• Anonym (ont!)

Snabba tips, jag har ont! Kramper och rinnande avföring.

Började känna obehag i magen under eftermiddagen, mest bubblande mage. Nu har den dock övergått till att göra mycket ont, krampig och låter otroligt mycket. När jag går på toan så bara det rinner ut blandat med ljudliga pruttar.

Vad kan det bero på? Och har ni några husmorsknep på att lindra detta?

På detta forum kanske det är bra att nämna att jag inte är gravid.

• Svar på tråden Snabba tips, jag har ont! Kramper och rinnande avföring.
  • MammaHela

Låter som början på en vanlig magsjuka...

men testa imodium, det kan stoppa diarre.

nån som kan laga ett krossat hjärta?
  • Anonym (e)

Har du varit förstoppad innan ? Då kan det ju bli så där. Otrevligt En varm dusch brukar lindra mina kramper. Duscha varmt och länge. Sedan brukar jag ta ett glas samarin.

• DLF

När jag blev matförgiftad började det sådär precis i början. Men det gjorde fruktansvärt ont, gick i vågor och gjorde så ont så man inte kunde röra sig!
    Men som MammaHela sa så kan det ju lika gärna vara en vanlig magsjuke bakterie som hälsar på!

• Pirella

Jag skulle tippa på vanlig magsjuka/maginfluensa.
    När hade du en sån senast? Hur brukar en sån yttra sig hos dig?
    Hos mig kommer det i båda ändar, så att säga... Men en del kräks ju inte alls, utan där kommer allt ut i bakänden.

• Anonym (ont!)

Tyvärr har jag varken imodium eller samarin hemma.

• Anonym (ont!)
    Pirella skrev 2009-10-01 20:39:02 följande:
    Jag skulle tippa på vanlig magsjuka/maginfluensa.När hade du en sån senast? Hur brukar en sån yttra sig hos dig?Hos mig kommer det i båda ändar, så att säga... Men en del kräks ju inte alls, utan där kommer allt ut i bakänden.
    Magsjuk, det var väl ca 3 år sedan kanske, men då kände jag inte så här. Jag mår inget illa alls.
  • Anonym (e)

Duscha varmt, lägg dig och vila med varm vetekudde på magen..drick en kopp varmt te försiktigt. Mår du illa med ? Eller har du bara ont ?

• Anonym (ont!)
    DLF skrev 2009-10-01 20:39:02 följande:
    När jag blev matförgiftad började det sådär precis i början. Men det gjorde fruktansvärt ont, gick i vågor och gjorde så ont så man inte kunde röra sig!Men som MammaHela sa så kan det ju lika gärna vara en vanlig magsjuke bakterie som hälsar på!
    Jag har varit matförgiftad 1 gång och då kände jag det så här nu när jag tänker efter, däremot vet jag inte vad för mat som skulle kunnat gjort det.
  • Anonym (e)

Man kan ju få kramper och jättekass mage utan att vara magsjuk. Det händer mig titt som tätt, speciellt när jag ätit fet mat. Otrevligt medan det varar

• Anonym (ont!)

Anonym (e) skrev 2009-10-01 20:41:54 följande:

Duscha varmt, lägg dig och vila med varm vetekudde på magen..drick en kopp varmt te försiktigt. Mår du illa med ? Eller har du bara ont ?
    Jag har bara ont.
  • Pirella

Anonym (ont!) skrev 2009-10-01 20:41:05 följande:

Magsjuk, det var väl ca 3 år sedan kanske, men då kände jag inte så här. Jag mår inget illa alls.
    Men du brukar må illa och kräkas när du har maginfluensa?
    I så fall så kanske det är någon typ av matförgiftning. Det finns ju en hel knippe bakterier som kan ställa till med elände i magtarmkanalen...
    www.livsmedelssverige.org/sakermat/sakermat_bakt.htm
  • Anonym (ont!)
    Pirella skrev 2009-10-01 20:49:25 följande:
    Anonym (ont!) skrev 2009-10-01 20:41:05 följande:
    Men du brukar må illa och kräkas när du har maginfluensa?I så fall så kanske det är någon typ av matförgiftning. Det finns ju en hel knippe bakterier som kan ställa till med elände i magtarmkanalen... www.livsmedelssverige.org/sakermat/sakermat_b...
    När jag hade maginfluensa för 3 år sedan spydde jag, innan dess hade jag inte haft det sedan jag var barn. Så jag får inte maginfluensa ofta.
  • Pirella

Har du blöjbarn? Glömt att tvätta händerna efter blöjbyte?
    Ätit nån grönsak som du glömt att skölja? Opastöriserad ost?

• Anonym (ont!)
    Pirella skrev 2009-10-01 20:55:56 följande:
    Har du blöjbarn? Glömt att tvätta händerna efter blöjbyte?Ätit nån grönsak som du glömt att skölja? Opastöriserad ost?
    Nope, inga barn alls. Jag äter på jobbet varje dag (jobbar på skola) så jag kan mycket väl ha fått i mig "smutsig" mat.
  • DLF

Jag blev matförgiftad av ägg (förmodligen). Det var iofs utomlands men det kanske kunde vara en idé att gå igenom vad du ätit under dagen?

• Anonym (ont!)

Frågan är om det jag har smittar? Jag bara måste gå till jobbet imorgon.

• Pirella

Läste om Clostridium pefringens:

Sjukdom orsakad av den här bakterien är en typisk storköksföreteelse vid storkok av exempelvis köttgrytor och soppor där det tar lång vid både uppvärmning och avsvalning. Det innebär att bakterien kan tillväxa under den långa uppvärmningsfasen då syret försvinner ur grytan, övergå till sporform när det blir för varmt, och sedan åter tillväxa under den långa avsvalningsfasen.

Inkubationstid: 6?12 timmar.
    Symptom: Intensiv diarré, buksmärtor, illamående.
    Varaktighet: Ca 1 dygn.

• Pirella

Nej, det smittar sannolikt inte. Du kan nog gå och jobba, om du orkar...

• Anonym (ont!)
    Pirella skrev 2009-10-01 21:06:46 följande:
    Läste om Clostridium pefringens:Sjukdom orsakad av den här bakterien är en typisk storköksföreteelse vid storkok av exempelvis köttgrytor och soppor där det tar lång vid både uppvärmning och avsvalning. Det innebär att bakterien kan tillväxa under den långa uppvärmningsfasen då syret försvinner ur grytan, övergå till sporform när det blir för varmt, och sedan åter tillväxa under den långa avsvalningsfasen. Inkubationstid: 6?12 timmar.Symptom: Intensiv diarré, buksmärtor, illamående.Varaktighet: Ca 1 dygn.
    Låter ju som att det kunde vara det. Jag måste åka till jobbet iallafall på morgonen och sedan kan jag åka hem. Klassen ska spela upp en teater imorgon och utan mig går det inte riktigt genomföra. Orkar gör jag som det känns nu, men jag är orolig för att jag kommer vara tvungen att gå på toa mitt i föreställningen.
  • Anonym (sara)

man ska inte ta imodium och liknande om det är magsjuka tänk på det.

Svar på tråden Snabba tips, jag har ont! Kramper och rinnande avföring.