Bouppteckning-särkullsbarn?
Maken till en nära anhörig har gått bort.
De levde bara de två, umgicks inte så mycket med några andra alls.
Nu har hon början till demens sjukdom, och har fått flytta till ett boende, men hon är pigg och fullt kapavel till att tala för sig själv.
Hans barn sedan tidigare (50 årig) har nu "kört över denna kvinna totalt. Bokade allt för begravningen, utan att tillfråga hustrun. Hustruns syskon har då hjälpt henne, så att det blev som hon visste att han ville.
Nu har detta särkullsbarn bokat tid för bouppteckning utan hustruns vetskap. Hustrun har inte fått kalleelsen ännu. Hon har ett läkarbesök den dagen, plus att den som kan skjutsa henne arbetar.
Nu är läkarbeöket avbokat och skjutsen har tagit ledigt.
MEN får man göra såhär, kan "vem som helst" boka tid för bouppteckning, de umgicks ju inte ens?
Hustrun ska ju ärva 50% och de två särkullsbarnen 25% var?
Borde inte hustrun vara den som är "först"?
Nu är det dessutom så att det inte finns 4 prisbasbelopp (det finns ett gammalt hus taxerat till 60.000 och en gammal bil 5000), så särkullsbarnen kommer inte att ärva något,
jag förstår inte vad de har med detta att göra?
Ringde för kvinnans räkning till begravningsbyrån och frågade, fick många konstiga svar
"hustrun behöver inte vara med på mötet för bouppteckningen"
"det blir dyrare att boka om tiden"
"de är ju arvingar, så de kan ju boka tiden" (men det är väl hustrun med?)
Särkullsbarnen har även tagit alla saker han hade på sjukhuset sista tiden, tv, stereo osv) är inte dessa saker hustruns, får de verkligen bara TA saker?
Jag blir så arg, hur kan man behandla en kvinna på detta sätt??
Min fråga är,
hur går en bouppteckning till, vad bör man veta inför mötet?, hur tar man reda på saker? Vad ska man ta med sig?
Kan man ta med foton på huset tex?