• Anonym

    Flera gravsatta i samma grav?

    Hur fungerar det egentligen när det gäller kista?

    Min vän gick bort för inte så längesedan. Hon begravdes i samma grav som hennes bortgånga släktingar. Det är 6 andra gravsatta i samma grav.
    Men när de sänkte ned hennes kista på begrevningen så var det så himmla djupt ner... Hur djupt ner är de andra då? Undrar jag?
    Hur fungerar detta? Har grubblat på det ett tag nu, någon som vet?

  • Svar på tråden Flera gravsatta i samma grav?
  • Peztis

    Jag tror det kan vara så att när man köper en gravplats så köper man för en eller flera. De första grävs väl längre ned då.
    Sedan så sjunker ju alltihop när kista osv förmultnas.
    I den grav där min farmor begravdes fanns det inte plats för fler kistor så hon kremerades. Så visst kan det bli fullt också.

    Jag beklagar sorgen över din bortgångne vän.

  • Näckrosen

    Jag är inte tvärsäker, men har för mig att man kan gravsätta två kistor ovanpå varandra. När den översta är nersänkt ska det vara 1,5-2 meter jord ovanpå. Mellan nr 1 och 2 måste det också vara ordentligt med jord, så man inte råkar gräva ner till den när man öppnar andra gången.
    Så är det kista nr 1 som sänks ner antar jag att det är 5-6 meter ner, åtmindstånde.

    Hur många som får plats i en grav avgörs ju då av hur ytmässigt stor graven är.
    Var alla 6 som var begravda innan begravda i urna eller kista? Det kan ju också vara orsak till hur många som får plats...

    Hoppas det ger dina frågor lite mer svar. Hör av dig om du vill veta mer. Jag har möjlight att ta reda på exakt hur det ligger till om du vill veta mer.

    Vad tråkigt med din vän.

  • Anonym

    Jag har faktiskt ingen aning om de andra var begravda i kista eller urna.
    Tack så mycket för era svar! {#lang_emotions_heart}

  • ringblomman

    Graven kan vara en grav med plats för 3-4 kistor på bredden, då får det rum många. Gravfriden i sverige är 15år, dvs ingen får begravas på samma ställe i graven innan det gått minst 15 år. Tex om A begravs först år 2000 längst till vänster, så dör B år 2002, då kan B begravas någon annan stans i graven(förutsatt att det är en grav för fler än 1 kista) men inte där A ligger (för det har ju inte gått 15 år än. Dock, urnor kan läggas ned i samma grav kort efter varandra.

Svar på tråden Flera gravsatta i samma grav?