Vilken bärsjal - nyfödd och foglossning?
Jag väntar vårt andra barn och funderar starkt på en bärsjal den här gången. Jag har svår foglossning, och efter förra barnet så kunde jag inte bära honom på flera veckor, nästan månader, efter förlossningen. Jag hoppas omkring på kryckor och stapplade fram. Nu har jag läst lite grann om bärsjalar och tycker att det verkar kunna vara ett alternativ för oss. Kanske jag hade kunnat ha min lilla nyföding i en bärsjal och faktiskt kunna stappla fram ändå? Vad tror ni?
Vad som jag tänker är viktigt är att det är en bärsjal som såklart är gjord för nyfödda, är relativt lättknuten/användarvänlig då jag inte har någon vana alls av bärsjalar. En annan sak som jag tycker verkar viktig är att den avlastar min kropp så bra som möjligt.
Finns det någon sjal som ni tror skulle passa? Hur prövar man ut en sjal? Vet ni kanske någon butik i Stockholmsområdet eller söder om Stockholm som har kunnig personal och säljer sjalar?
Är tacksam för svar!
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-10-02 12:29
Är det förresten någon som vet hur det är för bebisen att sitta/ligga i bärsjal under en längre period? Jag tänker för ryggen/kroppen? Är det bättre för ett nyfött barn att sitta i grodposition än att ligga i "vagga"? Forskning?
Och hur fungerar det att amma i en trikåsjal?