• Anonym

Kan en förälder fejka sjukdom utan att någon reagerar?

Hej på Er.

Jag har en dotter på 1 år. Hon har bara bott hos mig. Hennes pappa och jag har genomgått utredning, den gick bra .
    Pappan har henne varannan helg och veckan emellan ons-tors.
    Han har valt det själv och tycker det fungerar bra.
    Nu var min dotter sjuk i maginfluensa. Han trodde inte på det. Den dagen han skulle ha henne var hon som sämst, och hn visste om detta. ÄNDÅ kommer han och överraskar oss utanför, vi låg och sov, jag hörde varken telefon el sms. Vi hade haft en tuff natt och därför jättetrötta.
    Så han fick åka hem till sig utan vår dotter. Och skrev att han kommer minnsann tillbaka .
    Han ville ha kompenserad tid och det dubbelt så mycket timmar. Jag skrev att jag tror inte jag har skyldighet att kompensera, men självklart ska han få samma tid som han skulle ha haft vår dotter, men inte det dubbla.
    Då skrev han -vänta bara, det kommer jag att minnas !
    Ska jag tolka det som att han ska minnsann ta igen, eller vadå ???
    Jag skickade han bilder på spyor och diarre, sjukt men han trodde inte på att hon ÄR sjuk. Då svarade han inte.
    Vi ska till huvudförhandling snart, och då vill jag veta vad det är som gäller då barnet blir sjukt ? Vilka regler tror ni gäller ? Är det någon som vet med säkerthet?
    Hur hade ni gjort ?

• Svar på tråden Kan en förälder fejka sjukdom utan att någon reagerar?
  • Anonym
    Anonym skrev 2009-10-01 16:50:01 följande:
    Hej på Er. Jag har en dotter på 1 år. Hon har bara bott hos mig. Hennes pappa och jag har genomgått utredning, den gick bra . Pappan har henne varannan helg och veckan emellan ons-tors. Han har valt det själv och tycker det fungerar bra. Nu var min dotter sjuk i maginfluensa. Han trodde inte på det. Den dagen han skulle ha henne var hon som sämst, och hn visste om detta. ÄNDÅ kommer han och överraskar oss utanför, vi låg och sov, jag hörde varken telefon el sms. Vi hade haft en tuff natt och därför jättetrötta. Så han fick åka hem till sig utan vår dotter. Och skrev att han kommer minnsann tillbaka . Han ville ha kompenserad tid och det dubbelt så mycket timmar. Jag skrev att jag tror inte jag har skyldighet att kompensera, men självklart ska han få samma tid som han skulle ha haft vår dotter, men inte det dubbla. Då skrev han -vänta bara, det kommer jag att minnas ! Ska jag tolka det som att han ska minnsann ta igen, eller vadå ??? Jag skickade han bilder på spyor och
    diarre, sjukt men han trodde inte på att hon ÄR sjuk. Då svarade han
    inte. Vi ska till huvudförhandling snart, och då vill jag veta vad det är som gäller då barnet blir sjukt ? Vilka regler tror ni gäller ? Är det någon som vet med säkerthet? Hur hade ni gjort ?
    oj glömde frågan.... Om han nu får för sig att påstå att vår dotter är sjuk, kan jag göra något åt det ? För om jag nu ska tolka hans sms så kommer han inom kort behålla vår dotter.
    Visst det har inte hänt , men jag vill veta hur jag ska göra om han börjar krångla.
    Alla sms och "bevis" som jag haft innan då han krånglat har inget ens tittat på.
    Men jag fick mycket bra omdömme och referenser av de personer familjerätten pratat med i utredningen, och sist vi var i tingsrätten fick pappan halverad tid med sin dotter. Kanske det var för att dom "ser igenom honom" vad han är för människa.
    I utredningen finns även information om att han är med i brottregistret.
    Så han är opålitlig som jag älltid hävdat och sammarbete finns inte på kartan.
  • natalie05

va? samarbete finns inte på kartan - nä...nu tänker du inte ett smack på ditt barn.

• Anonym
    natalie05 skrev 2009-10-01 17:55:10 följande:
    va? samarbete finns inte på kartan - nä...nu tänker du inte ett smack på ditt barn.
    du som inte vet nåt om vår situation ska inte vara spydig, det finns anledning till att han fick halverad tid i umgänge.
    Men till frågan.... någon VÄNLIG själ kan väl svara
  • Anonym

Den information jag fått av min advokar är att ett sjukt barn inte ska flyttas. är barnet sjukt så ställs umgänget in, thats it. Kompensationsumgänge behöver man inte heller gå med på, dvs, du behöver inte ge UF ett nytt umgängestillfälle t.ex veckan efter på "din" helg. I vissa fall kan det däremot vara bra att erbjuda kompensationsumgänge för att visa sig sammarbetsvillig. Men rådfråga din advokat om just ert fall. Ditt ex kan nog säkert hävda att erat barn är sjuk och inte kan komma tillbaks till dig i tid, sålänge han inte behöver visa sjukdomsintyg från läkare kan han nog trixa bäst han vill, tyvärr...

