• Cherrie

Handsprit och gravid

I dessa tider så använder man  ju handprit dagligen..
    Och idag på lunhgen började vi pratat om detta att handspriten kan ge utslag på alkomätare osv...

Min undran blir då hur detta påverkar barnet i magen??
    Nojjig jag vet och jag fattar ju att det nog inte är nån fara.. men logiken i en gravid hjärna vill inte alltid hänga med..

Hittade bla denna artikel..

http://www.bt.se/nyheter/handsprit-stoppade-buss(1550614).gm

Jag menar, det kan ju inte vara nyttigt att sprita händerna hela tiden?? Jag gör det efter varje besök jag haft (Jobbar på socialkontor och träffar massa människor hela tiden)...

Lite tankar och åskiter om detta vore intressant =)

• Svar på tråden Handsprit och gravid
  • Stårschan

Jag håller med dig. Det kan inte vara nyttigt att hålla på och sprita händerna hela tiden.

Utan tvivel är man inte riktigt klok - Tage Danielsson
  • Sinne

Jag är gravid och jobbar på dagis. Spritar händerna ganska mycket, speciellt nu i influensa-förkylnings och magsjuketider. Jag tycker det luktar gott sen jag blev gravid dessutom haha. Men jag har också funderat på om det verkligen är bra när man är gravid? Det luktar ju ganska starkt. Men har aldrig hört att det skulle vara farligt.

• Mrs Elly

frågade på apoteket när jag köpte handsprit sist, å den apotekiarien (va fan heter det???) sa att skulle det vara farligt när man är gravid skulle ingen som är gravid kunna jobba inom vården. Hon sa det utan att kolla upp det, så jag förmodar att hon är väldigt säker på sin sak då jag samtidigt köpte en salva som hon kollade upp om man som gravid kunde använda den. Hade hon varit osäker sklle hon ha kollat handspriten också.

• Willeboy08

Jag jobbar inom sjukvården och spritar mig säkert 100 gånger på ett arbetspass o jag har aldrig hört talas om att detta skulle vara farligt...du har det ju bara utvärtes...sen behöver man kanske inte sniffa på de =)

• Flyssel

Om någon alkohol skulle ta sig in i kroppen så borde det vara i så små mängder att kroppen hinner bryta ner alkoholen innan den hinner sjunga Helan går..
    Men sedan kan man väl diskutera vitsen med att sprita sig precis hela tiden om man inte träffar extremt mycket folk eller exempelvis har varit i ett köpcentrum och tagit i dörrhandtag hela dagen..

• Flyssel
    Cherrie skrev 2009-10-01 16:36:32 följande:
    Men hur kan det ge utslag på alkomätare??
    Antingen var han packad på riktigt, eller så tog han i mätaren med sprit på händerna innan den hunnit avdunsta och blåste in alkoholen i mätaren tillsammans med utandningsluften.
  • Sinne
    Flyssel skrev 2009-10-01 16:12:52 följande:
    Om någon alkohol skulle ta sig in i kroppen så borde det vara i så små mängder att kroppen hinner bryta ner alkoholen innan den hinner sjunga Helan går.. Men sedan kan man väl diskutera vitsen med att sprita sig precis hela tiden om man inte träffar extremt mycket folk eller exempelvis har varit i ett köpcentrum och tagit i dörrhandtag hela dagen..
    Ja om jag inte hade jobbat inom barnomsorgen hade jag nog inte sysslat med att sprita händerna, för jag gör det bara på jobbet. Samt när jag går ut från mvc/bvc nu under influensan. Där inne lär det ju finnas mycket gosiga bakterier som jag helst inte vill ha med mig hem! Sen tvättar jag bara händerna med vanlig tvål om jag varit på stan eller handlat och liknande. Med 3 veckor kvar till bf vill jag helst inte få flunsan :)
  • jayne doe

Den lilla mängd sprit som går in i huden passerar inte över till fostret. Det är helt ok att använda handsprit som gravid.

Svar på tråden Handsprit och gravid