• MissUnderstood80

Dricka te under sista delen av graviditeten

Hur e de, e de farligt att dricka te under sista delen av graviditeten, kan dricka 4-5 koppar per dag (2 dl:s koppar) med vanligt frukt te, e de svart, grönt eller rött. Willys egna brukar de vara "grädd rabarber" och "gamla söder"!

Va kan hända, e i v 34+0 i morgon!!!!????

• Svar på tråden Dricka te under sista delen av graviditeten
  • luckyme83

vad skulle vara farligt med te..? är det koffeinet du tänker på...

• Girlinthecity

SWjälvklart nite farligt, varför tror du det?

• MissUnderstood80
    Girlinthecity skrev 2009-10-02 12:15:28 följande:
    SWjälvklart nite farligt, varför tror du det?
    Står överallt att de kan framkalla missfall o inte bra för fostret, vill verkligen veta om de stämmer?!
  • Rödklint

Det är absolut ingen fara. Tänker du på de speciella teer som enligt vissa kan sätta igång förlossning osv? Tror det är hallonbladste eller liknande. Det köper man på hälsokosten.

Vill man undvika koffein så är väl rött te bättre än svart, men du kan fortsätta dricka vad du vill.

• Zmoothie
    MissUnderstood80 skrev 2009-10-02 12:18:25 följande:
    Står överallt att de kan framkalla missfall o inte bra för fostret, vill verkligen veta om de stämmer?!
    Var "överallt" står det? Har aldrig hört talas om...
    Is it bad that what she just said makes perfect sense to me?
  • Girlinthecity

Skäms för min stavning tidigare..... Överallt?! Jag har aldrig hört det.

• Lady LovelyLocks

Jag dricker också MYCKET te, även jag i v 34, men jag har aldrig hört att det kan framkalla missfall :/ (känns ju inte alls bra om det skulle vara så...)
    Har däremot läst nånstans att "rekommenderat intag" ligger runt sex koppar när det gäller te, och tre för kaffe - koffeinmässigt.
    Men min mor gjorde inte annat än att dricka kaffe när hon väntade mig har jag fått höra, och jag mår ju bra :)

Fortsätt dricka te du! Det kommer jag i alla fall göra...

• MissUnderstood80

Lady LovelyLocks skrev 2009-10-02 16:42:06 följande:

Jag dricker också MYCKET te, även jag i v 34, men jag har aldrig hört att det kan framkalla missfall :/ (känns ju inte alls bra om det skulle vara så...)Har däremot läst nånstans att "rekommenderat intag" ligger runt sex koppar när det gäller te, och tre för kaffe - koffeinmässigt.Men min mor gjorde inte annat än att dricka kaffe när hon väntade mig har jag fått höra, och jag mår ju bra :)Fortsätt dricka te du! Det kommer jag i alla fall göra...
    Gott att höra, för ja e en riktig te-drickare, älskar te!
  • La Lola

Ts, har du inte fått kostråden i pappersform av din BM?

"Kaffe och svart te innehåller koffein, som i höga doser kan öka risken för missfall. När man är gravid bör man därför inte få i sig mer än 300 milligram koffein per dag. Det motsvarar antingen tre koppar kaffe (1,5 dl/kopp) eller sex koppar svart te (2 dl/kopp). Även coladrycker och energidrycker kan innehålla koffein."

www.slv.se/templates/SLV_Page.aspx&epslanguage=SV

*mamma till Alma 9 år och Hedda född 13 mars-09*
  • M  och  M

Drick rött te som inte innehåller något koffein så är du säker och behöver inte fundera :)

• O Z

Det står på livsmedelverkets hemsida att man inte ska dricka mer än 6 koppar svart te om dagen, så då har jag tolkat det som att det är helt ok att dricka grönt te eftersom det innehåller hälften så mycket koffein än i svart te som i sin tur innehåller hälften så mycket som kaffe.

Svar på tråden Dricka te under sista delen av graviditeten