• Mickan21

Hjälp...Bökig, skrikig och missnöjd 5 veckors bebis...

Hej

Vi har en liten underbar dotter på 5 veckor. Hon föddes genom urakut kejsarsnitt och fick vara inlagd 2 veckor efter förlossningen. Hon är nu fullt frisk vad vi vet och växer som hon ska. Redan innan vi fick åka hem med henne när hon var ca 1,5 vecka började hon bli bökig och sova väldigt lite. Sen kom vi hem och hon var extremt skrikig och allmänt missnöjd med allt vi försökte. Sen var det så upp till för 1 vecka sen då fick jag för mig att hon hade lugnat sig och det har hon med skrikandet, det är inte det där hysteriska skriket längre utan mer att hon är arg.

Vi har semper droppar som hon får varje dag, Mam flaska, Nan ersättning och bärsele. Detta borde ju göra henne lugnare tycker jag och hon borde vara mer nöjd. Men hon bökar och bökar, man tycker att barn vid matning borde bli trötta men hon sover sällan efter maten, undantaget är vid ett nattmål. Sen sägs det att när dom äter ersättning blir dom mättare men ändå äter hon alltid mellan 1-3 timmar även på natten. Vi har även gett henne lactulos för hon har varit lite hård i magen, men hon verkar inte behöva det varje dag för hon bajsar 2 gånger om dagen. Sen hon föddes har jag längst fått sova 4 timmar i sträck och jag sover ungefär 6 timmar per dygn ibland till och med mindre och då gå med denna lilla bökiga och arga tjej hela dagarna tär på mig....

• Svar på tråden Hjälp...Bökig, skrikig och missnöjd 5 veckors bebis...
  • linjes

Inte för att vara elak men det är så spädbarn beter sig för det mesta

Har hon ont i magen så kanske ni ska prova annan ersättning?

• Malawi

Testa att ge Minifom också kanske? Min dotter får ont i magen av all luft hon sväljer och får väldigt svårt att sova, men det blev jättemycket bättre med Minifom.

Något annat vår dotter tycker mycket om är att sova i bärsjalen samtidigt som jag sitter och gungar på en pilates-boll. När jag började med det började dottern sova ordentligt på natten också.

• Vickan I

Jo jag håller med ovan lite och vill inte heller vara dum på ngt sätt, men så kan det vara att ha barn. Hon är bara 5 veckor så det kommer gå lite upp ner och förhoppningsvis så kommer det att stabilisera sig lite mer med sömnen när hon blir äldre.

Ex vår grabb på 9 månader snart vaknar fortfarande varann timme genom hela natten och har så gjort sedan han föddes. Skitjobbigt, men man gör vad man kan och gillar läget typ.

(¯`°?.¸ ღ♥ Alvin 090104 ♥ღ ¸.?°´¯)
  • Mickan21

Nu var det inte främst sömnen bara utan det är att hon är en väldigt misnöjd bebis som är mycket bökig och skrikig. Hon blir inte nöjd hur vi än gör med henne. Jag går med henne i bärsele, åker bil, gungar, vaggar har en babysitter som viberar, babygym, lägger henne på mage osv men inget hjälper.

Men kanske så man har det då...

• Vickan I
    Mickan21 skrev 2009-10-01 16:53:13 följande:
    Nu var det inte främst sömnen bara utan det är att hon är en väldigt misnöjd bebis som är mycket bökig och skrikig. Hon blir inte nöjd hur vi än gör med henne. Jag går med henne i bärsele, åker bil, gungar, vaggar har en babysitter som viberar, babygym, lägger henne på mage osv men inget hjälper.Men kanske så man har det då...
    Vår son var preciiis likadan till han blev 5 mån ungefär och det vände..ja med allt utom sömnen då tyvärr...han hade dock problem med magen också så det bidrog nog till gnället. Men det är skitjobbigt att de aldrig blir nöjda och man känner sig otillräcklig, men vissa bebisar är tyvärr mer "fussy" än andra och blir inte helt tillfreds. Hoppas det går över snart. Ofta blir det bättre när de blir lite större, runt 3 mån när de börjar få pejl på saker runt omkring, synen blir bättre och de kan börja spana in saker bättre.
    (¯`°?.¸ ღ♥ Alvin 090104 ♥ღ ¸.?°´¯)
  • Mickan21

