• M G

Inflammerat tandkött *suckar* Vad göra?

Har läst att tandköttet är skörare (kom ej på ett bättre ord) under graviditeten o har märkt det nu.
    I nedre raden till höger, längst bak är köttet helt inflammerat. Det gör verkligen jätte ont! Frågan är ju vad man kan göra. Vad gör tandläkaren tex? Jag har inte råd att gå dit om dom bara säger att jag ska äta försiktigt o ta alvedon...

• Svar på tråden Inflammerat tandkött *suckar* Vad göra?
  • Majsan70

Borsta ordentligt. Skölj med fluor eller ät fluortabletter. Använd tandtråd varje dag.

• TheAngelMoM

om det är en inflammation får du äta pencilin.
    det är ofarligt för barnet i magen.
    men det kan ju bara avra irriterat.
    men längst bak, säker på att det inte är en visdomsdtand om du inte redan fått dom ?

• ebben

som ovanstående sa-borsta försiktigt,fast det gör lite ont........var noga! Skölj hellre flour än tabletter.Bättre när man är gravid. ta en alvedon med när du behöver.

• malinkat

Jag har länge haft problem med tandköttet - utan att vara gravid - och räddades av min underbara tandhygienist! Hon rådde mig att köpa eltandborste, att använda tandtråd och skölja med flour då och då. Dessutom går jag till henne och gör rent tänderna två gånger /år.
    Då och då kommer besvär tillbaka, men bara för en kort period, och inte så illa som förr. Då är jag extra noga, samt att jag har en gel från apoteket att sätta på tandköttet (minns inte namnet, men de vet på apoteket).

• Nina77

Om du inte kan borsta bort inflammationen så kan du väl testa Corsodyl-gel

• Blåklocka

Borsta, borsta, borsta. Det är det enda som hjälper. Många gör misstaget att inte borsta där det blöder, vilket bara förvärrar situationen. Och använd tandtråd.

• Snova

Tandtråd är ju alltid ett hett tips när det gällr inflammationer, var försiktig bara! Ring och prata med din tandläkare - det är ju iaf gratis!

• Toukka

M G

Några tips mot graviditetsgingivit (gingivit=tandköttsinflammation)
    1. Borsta tänderna noga morgon och kväll, och det är bra att borsta så att tandborsten kommer åt tandköttet också (men tryck inte för hårt). Tandborstningen skall ta minst 2 min/gång.
    2. Använd tandtråd dagligen!
    3. Skölj med klorhexidin-sköljning 1-2ggr/dag i 2 min (finns på Apoteket och varunamnet är Corsodyl alt Hexident). Det är en antibakteriell lösning som kan minska tandköttsinflammationen. Viktigt att vänta 30 min efter tandborstning innan man sköljer med denna då tandkrämen innehåller ämnen som motverkar lösningens effekt. Det finns inga kända risken med att skölja munnen med denna lösning under graviditet eller amning.
    Fluortabletter eller fluorsköljning hjälper inte mot tandköttsinflammation men stärker tandens emalj och kan hjälpa till att små hål inte utvecklas till större.

Lycka till

• isefisen

hej
    jag har jätte problem med blödande tandkött sedan 1,5 månader tillbaka skall till tandis imorgon. jag har aldrig haft problem tidigare nu kan jag vakna på morgonen och ha blod mellan tänderna.
    Jag skulle ge dig ett tips kontakta tandläkaren vänta inte som jag gjorde.

• Toukka

M G

Tillägger att om det inte blir bättre med råden som jag skrev nyss rekommenderar jag att du söker dig till din tandläkare alt tandhygienist. Det kan vara så att du har tandsten som behöver tas bort hos tandhygienist eller som någon skrev ovan kan det vara en visdomstand som spökar.

• tänkande

Jag hade samma sak förra veckan. Drog lite försiktigt med tandtråd och borstade med ljummet vatten. Tog sen en alvedon på kvällen för att liksom inte va där med tungan å greja och förstöra ännu mer. La sig efter 2-3 dagar. Men gjorde ont so tuuusan.

• M G

Hej! Tack för alla råd o tips!
    Jag har borstat där varje dag, trots att det gör ont.
    Visdomständerna har redan kommit så dom är det inte.

Får väl köpa tandtråd o nån munskölj då. *huga* kommer göra jätte ont att dra tandtråd där det är inflammerat...
    Som tur är så känns det liiite bättre idag, så har jag tur så är det på väg att gå över, men precis som ni andra skrivit så blir det tandläkare om det förvärras.

Men jag ska ge det några dagar o använda tandtråd o allt så får vi se sen

• Havanna

Borsta, borsta, borsta fast det gör ont, och använd tandtråd. Om några dagar är det mycket bättre el kanske helt bra!!

• Kiwis mamma

CORSODYL munvatten hjälper mot det mesta! Fick det rekommenderat av tandläkaren när jag fick en inflammation i tandköttet kring en visdomstand som var på väg upp. Nu köper jag det så fort jag får något besvär och det blir bättre på bara ett par dagar. Det är bakteriedödande och dessutom smärtfritt då du gurglar det men som många redan skrivit så måste man också borsta med tandborsten vilket gör ont. Spring till Apoteket och köp nu är mitt råd!

• LyckaJones

måste bara vara med och hylla corsodyl!
    Det har varit min räddning, har haft mycket problem med mitt tandkött under min grav!
    Tandläkaren rekomenderade corsodyl och sen dess har det varit lugnt!!!

• Masha

Hej tjejer! Tandläkaren här. Corsodyl är bra som munskölj och som gel. Det rekomendersa varmt. Men tänk på att den missfärgar tänder, och kan orsaka resistenta stammar/bakterier i munnen. Den sk graviditetsgingivit är pga hormoner, så det kommer bort so fort du inte är gravid. Gå till tandhygienist att ta bort bellägningar. Kram!

• TheAngelMoM

Masha tack för varningen

• M G

Tack för alla tips o råd!
    Jag hade tur, för inflammationen gick över med bara tandborste o tandkräm (borstade mkt på stället jag hade ont)! Nu är det helt bra igen. Men Corsydol o tandtråd SKA inhandlas... Jag är bara så himla glömsk o snurrig så när vi är vid ett apotek glömmer jag alltid bort det...

Svar på tråden Inflammerat tandkött *suckar* Vad göra?