• Funderingar

Vilken bärsjal - nyfödd och foglossning?

Jag väntar vårt andra barn och funderar starkt på en bärsjal den här gången. Jag har svår foglossning, och efter förra barnet så kunde jag inte bära honom på flera veckor, nästan månader, efter förlossningen. Jag hoppas omkring på kryckor och stapplade fram. Nu har jag läst lite grann om bärsjalar och tycker att det verkar kunna vara ett alternativ för oss. Kanske jag hade kunnat ha min lilla nyföding i en bärsjal och faktiskt kunna stappla fram ändå? Vad tror ni?

Vad som jag tänker är viktigt är att det är en bärsjal som såklart är gjord för nyfödda, är relativt lättknuten/användarvänlig då jag inte har någon vana alls av bärsjalar. En annan sak som jag tycker verkar viktig är att den avlastar min kropp så bra som möjligt.

Finns det någon sjal som ni tror skulle passa? Hur prövar man ut en sjal? Vet ni kanske någon butik i Stockholmsområdet eller söder om Stockholm som har kunnig personal och säljer sjalar?

Är tacksam för svar!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-10-02 12:29
    Är det förresten någon som vet hur det är för bebisen att sitta/ligga i bärsjal under en längre period? Jag tänker för ryggen/kroppen? Är det bättre för ett nyfött barn att sitta i grodposition än att ligga i "vagga"? Forskning?

Och hur fungerar det att amma i en trikåsjal?

• Svar på tråden Vilken bärsjal - nyfödd och foglossning?
  • BeccyBoop

Här hittar man allt som sjalar!!! sjalbarn.se/

Jag har själv en MobyWrap och en EasyHug. Föredrar EasyHuggen för den är mycket lättare att ta på sig!
    Lycka till!
    trött, kär och stolt över min familj
  • TheMother

En trikåsjal är att rekommendera att börja med.Den är lättast att börja lära sig knyta med.
    Köpte en själv till sonen och det var supermysigt att gå med honom i den. Tyckte det var svårt att få till vaggan så jag använde mig bara av grodpositionen i slutet x-omslut och då fick jag hålla hans huvud när han var vaken, men bara barnet somnar kan man stoppa in det så det får stöd av sjalen ändå.
    När man bär i sjal så har man ju barnet väldigt nära kroppen, så det avlastar ju ändå väldigt bra, så det kan åtminstone vara värt att testa det. Absolut.
    Tricot-slen verkar säljas lite varstans i butiker, men själv gillar jag looma Sino bäst. Den är svalast att ha på sig inomhus och jag tyckte den verkade lättare att hantera med.

• Flickan och kråkan

Tycker absolut att du ska välja en trikåsjal som du knyter själv. På det sättet kan du knyta den så att den passar just dig och ditt barn och få bästa avlastningen med tanke på din foglossning. Färdigknutna sjalar blir aldrig riktigt samma sak. sedan kan du ju fundera på en ergonomisk bärsele. Jag hade foglossning när jag väntade barn nummer två....och jag tyckte att det var skönt att bära storebror då för höftbältet klämde liksom ihop och gav stadga åt bäckenet.

• Funderingar

BeccyBoop:
    Jag var inne där tidigare och blev bara förvirrad . Men jag gick in igen och då verkade det som att trikåsjalen är vad jag borde satsa på. Jag gick även in och kollade på EasyHug, men jag oroar mig för att tyngden kommer för högt upp = stor belastning på axlarna. Det känns som en hel sjal ger bättre avlastning och stadga än färdigknutna, eller...? Och på bilderna som jag såg så "satt" de flesta barn upp. Jag tänker mig att en nyfödd och några månader gammal bebbe helst vill ligga ner...

Leahh:
    Okej, det låter definitivt som att en trikåsjal är det jag ska ha. Ett steg på vägen iallafall . Så det var alltså svårt att få till vaggan... Jättebra med konkreta sjaltips! Det låter ju skönt med en svalare sjal (trots att bebben kommer födas i februari/mars). På Loomas hemsida står det att Sinon inte behöver knytas om varje gång. Hur fungerade det?

Frösöblomster:
    Vad bra att du skrev det där med färdigknutna sjalar, det var precis det jag tänkte. Hmm... ergonomisk bärsele... På något sätt så föreställer jag mig att det känsn bekvämare att ha på mig en bärsjal inomhus när man tar sig runt, eller sitter i soffan osv. Att man liksom kan ha den på sig "jämt" (nästan iallafall ). Det gör man kanske inte med en bärsele, eller? Och absolut inte som nyfödd. Och det känns som att bebben kommer närmre på ngt sätt, just eftersom man kan knyta den som en vagga t.ex.

Tack så mycket för era svar! Det här känns lite som en djungel, men det blir lättare när man hör era idéer och tankar. Jag uppdaterar trådstartsinlägget med lite nya frågor.

• TheMother

När du väl har knutit den en gång så kan du lägga i barnet och plocka ur det flera gånger utan att behöva knyta om den igen. För att det ska gå att göra behöver man dock ha på sig sjalen hela tiden vilket kan bli lite varmt när man har alla hormoner i kroppen. Men införskaffar man t.ex. ett amningslinne och har under så blir det ju inte så mycket tyg iaf.

Det bästa för ett nyfött barn är nog vaggan, tror jag iaf. Då ligger det med lite böjd rygg samtidigt som det får hel avlastning ändå. Tror ej det finns någon maxtid eftersom det är ergonomiskt med bärsjal. Sonen min var några veckor gammal när jag införskaffade sjalen och vet att jag letade efter maxtid då och fann ingen.

Leta på you tube efter instruktioner till vaggan, tror det bör finnas massor av dem där. vet att jag hittat en instruktion som var mycket lättare att följa mot den som följer med sjalen (ang hur man placerar barnet i position vaggan) men sonen var så gammal då så det var ingen ide att ens tänka tanken på att lägga honom i den positionen då.

Amma i sjalen har jag aldrig gjort, faktiskt. Var för att jag inte fick till vaggan och inte trodde det gick att amma i annan position. Såg dock en instruktionsfilm om hur man ammar i en Mei Tai och då släppte man ner den längre ner på kroppen, typ, och då gick det att amma i den, så kanske är liknande med sjalen.

• Funderingar

Tack för alla tipsen! Smart att leta instruktioner på you tube, det ska jag göra - för det verkar lite krångtligt innan man lär sig. Behöver man förresten vara orolig för att knyta fel? För löst eller hårt?

• TheMother
    Funderingar skrev 2009-10-04 12:00:58 följande:
    Tack för alla tipsen! Smart att leta instruktioner på you tube, det ska jag göra - för det verkar lite krångtligt innan man lär sig. Behöver man förresten vara orolig för att knyta fel? För löst eller hårt?
    Största missen man gör är att knyta för löst, för hårt kan man i princip aldrig knyta med trikåsjal. Upp till tio gånger tar det väl ungefär tills man lärt sig att knyta lagomt från början.
    Jag tycket inte det var speciellt krångligt, var svårare att hjälpa sambon knyta på sig. Slutade med att han använda Manducan och jag sjalen och bar i
Svar på tråden Vilken bärsjal - nyfödd och foglossning?