Vickan I skrev 2009-10-01 16:56:09 följande:

Vår son var preciiis likadan till han blev 5 mån ungefär och det vände..ja med allt utom sömnen då tyvärr...han hade dock problem med magen också så det bidrog nog till gnället. Men det är skitjobbigt att de aldrig blir nöjda och man känner sig otillräcklig, men vissa bebisar är tyvärr mer "fussy" än andra och blir inte helt tillfreds. Hoppas det går över snart. Ofta blir det bättre när de blir lite större, runt 3 mån när de börjar få pejl på saker runt omkring, synen blir bättre och de kan börja spana in saker bättre.
    Okej, ja vi får hoppas att det blir lugnare med tiden då...
  • vimsan06

låter som min bebbe då. helammar o har henne i famnen hela tiden förutom när hon är i pappas famn och hon är ändå väldigt missnöjd o skriker sig hes ändå..gaser i lill magen,man försöker ju underlätta så mycket det går med mag massage o mini foam men ibland får man acceptera att man inte kan få det onda att försvinna helt,hur gärna man än skulle vilja.

Att du får lite och osammanhängande sömn är såklart jättejobbigt,även om de flesta föräldrar har det så, det hjälper ju inte dig=)
    Kan pappan hjälpa? Vi tar halva natten var trots att jag ammar inga problem,du som ger ersättning borde ju logiskt sett kunna få sova en hel natt till och med,men du kanske är själv?

Isf kanske det finns nån annan närstående som kan komma en gång i veckan och sova över så du får sova. Om du skulle klara av att låta någon annan ha bebisen,och om det skulle gå bra för den lilla såklart.
    Klarar du inte av det fårdu försöka se till att vara hemma så mycket som möjligt på dagarna o sova på dagen när hon sover.

Var ensamstående med mitt första barn och klarade inte av att ta emot avlastning så jag fick se till att sova på dagen för att orka nätterna. Det är inte det lättaste,för det är ju TUSEN saker man skulle behövt få gjorda när dom sover,men man får släppa det,det är viktigare att man inte är en helt slutkörd mamma än att man har det fint och städat. Lycka till

• elmadumle

Ibland kanske man försöker lite för mycket att få bebisen att sova osv, prova och lägg barnet där det är svalt och mörkt och låt henne vara ifred en liten stund. Obs det är inte meningen att hon ska ligga och skrika för länge, men ibland kan det funka om de får vara i avskildhet och varva ner själva.
    Det har fungerat ibland med mina egna barn när de var små.

• sugarsnap

Barn har ju sitt första utvecklingssprång vid 5 veckor ungefär, låter ju som om det kunde vara det? Då brukar barnet blir mer kinkigt, skrika mer och vilja bli buret mest hela tiden.

• Puffy75

hur får hon sova dagtid? Har en 7 v som inte kan sova inne på dagen, bara korta pass på 5-20 min men i vagnen ute sover han lätt 3-4 timmar och e sen en nöjd o gosig bebis. idag har inte varit en bra sovdag o då e det jobbigt o krävande som mamma. Ibland e han grinig i famnen låter honom ligga på en filt o gympa vilket gör honom nöjd. Och han somnar sällan efter amning - då e han pigg o glad.

håller nog med övriga inlägg att det är så att ha en bebis, av erfarenhet av mina 2 äldre barn och det varar olika länge o intensivt. så länge du inte anar magont så...men det verkar inte så.
    Håll ut!

Svar på tråden Hjälp...Bökig, skrikig och missnöjd 5 veckors bebis...