• CHARLATAN

Las Vegas, och bila till L.A.

Har planer med min sambo att resa till USA om två år, då vår dotter (född i Augusti i år) kommer ha växt till sig lite. Tänkte vara borta 2-3 veckor och klämma in Las Vegas, och sen bila till Los Angeles. Är det någon som har gjort nåt liknande eller har tips ändå? Hur mycket kan det gå på? Då det är ett tag kvar har vi inte räknat på det än, men det kommer finnas minst 100.000 att ta av. Är det för lite/"mycket"? ALLA tips är välkommna, stora som små.

MAY YOUR ORGANS FAIL BEFORE YOUR DREAMS FAIL YOU
  • Svar på tråden Las Vegas, och bila till L.A.
  • CHARLATAN

Är det alltså ingen som bor i USA eller har turistat där, och som har tips och råd om något som iaf liknar den resa vi tänkt göra?

• Fjuppan

Vi har gjort den resan ett par gånger, fast åt andra hållet.

Las Vegas är ju en galen stad på något vis...mitt i öknen pumpar neonljusen i takt med plingandet från alla spelautomater. Vi har bott på Hotell Luxor (Superfint hotell till ganska låga priser) och på Bellagio (Superfint hotell till höga priser). Jag gillade Luxor bäst, kan ha med det human priset att göra .

Nära Vegas finns t ex Hoverdammen att besöka och man kan flyga helikopter (dyrt!!) över Grand Canyon. En kompis till oss flög över nu i vintras och han betalade 1700:- (en person) för helikopterturen. Jag har aldrig själv flugit över Grand Canyon, men planerar att göra det i framtiden.

På väg till L.A - Tjaaa..Peggy Sue's som är en restaurang i 50-talsstil är nästan ett måste att besöka. Det känns som om man kliver ini "Grease" eller någon annan film i samma stil. Det finns två Peggy Sue's efter vägen, den största ligger nära "Calico" - spökstaden. Calico är en "Vilda västern-stad" där man kan besöka gruvor, butiker och se riktiga gamla byggnader och fordon.

I L.A finns så mycket! Alla parker inte minst...Disneyland, Universal Studios eller Magic Mountain (nöjespark med enbart berg- och dalbanor). Queen Mary (Titanics systerskepp) i Long Beach är ett trevligt utflyktsmål, Griffith Park och observatoriet ett annat. Strosa längs Venice beach och kika i alla små butiker och på snygga ( ) inlinesåkare. Santa Monica-piren är ett måste liksom ett besök i Malibu.

Som sagt...det finns hur mycket som helst...det beror ju lite på vad man är intresserad av.

• Fjuppan

Just ja...vi beräknar i runda slängar att vi gör av med ca 1000 sek/person och dag på mat och nöjen, shopping exkluderad.

• CHARLATAN

Tackar tackar för alla tips. Ungefär vad har ni betalat för flyget t/r? Har ni fixat hyrbil själva när ni väl är där eller bokat genom företag i Sverige (typ Swanson)? Och hur lång tid tar det att bila mellan städerna.. på ett ungefär?

• evaoregon
    CHARLATAN skrev 2009-10-02 18:48:58 följande:
    Tackar tackar för alla tips. Ungefär vad har ni betalat för flyget t/r? Har ni fixat hyrbil själva när ni väl är där eller bokat genom företag i Sverige (typ Swanson)? Och hur lång tid tar det att bila mellan städerna.. på ett ungefär?
    Det är 45 mil mellan Las Vegas och Los Angeles och bilresan tar 4 till 6 timmar beroende på hur mycket trafik det är. På helgerna är det många Los Angeles bor som bilar till Las Vegas så då tar det längre tid.

Jag bor i USA och hyr bil genom de stora biluthyrarna (Dollar, Hertz, Alamo etc) när vi hyr inom landet. Jag tror det blir billigare att hyra direkt utan att använda mellanhänder som typ Swanson (då ska de ju också ha en bit av kakan). De stora biluthyrarna brukar ha ungefär samma priser.

