• Alvi

Ge rostad smörgås eller envisas med mörkt bröd?

Min lilla tjejja på 15 månader är ruskit trixig när det gäller mat.
    Hon har ännu inte fått upp ögonen för smörgåsar, vill inte ha, varken istoppat i munnen, eller hålla själv i handen. Hon bara slänger på golvet.

Duktig mamma som jag är har jag ju bara erbjudit henne mörkt och "nyttigt" bröd... men idag slängde jag i min rostade mackor till mellanmål och gav henne en rostis med smör.

ÅÅÅÅÅHHH så gott det var...! Hon fick i sig en HEL rostad macka....! Och det hördes på henne att hon tyckte det var gott..

Min fråga är nu - ska jag ge henne rostat bröd, bara för att få in henne NÅT annat än gröt till mellanmål... eller ska jag minsann envisas med det nyttiga brödet...?

VILL ju så förtvivlat gärna ge henne en bra matgrund... Kanske är det därför hon föll för det rostade... för att hon känner av mina försök...? *grubblar*

• Svar på tråden Ge rostad smörgås eller envisas med mörkt bröd?
  • Bellans mamma

Prova att rosta det mörka brödet

• KORALLREV

Ge henne det rostade brödet. annars varför inte frukt till gröten. här ats det massor med frukt och i stort sett banan en gång om dan.

• Jennie Brunflo

Varva!!!!

Inget är ju kul om allt är "förbjudet".

Utse rostmackedagar. När jag var liten fick vi köpebröd (vitt utan fibrer) hos farmor och grovt hembakt hemma.
    Sådär 1ggr/månad MAX köpte mamma rostmackor...åh vad vi njöööööt!!!!

Nu är kräks jag som en bäver pga av denna graviditet och rostade mackor går faktiskt ned. Vad jag NJÖT första dagarna....nu är jag så spyless på dessa rostmackor men det är ju bland det enda som jag får behålla så vad gör man.

Så tipset:
    VARVA!
    Ta inte bort rostmackorna helt, men ha grovt bröd som standard.

• suede

Jaaa, ge godingen lite rostbröd, det är ju supersmaskigt

• fatima

Tror inte det är farligt alls att ge vitt bröd så länge maten generellt är nyttig.
    Jag brukar baka bröd med vitt mjöl o mannagryn o flickan älskar det brödet.

• Alvi

Tack för era svar....

Ska tänka på att varva, och SÅKLART ska jag ju testa att rosta det nyttiga brödet, tack för tipset, Bellans mamma!!

• Linda1976

Vill tipsa om:

*Kneipp - osötat ljust bröd med lite korn i. Jättegott att rosta
    *Polarbröd existens, väldigt lite socker i, och grovt. Men väldigt gott och inte kompakt.
    *Schulstads morotsbröd. Inte heller så mycket socker, men hela korn i.
    *Pågens "Äntligen"-sortiment (rost, hönökaka och nån limpa tror jag) med massa kostfiber i, men ändå ljust!

• first

Jag hörde nu i veckan att det inte är "färgen" på brödet som är det viktiga utan att det finns fibrer i. Alltså hela korn av sädeslagen.

Jag skriver under på Linda1976 tips på bra ljusa bröd. Har testad de flesta, hos oss är Pågens "Åh så gott" en favorit.

Så testa att köpa ljusa fiberrika bröd och rosta dem. Du hittar säkert alternativ till din dotter.

Svar på tråden Ge rostad smörgås eller envisas med mörkt bröd?