• Mamma Mia01

Tingsrättens beslut/domar, kan man söka på nätet?

Hej!!
    Har så svårt att koppla av .....
    Försöker sätta mig in i hur det fungerar och vad som tidigare beslutats i tingsrätten ang främst boendefrågor/tvister.
    Kan man på nätet hitta tidigare domar och liknande? Jag hittar inte något egentligen, bara vad som är lagen, inte vad som rätten beslutat.....

Jag tyckte att den advokat jag ska till i morgon verkade så frågande! Jag undrade tex om man kan ansöka inför rätten om att den andra föräldern SKA komma på samarbetssamtal. Advokaten var osäker???
    Jag vill detta för att kunna framföra till fadern hur viktigt det är att inte dra in vår son i denna tvist tex.
    Någon som vet?

• Svar på tråden Tingsrättens beslut/domar, kan man söka på nätet?
  • Parenthood

Jag tror inte att du kan söka på domar på nätet, däremot kan du ringa domstolen och prata med dom, så kan de skicka dig utdrag på domar. Du kan också gå till biblioteket och slå i böcker, där finns hyllmeter med böcker om domar, var ett tag sen jag gjorde det nu så kommer inte ihåg exakt vad som stod i böckerna, men jag vet att de hjälpte mig att hitta domar som jag sedan kunde ringa domstolen och be att få kopia på. Funkade finfint för mig.

Lycka till!

• Mamma Mia01

Tack!
    Då får det bli så... Biblioteket imorgon, tills dess får jag väl klättra på väggarna :-/
    Godnatt...

• Anonym (insatt)

Mamma Mia01 skrev : "Kan man på nätet hitta tidigare domar och liknande?"
    - du kan hitta en del domar från högre instanser, men inte från tingsrätter... På biblioteket hittar du också domar från högre instanser vill du läsa tingsrättsdomar får du åka till en domstol och sätta dig och lösa i deras domböcker (de är offentliga handlingar)

"Jag undrade tex om man kan ansöka inför rätten om att den andra föräldern SKA komma på samarbetssamtal."
    - nej, dt kan du inte. Samarbetssamtal bygger på frivillighet!

• Anonym (hmm)

Anonym (insatt) skrev 2009-10-02 02:32:12 följande:

Mamma Mia01 skrev : "Kan man på nätet hitta tidigare domar och liknande?" - du kan hitta en del domar från högre instanser, men inte från tingsrätter... På biblioteket hittar du också domar från högre instanser vill du läsa tingsrättsdomar får du åka till en domstol och sätta dig och lösa i deras domböcker (de är offentliga handlingar) "Jag undrade tex om man kan ansöka inför rätten om att den andra föräldern SKA komma på samarbetssamtal." - nej, dt kan du inte. Samarbetssamtal bygger på frivillighet!
    Bara de samarbetssamtal man ansöker om själv är frivilliga och registreras inte. Tingsrätten kan förordna samarbetssamtal och då är de inte längre frivilliga samt att de registreras och en sammanfattning av samtalen lämnas till Tingsrätten.
  • Anonym (insatt)

Anonym (hmm) skrev: "Bara de samarbetssamtal man ansöker om själv är frivilliga och registreras inte. Tingsrätten kan förordna samarbetssamtal och då är de inte längre frivilliga samt att de registreras och en sammanfattning av samtalen lämnas till Tingsrätten."
    - Även samarbetssamtal förordnade av tingsrätten är frivilliga! Ingen kan tvinga någon att gå på dem. Varken socialtjänst eller tingsrätt har några sanktionsmedel att tvinga personer till samarbetssamtal.... och någon sammanfattning av vad som framkommit under samtalen skickas inte till tingsrätten - bara besked om samarbetssamtalen lyckats dvs parterna enats eller inte! Däremot är det riktigt att remitterade samarbetssamtal registreras i socialtjänsten ....

• Anonym (hmm)

Anonym (insatt) skrev 2009-10-02 08:57:11 följande:

Anonym (hmm) skrev: "Bara de samarbetssamtal man ansöker om själv är frivilliga och registreras inte. Tingsrätten kan förordna samarbetssamtal och då är de inte längre frivilliga samt att de registreras och en sammanfattning av samtalen lämnas till Tingsrätten." - Även samarbetssamtal förordnade av tingsrätten är frivilliga! Ingen kan tvinga någon att gå på dem. Varken socialtjänst eller tingsrätt har några sanktionsmedel att tvinga personer till samarbetssamtal.... och någon sammanfattning av vad som framkommit under samtalen skickas inte till tingsrätten - bara besked om samarbetssamtalen lyckats dvs parterna enats eller inte! Däremot är det riktigt att remitterade samarbetssamtal registreras i socialtjänsten ....
    Ett förordnande om samarbetssamtal är inte tvingande men att avstå kan vara en anledning för Tingsrätten att besluta om enskild vårdnad för den som väljer att komma av skäl som inte har med barnets bästa att göra. Så visst kan man se det som frivilligt men känslan kan samtidigt vara att det är tvingande om man inte vill riskera vårdnaden. Arbetar familjerätten under socialtjänstsekretess och inte familjerådgivningssekretess så kan resultatet av det som framkommer i samtalen användas när boende-/ vårdnadsutredning ska göras. Så beroende på var man bor i landet så kan det absolut komma fram vad man pratat om under samtalen.
  • Anonym (insatt)

Anonym (hmm) skrev: "Ett förordnande om samarbetssamtal är inte tvingande"
    - sic!

