• Anonym (Ellen)

Bouppteckning-särkullsbarn?

Maken till en nära anhörig har gått bort.
    De levde bara de två, umgicks inte så mycket med några andra alls.

Nu har hon början till demens sjukdom, och har fått flytta till ett boende, men hon är pigg och fullt kapavel till att tala för sig själv.

Hans barn sedan tidigare (50 årig) har nu "kört över denna kvinna totalt. Bokade allt för begravningen, utan att tillfråga hustrun. Hustruns syskon har då hjälpt henne, så att det blev som hon visste att han ville.

Nu har detta särkullsbarn bokat tid för bouppteckning utan hustruns vetskap. Hustrun har inte fått kalleelsen ännu. Hon har ett läkarbesök den dagen, plus att den som kan skjutsa henne arbetar.
    Nu är läkarbeöket avbokat och skjutsen har tagit ledigt.

MEN får man göra såhär, kan "vem som helst" boka tid för bouppteckning, de umgicks ju inte ens?

Hustrun ska ju ärva 50% och de två särkullsbarnen 25% var?
    Borde inte hustrun vara den som är "först"?

Nu är det dessutom så att det inte finns 4 prisbasbelopp (det finns ett gammalt hus taxerat till 60.000 och en gammal bil 5000), så särkullsbarnen kommer inte att ärva något,
    jag förstår inte vad de har med detta att göra?

Ringde för kvinnans räkning till begravningsbyrån och frågade, fick många konstiga svar
    "hustrun behöver inte vara med på mötet för bouppteckningen"
    "det blir dyrare att boka om tiden"
    "de är ju arvingar, så de kan ju boka tiden" (men det är väl hustrun med?)

Särkullsbarnen har även tagit alla saker han hade på sjukhuset sista tiden, tv, stereo osv) är inte dessa saker hustruns, får de verkligen bara TA saker?

Jag blir så arg, hur kan man behandla en kvinna på detta sätt??

Min fråga är,
    hur går en bouppteckning till, vad bör man veta inför mötet?, hur tar man reda på saker? Vad ska man ta med sig?
    Kan man ta med foton på huset tex?

• Svar på tråden Bouppteckning-särkullsbarn?
  • Anonym (Ellen)

Inegn som vet hur en bouppteckning fungerar?
    Eller som vet vart jag vänder mig för info?

• Toker

Hej!

Prova att googla lite för det finns mycket information om detta på internet . När min pappa gick bort bokade hans fru tid med begravningsbyrån men då kallades jag också till den tiden av begravningsbyrån. (Jag är hans enda barn och särkullsbarn).

Tror juristen på begravningsbyrån måste kolla upp vilka som är arvingar och kalla dessa för alla som är "första" arvingar (eller hur man nu säger) har rätt att vara med vid bouppteckningen.

Då blev det att pappas fru och jag delade 50 - 50. Och har svårt att tänka mig att man har rätt att bara ta saker sådär ur ett dödsbo...

Men som sagt googla och du skall finna . Vet ju inte om du blev nåt klokare av mitt svammel precis...

• Anonym (Ellen)
    Toker skrev 2009-10-01 22:40:46 följande:
    Hej!Prova att googla lite för det finns mycket information om detta på internet . När min pappa gick bort bokade hans fru tid med begravningsbyrån men då kallades jag också till den tiden av begravningsbyrån. (Jag är hans enda barn och särkullsbarn).Tror juristen på begravningsbyrån måste kolla upp vilka som är arvingar och kalla dessa för alla som är "första" arvingar (eller hur man nu säger) har rätt att vara med vid bouppteckningen. Då blev det att pappas fru och jag delade 50 - 50. Och har svårt att tänka mig att man har rätt att bara ta saker sådär ur ett dödsbo... Men som sagt googla och du skall finna . Vet ju inte om du blev nåt klokare av mitt svammel precis...
    tack för svar!
    jag tok-googlar

Men behöver verkligen ALL hjälp som finns att få
  • nika

Vi hade en begravningsbyrå som skötte begravningen och vände oss till vår bank för bouppteckningen. Kostnaden för begravning skickades till banken. Banken tog en avgift för att sköta finanserna. En bouppteckning kan inte göras klar om inte alla parter är överens. Alla arvingar får skriva på ett papper där det står att man godtar fördelningen av tillgångarna. Om man inte är det får man koppla in en advokat.

