Anonym (insatt) skrev 2009-10-02 13:25:10 följande:
Anonym (hmm) skrev: "Ett förordnande om samarbetssamtal är inte tvingande" - sic! "Arbetar familjerätten under socialtjänstsekretess och inte familjerådgivningssekretess så kan resultatet av det som framkommer i samtalen användas när boende-/ vårdnadsutredning ska göras." - ja nu skrev du KAN (i ett ev. senare skede), men det skrev du inte i inlägg 4 utan "en sammanfattning av samtalen lämnas till Tingsrätten." Så är det inte utan det är alltså förbjudet! "Så beroende på var man bor i landet så kan det absolut komma fram vad man pratat om under samtalen." - Inte beroende på var man bor utan beroende på de möjligheter som finns i den egna kommunens socialtjänst - vilket tom kan skilja sig från ärende till ärende ...
Det kan säkert variera i samma kommun, jag vet bara hur ett fåtal kommuner arbetar. Ofta arbetar alla inom en kommuns familjerätt efter samma lag! Givetvis kan det finnas andra som arbetar på andra sätt. Är du nöjd nu när jag förklarat mig ytterligare?
Om tingsrätten har uppdragit år socialnämnden/familjerätten att genomföra samarbetssamtal ingår det i uppdraget att resultatet skall redovisar till domstolen. Dessa ärenden registreras och journalförs. Det är att sammanfatta samarbetssamtalen, eller hur tänker du? Självklart kommer en sammanfattning att skickas till Tingsrätten även om det inte blir någon övrig förhandling.