• Anonym
    Anonym skrev 2009-10-01 19:04:20 följande:
    Den information jag fått av min advokar är att ett sjukt barn inte ska flyttas. är barnet sjukt så ställs umgänget in, thats it. Kompensationsumgänge behöver man inte heller gå med på, dvs, du behöver inte ge UF ett nytt umgängestillfälle t.ex veckan efter på "din" helg. I vissa fall kan det däremot vara bra att erbjuda kompensationsumgänge för att visa sig sammarbetsvillig. Men rådfråga din advokat om just ert fall. Ditt ex kan nog säkert hävda att erat barn är sjuk och inte kan komma tillbaks till dig i tid, sålänge han inte behöver visa sjukdomsintyg från läkare kan han nog trixa bäst han vill, tyvärr...
    Tack vänliga du som svarade , ska prata med advokaten
  • Anonym (****)

TS du känen rbäst din situarion som du skrev själv
    1.det finns anledning till att han fick halverad tid i umgänge.
    2.Så han är opålitlig som jag älltid hävdat och sammarbete finns inte på kartan.

Den här var bra skrivet också :ett sjukt barn inte ska flyttas. är barnet sjukt så ställs umgänget in, thats it. Kompensationsumgänge behöver man inte heller gå med på, dvs, du behöver inte ge UF ett nytt umgängestillfälle t.ex veckan efter på "din" helg. I vissa fall kan det däremot vara bra att erbjuda kompensationsumgänge för att visa sig sammarbetsvillig.

Om din ex inte lämnar dotter i tid då är det egenmäktigt förfarande med barn.

Han måste hämta och lämna i tid enligt domen. Om han missköter sig
    1.Ring till socialen och anmäll omgående så får dem se till att du får dotter hem.
    Sen kan dem besluta själv om utredning med pappa och överväga polisanmällan.

Se till att din dotter är trygg och säg till ex att han skriver mail till dig istället för sms. Det blir lättare att spara bevis för att lämna till socialen. Svara aldig på hans sms oavsätt vad han skriver. Bytt telnr och hänvisa skriftligt kontakt,

• pegga

Det går inte att svara på det så generellt:

Om barnet är så dåligt att det är direkt olämpligt att flytta barnet så är det olämpligt, men i de flesta fall är ju sjukdom inte av det slaget. Ett barn blir ju inte, lika lite som en vuxen, sämre av att vara förkyld hemma hos den andra föräldern.

Tvärtom är det viktigt att barnet får möjlighet att vara hos båda föräldrarna även när barnet är sjukt.

Skälet att kompensera är inte "rättvisa" utan att kompensationen är för barnets bästa, för att slippa långa avbrott i umgänget, vilket inte är bra.

Sen kan kompensation ha den positiva sidoeffekten att umgängesföräldern sänker garden och inte misstänker onda avsikter eller att boendeföräldern ljuger om umgänge.

Kan man inte komma överens om kompensation så kan föräldrarna yrka på att kompensation ska regleras i dom.

• Anonym

Anonym (****) skrev 2009-10-01 19:53:39 följande:

TS du känen rbäst din situarion som du skrev själv 1.det finns anledning till att han fick halverad tid i umgänge. 2.Så han är opålitlig som jag älltid hävdat och sammarbete finns inte på kartan. Den här var bra skrivet också :ett sjukt barn inte ska flyttas. är barnet sjukt så ställs umgänget in, thats it. Kompensationsumgänge behöver man inte heller gå med på, dvs, du behöver inte ge UF ett nytt umgängestillfälle t.ex veckan efter på "din" helg. I vissa fall kan det däremot vara bra att erbjuda kompensationsumgänge för att visa sig sammarbetsvillig. Om din ex inte lämnar dotter i tid då är det egenmäktigt förfarande med barn. Han måste hämta och lämna i tid enligt domen. Om han missköter sig 1.Ring till socialen och anmäll omgående så får dem se till att du får dotter hem. Sen kan dem besluta själv om utredning med pappa och överväga polisanmällan. Se till att din dotter är trygg och säg till ex att han skriver mail till dig istället för sms. Det blir lättare att spara bevis för att lämna till socialen. Svara aldig på hans sms oavsätt vad han skriver. Bytt telnr och hänvisa skriftligt kontakt,
    Ja, det bör tas upp i kommande domstolsförhandling om hur vi ska göra.
    Han har vid flera tillfällen behållit dottern utan att ens meddela mig nåt, jag har fått ringt flera gånger och då har han påstått att han glömt.
    Familjerätten ställde han frågan varför...han hade svarat att han blandade ihop dagar.
    Men i utredningen som nu lämnats in till tingsrätten står det att han missbrukat umgängestiderna .
    Sjlvklart önskar jag att situationen varit HELT annorlunda, men då jag varit sammarbetsvillig och kompenserat han tid, får jag ändå mycket otrevliga sms eller att han trixar och ljuger inför familjerätten.
    Jag ska nu börja med att han får skriva mail istället, BRA IDE, tack.
    Om han inte skärper sig kommer det naturligtvis drabba vår dotter ännu mera. Och ju äldre hon blir desto mer krävs bättre samarbete, jag ser bara att han blir allt mer osammarbetsvilig.
    Men idag är det torsdag, han ska ha vr dotter till helgen och jag befarar att han kommer att påstå att hon är sjuk, kan inte tolka hans sms på annat sätt. -Vänta bara, det ska jag komma ihåg.
    Vår dotter mår lite bättre, men har fortfarande kraftiga diarrer.
    Om jag lämnar henne till honom, det finns inte risk för att han vänder det emot mig som han gjort med allt annat, tex påstår att jag är oaktsam , och inte bryr mig om att hon är sjuk.
  • pegga

Om det vore så att du lämnade iväg henne till någon som INTE kunde sköta henne, ja då vore det oansvarigt, men om han klarar av att sköta flickan även när hon är sjuk så kan han aldrig vända det emot dig, åtminstone inte utan att inkompetensförklara sig själv samtidigt.

Svar på tråden Kan en förälder fejka sjukdom utan att någon reagerar?