• nika

...nej man får verkligen inte bara ta saker. All egendom tillhör dödsboet. Det svåra är att bevisa att någon tagit något. Det är ju bara att tvärneka för den skrupellösa, men det kan ha varit för att hjälpa till och utan avsikt att behålla sakerna. Sjukhuset kanske hörde av sig och ville att de skulle hämtas.

• Anonym (Ellen)
    nika skrev 2009-10-01 23:17:44 följande:
    Vi hade en begravningsbyrå som skötte begravningen och vände oss till vår bank för bouppteckningen. Kostnaden för begravning skickades till banken. Banken tog en avgift för att sköta finanserna. En bouppteckning kan inte göras klar om inte alla parter är överens. Alla arvingar får skriva på ett papper där det står att man godtar fördelningen av tillgångarna. Om man inte är det får man koppla in en advokat.
    Problemet här är att denna dotter ringt och bokat begravningsbyrå, och nu bokat bouppteckningen.
    Hustrun är helt överkörd, hon blev kallad till begravningsbyrån (den dyraste-som hon inte valt), nu blir hon kallad till bouppteckningen...

Jättekonstigt att man vill och får göra sånt för en människa man inte känner som man inte har umgåts med alls... När det finns en fru..
  • Anonym (Ellen)
    nika skrev 2009-10-01 23:24:00 följande:
    ...nej man får verkligen inte bara ta saker. All egendom tillhör dödsboet. Det svåra är att bevisa att någon tagit något. Det är ju bara att tvärneka för den skrupellösa, men det kan ha varit för att hjälpa till och utan avsikt att behålla sakerna. Sjukhuset kanske hörde av sig och ville att de skulle hämtas.
    Tusen tack för svar..

Hon var på sjukhuset när han avled (ingen ringde till frun-hon fick inte ta avsked )
    Då fick väl dottern ta med sakerna...
    De som tillhör dödsboet, eller ja Hustruns tv och stereo är det ju...
  • Anonym (Juristen)

Då jag jobbar med det här känner jag mig säker på att svara på alla frågor. Vem som helst får boka begravning och bouppteckning, fru eller dotter spelar ingen roll. Alla dödsbodelägare skall i god tid, minst två veckor, vara kallade till bouppteckningen. Det finns inget tvång att delta. Den som har bäst kännedom om boet, tillgångar och skulder, skall uppge boet för boupptecknaren.

Makan har ingen arvsrätt. Finns det bara särkullbarn ärver dessa allt. Makan har bara bodelningsrätt.
    Finns ett inbördes testamente ärver makan men särkullbarnen får ut sin laglott och blir efterarvingar till makans dödsfall.

Då man är gift har makan bodelningsrätt, detta innebär att hon väljer först vilka saker hon vill ta med sig ur boets gemensamma bohag (lösöre). Detta värderas och regleras i en bodelningshandling. Sedan skiftas boets tillgångar genom ett arvskifte. Arvskiftet verkställs av banken (med alla delägarna närvarande eller någon med fullmakt) eller av juristen som utrett boet.

• Anonym (Ellen)

Juristen, Tack för svar. Särkullbarnen skrev på arvskifte, där makan var ende arvtagare till sitt hus. Makan sålde huset, 120 000, Det blev 0 kronor kvar efter utgifter såsom städning etc var betalt. Så särkullbarnen i detta fall hade inget att ärva.

Svar på tråden Bouppteckning-särkullsbarn?