• FruNaftra

Hjärtat slår så hårt. Är det normalt?

Säkert världens dummaste fråga.

Jag är i v 20. Sedan några veckor tillbaka har jag känt mig besvärad av att hjärtat slår så hårt i bröstet. Jag tänker oftast på det när jag sitter stilla och försöker slappna av. Det är lite obehagligt eftersom jag associerar just den känslan med oro och nervositet.

Min man tog blodtrycket på mig men det var normalt (fast vid det tillfället stördes jag inte av hjärtat). Jag brukar ha högt blodtryck men nu ligger det perfekt. Jag ska till BM nästa vecka och tänkte prata med henne, men eftersom jag är så nyfiken så måste jag fråga er här på FL

Någon som också känner av detta?

• Svar på tråden Hjärtat slår så hårt. Är det normalt?
  • banana81

Hej!
    Jag vet inte om det är normalt, men det hoppas jag för mitt gör också så!
    Jag är i v 15 och har känt av det i nån vecka nu. Det är ganska obehagligt tycker jag... Ibland känns det som hjärtat ska skutta ut ur bröstet nästan!

Jag har läst att hjärtat ska pumpa 20% mer blod eller om det var att det skulle jobba 20% hårdare kanske! Men i vilket fall så tror jag att det beror på det och jag hoppas att det är fullt normalt!

• AmmiK82

Det är normalt då hjärtat pumpar så mycket mera nu.

Jag känner det på magen, på armarna, ja överallt och hör det i huvudet. Tycker det är störande när jag ska sova faktist.

• FruNaftra

Men gud vad skönt att höra att det är normalt
    Nu behöver jag inte noja mig över detta. Tack snälla ni!

• wenchemaria

Jag har haft svår hjärtklappning sedan v 20 och fått göra EKG både i vila och 24 timmars. Det visade att det gick fruktansvärt fort men att det inte var oregelbundet och därför inte farligt varken för mig eller barnet. Fick dock läkemedel som jag kan ta vid behov. Men nämn det för din BM för då kanske du även ska kolla thyroidea prover för det fick jag göra...

• FruNaftra

Tack! Det ska jag absolut göra

wenchemaria skrev 2009-10-01 20:05:53 följande:
    Jag har haft svår hjärtklappning sedan v 20 och fått göra EKG både i vila och 24 timmars. Det visade att det gick fruktansvärt fort men att det inte var oregelbundet och därför inte farligt varken för mig eller barnet. Fick dock läkemedel som jag kan ta vid behov. Men nämn det för din BM för då kanske du även ska kolla thyroidea prover för det fick jag göra...
  • AmmiK82

Wench, hjärtklappning är ju inte samma sak. Det är ju när hjärtat slår mycket fortare, som tex ångest. (har ångest ibland och får hjärtklappning).
    Det jag får av graviditet, dvs känner pulsen överallt är inte samma sak, utan att pulsen är tydligare helt enkelt.

• AmmiK82

Men hjärtat slår i normal takt..

Svar på tråden Hjärtat slår så hårt. Är det normalt?