Flygpriserna varierar ganska mycket efter årstiderna. Det är billigast att flyga på hösten och våren. Under jul och nyår samt under somrarna så går priserna upp ganska mycket. Kolla på nätet hur mycket flyget går på, jag brukar kolla på expedia.com eller bokar sedan direkt hos flygbolaget.
  • evaoregon
    evaoregon skrev 2009-10-02 19:13:14 följande:
    Det är 45 mil mellan Las Vegas och Los Angeles och bilresan tar 4 till 6 timmar beroende på hur mycket trafik det är. På helgerna är det många Los Angeles bor som bilar till Las Vegas så då tar det längre tid. Jag bor i USA och hyr bil genom de stora biluthyrarna (Dollar, Hertz, Alamo etc) när vi hyr inom landet. Jag tror det blir billigare att hyra direkt utan att använda mellanhänder som typ Swanson (då ska de ju också ha en bit av kakan). De stora biluthyrarna brukar ha ungefär samma priser. Flygpriserna varierar ganska mycket efter årstiderna. Det är billigast att flyga på hösten och våren. Under jul och nyår samt under somrarna så går priserna upp ganska mycket. Kolla på nätet hur mycket flyget går på, jag brukar kolla på expedia.com eller bokar sedan direkt hos flygbolaget.
    Det finns en svensk expedia sida på

www.expedia.se/daily/30009/eapid314/home/default.aspx
  • evaoregon

Jag har varit i både Las Vegas och Los Angeles och är inte särskilt förtjust i Las Vegas. Med en tvååring så skulle jag nog välja något mer barnvänligt resemål än Las Vegas. I Los Angeles finns det en del att göra med barn så det borde funka. Istället för Las Vegas skulle jag rekommendera San Diego (massor med trevliga aktiviteter som Legoland, San Diego zoo och Seaworld som passar både vuxna och barn), San Francisco (jättetrevlig stad där man lätt tar sig runt utan hyrbil) eller Hawaii (underbara stränder och väldigt barnvänligt). Det är platser som jag besökt med mina barn och som jag varmt kan rekommendera.

• CHARLATAN
    evaoregon skrev 2009-10-02 19:21:19 följande:
    Jag har varit i både Las Vegas och Los Angeles och är inte särskilt förtjust i Las Vegas. Med en tvååring så skulle jag nog välja något mer barnvänligt resemål än Las Vegas. I Los Angeles finns det en del att göra med barn så det borde funka. Istället för Las Vegas skulle jag rekommendera San Diego (massor med trevliga aktiviteter som Legoland, San Diego zoo och Seaworld som passar både vuxna och barn), San Francisco (jättetrevlig stad där man lätt tar sig runt utan hyrbil) eller Hawaii (underbara stränder och väldigt barnvänligt). Det är platser som jag besökt med mina barn och som jag varmt kan rekommendera.
    Anledningen till varför vi ska till Las Vegas är för att vi tänkte gifta oss där.. så det blir bara två-tre dagar ändå. Tack för bil/flyg informationen!
  • Fjuppan

evaoregon har helt rätt, boka inte hyrbil via Swansons eller liknande...det blir dyrare och krångligare (i alla fall enligt mina erfarenheter). Vi hyr i princip alltid bil av Avis då vi tycker att de har bäst priser av de firmor vi kollat, men å andra sidan känner inte vi till alla biluthyrare i Usa.

• Mermaidia

Jag gillar Las Vegas! Det är en helt galen stad. Jag tycker att vi "fått mycket för pengarna" när vi varit där. Hotellrum, buffemiddagar osv är mycket billiga UTOM på helgerna! Du kan få ett fint rum för 4 pers på ett BRA hotell på strippen för runt 300 kr om du planerar din vistelse till mitt i veckan.

Jag har iofs inte haft barnen med till Las Vegas, det här var innan jag fick barn, men jag skulle absolut kunna ta med dem dit ett par dagar. Bara att se alla neonskyltar på strippen under kvällen skulle de gilla! Vissa hotell är mer familjeinriktade än andra också.

Planera ingen längre tripp till Las Vegas, du tröttnar snabbt på tempot och galenskaperna. Två-tre dagar räcker bra, lägg större delen av semestern i LA eller San Diego tycjer jag.

Vi har ibland bokat hyrbil hemifrån (främst när vi behövt 7 eller 8-sistsiga bilar), och ibland har vi ordnat det på flygplatsen när vi landat. Ska du hämta på ett ställer och returnera på ett annat rekommenderar jag att du förbokar. Vi hyr oftast av Avis eller Hertz. Men det finns många andra bolag (Dollar, Aalamo, Thrift, National) att hyra från. De flesta kan bokas via nätet även från Sverige.

Resan från LA tog ca 4-5 timmar om jag minns rätt, det är längre än man tror. Det beror också på var i LA du börjar din resa.

Vi åker 3 veckor till USA till jul och har en total budget på ca 80000, inkl. flygbiljetter. Vi hoppas att det räcker, vi är fem i familjen. Flygbiljetterna till västkusten är säkert dyrare än till östkusten. Skulle vi ha åkt till Californien skulle vi nog ha behövt hosta upp mer pengar.

Svar på tråden Las Vegas, och bila till L.A.