"Arbetar familjerätten under socialtjänstsekretess och inte familjerådgivningssekretess så kan resultatet av det som framkommer i samtalen användas när boende-/ vårdnadsutredning ska göras."
    - ja nu skrev du KAN (i ett ev. senare skede), men det skrev du inte i inlägg 4 utan "en sammanfattning av samtalen lämnas till Tingsrätten." Så är det inte utan det är alltså förbjudet!

"Så beroende på var man bor i landet så kan det absolut komma fram vad man pratat om under samtalen."
    - Inte beroende på var man bor utan beroende på de möjligheter som finns i den egna kommunens socialtjänst - vilket tom kan skilja sig från ärende till ärende ...

• Anonym (hmm)

Anonym (insatt) skrev 2009-10-02 13:25:10 följande:

Anonym (hmm) skrev: "Ett förordnande om samarbetssamtal är inte tvingande" - sic! "Arbetar familjerätten under socialtjänstsekretess och inte familjerådgivningssekretess så kan resultatet av det som framkommer i samtalen användas när boende-/ vårdnadsutredning ska göras." - ja nu skrev du KAN (i ett ev. senare skede), men det skrev du inte i inlägg 4 utan "en sammanfattning av samtalen lämnas till Tingsrätten." Så är det inte utan det är alltså förbjudet! "Så beroende på var man bor i landet så kan det absolut komma fram vad man pratat om under samtalen." - Inte beroende på var man bor utan beroende på de möjligheter som finns i den egna kommunens socialtjänst - vilket tom kan skilja sig från ärende till ärende ...
    Det kan säkert variera i samma kommun, jag vet bara hur ett fåtal kommuner arbetar. Ofta arbetar alla inom en kommuns familjerätt efter samma lag! Givetvis kan det finnas andra som arbetar på andra sätt. Är du nöjd nu när jag förklarat mig ytterligare?

Om tingsrätten har uppdragit år socialnämnden/familjerätten att genomföra samarbetssamtal ingår det i uppdraget att resultatet skall redovisar till domstolen. Dessa ärenden registreras och journalförs. Det är att sammanfatta samarbetssamtalen, eller hur tänker du? Självklart kommer en sammanfattning att skickas till Tingsrätten även om det inte blir någon övrig förhandling.
  • Anonym (insatt)

Anonym (hmm) skrev : "Ofta arbetar alla inom en kommuns familjerätt efter samma lag!"
    - Efter samma lag ja, men det finns inget tvingande i lagen om att samarbetssamtal måste bedrivas med familjerådgivningssekretess och kommunens resurser kan skilja sig från den ena dagen till den andra ...

"Om tingsrätten har uppdragit år socialnämnden/familjerätten att genomföra samarbetssamtal ingår det i uppdraget att resultatet skall redovisar till domstolen."
    - resultatet skall redovisas, ja = föräldrarna har enats eller inte! Ingen "sammanfattning av samtalen"!

"Dessa ärenden registreras och journalförs. Det är att sammanfatta samarbetssamtalen, eller hur tänker du? Självklart kommer en sammanfattning att skickas till Tingsrätten även om det inte blir någon övrig förhandling."
    -vi kanske har olika definition på sammanfattning (att journalföra och sammanfatta är för mig två helt skilda saker)? Men det är egentligen oväsentligt för _inget_ skall redovisas mer än resultatet (se ovan)

• Anonym (hmm)

Anonym (insatt) skrev 2009-10-02 13:49:40 följande:

Anonym (hmm) skrev : "Ofta arbetar alla inom en kommuns familjerätt efter samma lag!" - Efter samma lag ja, men det finns inget tvingande i lagen om att samarbetssamtal måste bedrivas med familjerådgivningssekretess och kommunens resurser kan skilja sig från den ena dagen till den andra ... "Om tingsrätten har uppdragit år socialnämnden/familjerätten att genomföra samarbetssamtal ingår det i uppdraget att resultatet skall redovisar till domstolen." - resultatet skall redovisas, ja = föräldrarna har enats eller inte! Ingen "sammanfattning av samtalen"! "Dessa ärenden registreras och journalförs. Det är att sammanfatta samarbetssamtalen, eller hur tänker du? Självklart kommer en sammanfattning att skickas till Tingsrätten även om det inte blir någon övrig förhandling." -vi kanske har olika definition på sammanfattning (att journalföra och sammanfatta är för mig två helt skilda saker)? Men det är egentligen oväsentligt för _inget_ skall redovisas mer än resultatet (se ovan)
    Om man haft samarbetssamtal med socialtjänstsekretess redovisas vad som framkommit under samtalen samt besked om att samtalen är avslutade samt vad man kommit fram till. Är det familjerådgivningssekretess så är det som du skriver, man lämnar besked om att samtalen är avslutade och om parterna enats om en överenskommelse eller ej.
Svar på tråden Tingsrättens beslut/domar, kan man söka på nätet?