• Ipana

Ont efter förlossning, hur länge?

Födde sonen för en månad sen, hade lite ont i ca 2 veckor efteråt och var skitglad när det gick över så att man äntligen kunde röra sig igen. NU har jag fått tillbaka skitet :( När ska man söka "hjälp" så att någon kan kolla att det läker ordentligt?

Vill börja röra mig mer så att man kommer i form och mår bättre :(

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-10-13 16:33
    Sen jag skrev detta så har jag varit hos BM på undersökning. Det var 1 eller 2 stygn som inte velat lossna av sig självt, så de satt och skavde på andra sidan. Annars såg allting läkt och bra ut. Glad i hågen tänkte jag att NU äntligen kommer jag känna mig bättre, kunna gå promenader med barnvagnen, gå ner i vikt och börja njuta igen. Men ack NEJ, känner fortfarande av såret (det är 1 vecka sen jag tog bort stygnen).

Jag bara känner mig ledsen och orkeslös när jag inte orkar göra ett smack för att det ska göra ont hela tiden :( Behöver lite stöd känner jag..

• Svar på tråden Ont efter förlossning, hur länge?
  • Fotavtryck

hade ont i två veckor efteråt när jag satt. tog nog 6 veckor innan jag kunde ta långa promenader utan att det gjorde ont.

Men har du haft uppehåll och allt känts bra tycker jag du ska ta kontakt med mvc eller så.
    Bara ringa o fråga vad du kan göra för att lindra det.

• leias

tog ca 8 veckor innan jag kunde ex sitta på huk utan att det gjorde ont och känndes obehagligt. Om du blev sydd kan det vara ärren som gör ont

• Ipana

Det onda kom tillbaka i samband med att jag tror att jag fick mensen tillbaka, otroligt tidigt jag vet! Men jag blödde bara ett par dagar efter förlossningen och sen uppehåll, bara en del annat som skulle ut :) Men min tanke var att bindan kanske skavt på sidan så det är därför. SUCK, får kanske ringa till BM.

• Anilla

"Fått tillbaka" de låter sådär. De ska ju gå åt ett håll och de till de bättre. Jag rekomenderar att du ringer din barnmorska snarast så hon får kolla upp de. Bättre de än att du inte mår bra och är orolig.
    Inte så kul att ha någon rotandes där nere efter bara en månad kanske men skulle de va något så är de ju bättre att åtgärda det tidigt så de kan läka fortare.

• Anilla

Kan ju ha med moderkakan att göra, att inte allt är ute tex.

• Meli

Var har du ont. Det ska inte göra så värst ont.

Efter mitt första barn hade jag ont i magen, kändes som om "allt" höll på att trilla ut, och som en "stötdämpare" saknades i magen typ. (Dessutom olidligt trött)
    Det var normalt sa man.

Efter barn 2 och 3 så vet jag att det inte alls är normalt. Jag har efter barn 2 och 3 fått 1 resp 2 livmodersinflammationer och enl BM så hade jag troligtvis en mindre variant av det efter barn 1 också. Så gå tillbaka om det är i magen det värker.

Efter barn 1 hade jag också fått någon sorts blodböld i underlivet som gjorde jätteont. Kunde inte sitta på länge, dessutom hade de sytt lite fel (sprack upp och fixades efter andra förlossningen)
    Efter barn 2 och 3 så gjorde det inte speciellt ont och det gick bra att kissa.
    SÅ har du mycket ont i underlivet tycker jag inte heller att det är normalt så här långt efter och att du ska kolla upp det så att det ser bra ut.

• Ipana

Var hos BM idag, det var ett stygn som inte lossnat av sig själv så det är antagligen det som suttit och skavt. L'ättnad :) Känns bättre redan!

Svar på tråden Ont efter förlossning, hur länge?