litet säkerhetstips bara ang. jacka, välj en jacka utan luva eller i alla fall med knappar på luvan så den lossar om dottern skulle fastna i något, viktigt i vanliga fall - ännu viktigare på hästryggen..

• Phlippan87

sedan beror det ju lite på hur pass avancerad ridning det är (jag själv började ju tidigt så jag red ganska avancerat redan i den åldern). nybörjar-ridning är det viktigare med rejält med kläder, gärna i lager så man kan ta av om det blir för varmt (alltså jackor och tröjor då). är de i ridhus blir det ganska varmt ändå efter ett tag, hästar och människor som andas osv... men som sagt, se till att det är kläder där hon har bra rörelsefrihet

• WaitingInVain

Ett tips till: Ett par chaps kan funka utanpå ridbyxorna. Att ha underställ kan vara bra, men riskerar också att skapa orörlighet (ridbyxor sitter ju rätt tight). Med ett par chaps får man lite extra värme utanpå låren som annars är ganska oskyddade under ett ridpass.

• Zafiren

Okej tack så mycket allihopa. Då vet jag vad som behövs
    Varmt om fötterna..mm hennes fötter blev kalla nu sist när hon red...så det blir till att leta fram yllesockorna.

Philippan87: Hon är nybörjare än så länge

• Phlippan87
    Zafiren skrev 2009-10-01 17:59:15 följande:
    Okej tack så mycket allihopa. Då vet jag vad som behövs Varmt om fötterna..mm hennes fötter blev kalla nu sist när hon red...så det blir till att leta fram yllesockorna. Philippan87: Hon är nybörjare än så länge
    som sagt, lager är aldirg fel på överkroppen, och rejäla strumpor som värmer... händerna är också skönt att skydda men benen är faktiskt det man har minst problem av tror jag (köldmässigt alltså) jag märkte sällan att jag var kall om benen förens jag kom in och bytte till andra byxor
  • mm m

Ser att du redan fått många bra tips! Det jag kommer på direkt som är bra året runt är helskodda ridbyxor. Red när jag var yngre i vanliga knä/tygskodda ridbyxor utan problem, men när jag i vuxen ålder inhandlade (vanliga normalpris, rider inte regelbundet så valde pris efter det) helskodda ridbyxor så får man ett helt annat grepp i sadeln. Vet inte om det är bra eller dåligt för barn, men jag kände att jag satt mycket bättre/säkrare i sadeln.

Sen har jag ett par superbra, sköna och varma vantar med 3 "fingrar" på som man har när man rider så man kan hålla tyglarna bra. ett finger för tummen, ett bredare finger för de tre mitten fingrarna och ett finger för lillfingret. De håller värmen klar mycket bättre än vanliga ridvantar och inte problem med att hålla. Kan tilläggas att jag endast haft de på under ridturen då de kan bli klumpigt annars, men det är ju kanske en vanesak också.

Svar på tråden Varma kläder när man rider i ridskola?