• saran

berlingo, kangoo eller partner

Hej
    Har du någon av följande bilar: Renault kangoo family, Citroen Berllingo family eller peugeot partner? Menar då variant med baksäte.

Hur tycker du att bilen är?
    Bekväm?
    Fördelar/Nackdelar?
    Dyr?
    Annat
    Berätta för mig som tror mig vilja köpa en av de bilarna, hur det är att köra/ha en sån.
    Tack!

• Svar på tråden berlingo, kangoo eller partner
  • Pappa G

Jag har inte kört någon av "personbilsversionerna", men ursprungligen är ju dessa bilar byggda som lätta lastbilar/paketbilar. Exempelvis rostskydd, komfort, bullernivå etc. känns ju inte riktigt av personbilsstandard kanske..

• saran

ok, tack för ditt svar. Värt att tänka på, det ska ju helst vara hyfsat bekvämt och hålla bra förstås.

• Trolli

Spelar ingen roll vilken av bilarna.. De är samma skit :)
    Dåliga besiktningsresultat osv..

• Danne74

Att de har usla besiktningsresultat beror ju oftast på ägarna, alltså småföretagare, budbilar etc som kör men inte sköter om bilarna.

I övrigt så är det maskerade lastbilar, hårt fjädrade (okomfortabla) samt vindkänsliga (vingliga på vägen).

• Pixboy

Provade en Peugeot family versionen och den var helt ok. Se bara till att få med lastnät annars kommer lasten att lätt flyga över ryggstödet vid minsta inbromsning. Det är en helt ok bruksbil, inte helt fel att bara kunna köra in barnvagn utan att ens fäll ihop den, köp till små lastskenor som finns så behöver du inte ens lyfta in den.

• Sara S

Hej på er!
    Jag håller inte alls med om att dessa bilarna är skit-
    det är tvärtom de bästa familjebilar man kan ha!

Vi har två stycken citroen berlingo family, en -99a och en -07a.

*Hur tycker du att bilen är? Har bara gott att säga om dem, startar i alla väder, säkra och bra att köra (och tro mig, jag har krockat i en också) och ligger stadigt på vägen.
    *Bekväm? Absolut superbekväm, man sitter bra och högt och inte alls som i en "fräck" bil där man nästan har häcken nere i asfalten...
    *Fördelar/Nackdelar? Fördel är ju klart storleken, bra lastutrymme. Bra utrustad med fack till alla smågrejor, och att man slänger in barnvagnen i bilen utan att fälla skiten och ta av hjulen o grejor. Underbart! Man slipper slå i huvudet när man sätter sig också.
    Nackdel är väl kanske att den inte är så lyxig om man jämför med tex BMW eller varför inte en c5a. Fast då är ju frågan vad man ska ha bilen till- showoff eller använda? Vi har hund, bor på landet i villa och har barn och för oss funderar de alldeles utmärkt! Nackdel är att den bara får dra typ 1400 på Bkort och att de nya Berlingo'sarna bara görs upp till 1.6or, den gamla är en 1.8 och det är en himla skillnad.
    Nackdel på den äldre är att det bara är en bakdörr, fördelar på båda är att det är skjutdörrar bak. (Underbart med barn...)

*Dyr? Nej. Våran 07a kostade 133.000 ny och fullutrustad. Det tycker jag är rätt okej. (dock inte modu eller så)

En superbra familjebil! Synd att folk rynkar på näsan såfort det inte handlar om en v70 eller en 9-5a... Vi har haft 99an sedan 2001 och den har gått igenom med blankt papper varje gång, så att de är så dåliga som vissa påstår (som oftast inte ens har testat en!) det ska man ta med en nypa salt.
    en stor en.

Hoppas det var till hjälp, även om svaret kanske kom sent.
    lycka till!

• besj

Har kört Renault Kangoo som hyrbil för fem år sedan. Som Sara S skriver så är det en helt OK bil för den som inte känner behov av show-off...
    Alla modellerna är i mitt tycke ganska fula men ändamålsenliga. Inne i kupén är det ofta mycket plåtytor och inte så ombonat som i en "vanlig" personbil.
    Ofta ganska svaga motorer (rätt oväsentligt i svenska hastigheter) . Lite frågetecken för krocksäkerhet...
    Ingen bil för mig (jag vill ha tystare och mer ombonat) men mycket bra laståsna.

• Sara S

Den nya berlingon är inte mindre ombonad än någon annan bil, dock är det inte fejkträ och aluminium överallt.
    De är perfekta familjebilar som kan lasta allt-
    vi är supernöjda! (annars hade vi ju inte haft två...)

• Sara S

Den nya berlingon är inte mindre ombonad än någon annan bil, dock är det inte fejkträ och aluminium överallt.

• Sara S

• saran

Tack för alla era svar. Det blev en Saab (igen) men nästa gång kanske det blir en skåpvariant, gillar takhöjd och utrymme om inte annat.
    God Jul!!

Svar på tråden berlingo, kangoo eller partner