• Fröken knopp

Kinesisk nakenhund

Hej!Jag o min man funderar på att köpa kinesisk nakenhund. Snälla ni som har erfarenheter av denna ras, berätta!!!! KAnske kan rekomendera någon bra kennel m.m
    /e.

• Svar på tråden Kinesisk nakenhund
  • Fröken knopp

jag skulle vela veta allt;)
    någon riktigt bra uppfödare
    hur de e ang om man är allergisk
    ska man ´helst ha 2?
    hur e det med färger, jag o min man gillar när de e lite mörkare.
    pris
    hur e rasen när det gäller barn
    m.m

• Fjärilen72

1. Uppfödare har jag inte så bra koll på, kan se om jag hittar någon bra och återkomma.

2. Min syster är allergisk och hon tål dessa hundar väldigt bra, men "som vanligt" så gäller det inte för alla allergiker.

3. Nu har det ju varit så att jag mest har träffat kinsesiska nakenhundar "i par" men när vi hade vår tik så var hon ensam det första halvåret och det funkade jättebra.

4. De färger jag har träffat på är helvit, svart/vit (det borde nog finnas helsvarta med men jag har aldrig träffat någon) och grå. Sen finns det också en färg som kallas viltfärgad vilket man nog kan kalla beige/vit.

5. Jag har inte hundra procents koll när det gäller pris men jag skulle tro att ni får räkna med minst 10 - 15.000.

6. Av de kinseser jag har träffat så har de oftast varit snälla mot barn. Jag har träffat på två som var rädd för, morrade åt och var avvaktande mot människor men då var den ena sjuk och dog inte långt efteråt och den andra hade inte blivit bra behandlad tidigare.

Jag är ingen hundexpert och jag vet definitivt inte allt utan det här är mina egna "bedömningar" erfarenheter som jag pratar om.

• Sol Angelica

MIn fd svägerska har precis fåttt valpar. Eller ja, hennes hund har fått valparna, ( ni fattar vad jag menar)

Är du sugen på en hane eller tik? Puff eller naken?

Min syster har en svart nakentik, världens goaste hund som älskar att kramas och mysa.
    Busan älskar alla barn, och leker gärna vilda lekar med dom större barnen, men när hon är i närheten av min 3 månaders, så är hon lugn och stillsam. Passar lixom lillen.
    Ska jag själv ha en hund någon dag, då blir det en pufftik.

Vill ni ha mer info kan jag säkert vidarebefodra er till antingen min syster, eller min fd. svägerska.

• kimsi

Jag har träffat många nakenhundar genom åren och tyvärr så har den stora majoriteten av dem haft stora mentala problem, uttalade rädslor som resulterat i både utfall och hugg mot människor (såväl barn som vuxna). Jag har träffat några få med bra mentalitet, men som sagt så har de andra varit fler.

• hundpuss

Vänd dig till rasklubben så kan du få veta vilka kennlar som är bra och seriösa, samt om några finns där du bor.

• såffan

är ni alergiska tycker jag ni ska testa ordenligt så att ni faktist klarar av en nakenhund, vissa alergiker klarar dom men många gör det inte...
    och då är det ju inte samma sak att ha klarat av att va med såna hundar och att ha dom i hemmet, det bästa vore om ni kunde låna en hund av någon ni känner eller skaffa en på foder ett tag innan ni köper en egen.

• elvinaOstefan

Min mamma har kennel sedan ca 10år tillbaka. Så jag kan en del iaf

*någon riktigt bra uppfödare
    - Det finns många bra, skulle rekomendera att kolla rasklubben och besöka kennlar då hundarna finns i varierande färger, behårighet, storlek, muskelmassa osv.

*hur de e ang om man är allergisk
    - De flesta allergiker klarar av rasen, men sen finns det dom som är väldigt kännsliga och inte tål talget som produseras, och där av kan få en reaktion. Så är man allergiker är det åter igen bra att besöka en kennel ett par gånger för att se om det ger utslag. Det är många som gör det.

*ska man helst ha 2?
    Ska och ska, många hundar trivs som ensamhundar dvs. få all uppmärksamhet och ingen konkurans. Sen är det ju alltid roligt att ha två då dom kan underhålla varandra, särskilt ifall dom ska vara hemma när man jobbar dyl.

*hur e det med färger, jag o min man gillar när de e lite mörkare.
    Det finns ljusa, mörka, fläckiga. Färgen förändras under första halvåret, inte jätte mycket men en som är helt mörk som valp kan få ljusare springor eller fläckar när den blir äldre. Ljusa hundar blir ofta lite rosa i huden under sommaren medans mörka hundar blir mer går under vinterna (lite blekare) och mörka under sommaren när dom solar.

*pris
    - Varierar från kennel, meriterade föräldrar (dvs hur stamtavlan ser ut), nakna tikar brukar i regel vara dyrare, puffar några tusenlappar billigare (särskilt hanar). Så allt från 8 000 - 15 000 (kan även vara mer eller mindre).

*hur e rasen när det gäller barn
    Rasen i sig är en väldigt trevlig hund, en gnutta vaktinstinkt, lekfulla men även väldigt bekväma. Ett ligga och steka i solen ett par timmar brukar vara en stor hitt. Lättlärda (perfekta att ha till agility), gillar att ligga i famnen och bli ompysslade. men så är det som med alla hundar, uppfostran. man föds inte till att bli något, utan utformas med tiden. Har man regler så lär hunden sig tt följa dom.

Några andra saker att tänka på ang rasen. Oftast brukar "hjorttypen" (dvs. dem små och spinkiga med liten behåring) ha problem med tänderna. Det är vanligt att man får dra kindtänder på dom. Det finn 5 olika grader av beghåring på nakenhundar. En 1an innebär att hunden inte behöver rakas, helt naken över ryggraden och ansikte, 2an kan ha lite behåring över ryggraden osv.

En naken hund får man oftast raka (inget måste, men om den ska vara rastypisk), det finns för och nackdelar med alla varianterna. Knottor kan förekomma, och beror oftast på anlag och foder. En naken ska helst paras med en pällsad för att få bra valpar.

• PixL

Vad ska man kolla efter om man inte vill att de ska ha problem med tänder? Föräldrarna?

• elvinaOstefan
    PixL skrev 2009-10-02 11:28:37 följande:
    Vad ska man kolla efter om man inte vill att de ska ha problem med tänder? Föräldrarna?
    Oftast är det grad 1 (den med minst behåring) som har problemet, så en 2-3a skulle jag valt. Men det är inga garantier, det är arvlag så man kan be uppfödaren visa bettet och tänderna. Du ser själv om tänderna är snea eller borttagna. Har hunden ett jämt och fint bett så brukar det inte vara någon fara, men givetvis ska man även fråga uppfödaren om det. Vilken typ intrisserar er mest? rubust eller nätt, stor eller liten, mycket kaluffs och ev. behov av rakning, eller en med fjun på huvudet men helt naken om kroppen?
Svar på tråden Kinesisk nakenhund