• polly pirat

urusel på engelska

Jag har ett ganska stort problem. Det är nämligen så att jag är dålig på engelska. Jag har inga problem med att se film eller tv-program utan undertext och jag förstår verkligen det mesta (förutom slang eller om någon använder sig av ett väldigt avancerat språk). Men när jag själv ska tala så blir det bara stopp. Jag glömmer alla ord och får inte fram ett ord. Det innebär att jag undviker alla situationer där jag kan bli tvungen att prata engelska. Jag reser inte utomlands (nu kan jag skylla på min dåliga ekonomi, men hur ska det blir sen?), jag träffar inte vissa vänner vid vissa tillfällen (på till exempel fester eftersom det då finns en risk att det finns någon engelsktalande person jag måste presentera mig för) och jag är alltid rädd för att bli tilltalad av en turist när jag är tillsammans med min partner eller vän/vänner.

Det är så svårt att prata om det här eftersom alla i min närhet är så bra på engelska. Och generellt är svenskar väldigt duktiga.

Jag vet inte hur jag ska göra. Jag tror att enda möjligheten skulle vara att åka till ett engelsktalande land och bo där ett tag - men det har jag varken tid eller råd med...

• Svar på tråden urusel på engelska
  • sahara sahara
    polly pirat skrev 2009-10-02 15:22:27 följande:
    Och generellt är svenskar väldigt duktiga.
    Generellt sett tror svenskar att de är mycket duktigare än de är.

Men det enda sättet att bli bättre på att prata är att prata mycket.
    Sois réaliste: demande l'impossible!
  • MariaWalton

hej! Vet inte vart du bor, men det finns kvällskurser som inte kostar så mkt som erbjuder olika engelskakurser. Jag tror det finns typ "engelsk konversation" å sånt. T.ex. ABF här i Stockholm. Förstår att det blir jobbigt efetrsom det är fler personer där, men alla är ju där av samma anledning, att lära sig prata engelska?! =) Eller så får du helt enkelt börja snacka i duschen! =)

• Stårschan

Det bästa vore som sagt att bo utomlands ett tag så att du kommer över tröskeln, och vågar börja prata även om du inte är säker på att allt som kommer ur munnen är korrekt.

Har du en partner du litar på? Kanske ni skulle kunna prata engelska hemma i sängkammaren bara på skoj ibland? Eller om du känner något nyfiket barn i förskoleåldern som du kan börja lära engelska. Barnet lär ju bara tycka att du är duktig, eftersom han/hon inte har någon att jämföra med, och då kanske du får upp självförtroendet.

Eller börja häng på engelskspråkiga chattar (kanske Imdb - diskutera filmer och skådisar?) så att du vänjer dig vid att använda språket i din egen takt.

Utan tvivel är man inte riktigt klok - Tage Danielsson
  • Mealla
    aequinoxia skrev 2009-10-02 15:26:20 följande:
    Generellt sett tror svenskar att de är mycket duktigare än de är. Men det enda sättet att bli bättre på att prata är att prata mycket.
    Det skriver jag under pa. Problemet for de flesta svenskar da det galler engelska ar att de inte kanner av nyanserna i spraket. Manga har ocksa stora problem med att skilja pa engelska i tal och skrift.
  • Glamrockare

läsa läsa läsa och prata prata prata

köp eller låna böcker på biban o läs lättare böcker köp ngn tidnign då o då o läs den.

finn ngn du känner dig bekväm med förklara ditt problem o bestäm med dem ngn gng ibland att ni bara pratar engelska med varandra.

läsa är jätte bra för att utöka sitt vokabulär och prata för att få rätt uttal.

Jag delar inte dina åsikter, men jag är beredd att dö för din rätt att uttrycka dem E.B.Hall
  • Menhir

Det är lätt att man har för höga krav på sig själv när man pratar. Men tänk såhär: engelsmän är väldigt vana vid att folk pratar med starka brytningar och dialekter (tänk på "indisk engelska" tex). Jag upplever att de generellt är bättre på att förstå utlänningar än vad vi är i Sverige och inte tycker det är hela världen om man böjer ett ord fel.

Enligt min erfarenhet är dessutom många engelsmän väldigt artiga och säger "oh vad du pratar bra engelska" eller "är du från Plymouth? Du har precis så´n dialekt!".

Tyvärr finns inga genvägar - börja prata! Och acceptera att det blir fel ibland men så länge ni förstår varandra hyfsat så vad gör det??

• pygmalion

Jag tycker att det verkar som att du "låser" dig pga dåligt självförtroende - som förmodligen är helt obefogat. Du säger ju själv att du förstår i princip allt som sägs, så du har ju ordförrådet. Jag var faktiskt lika dan som du för 10 år sedan. Ofrivilligt stum. Vågade inte säga ett ord för oavsett hur många gånger jag repeterade en fras eller ett ord i huvudet som kom det ut konstigt. Tills jag tog tjuren i hornen och åkte till London i 2 månader. Jag var ju tvungen att lära mig! Det lät väl så där men huvudsaken är att jag vågade. Efter det släppte det. ett par år senare åkte jag till USA, det tog ett par månader och sedan flöt det skit-bra. Folk trodde att jag kom från Irland eller England, aldrig Sverige!! det gäller att VÅGA. Bjud på dig själv, det är ok att skratta åt sig själv och ibalnd blir det konstigt. Jag har t.ex. erbjudit en vakt på ett disko att gå hem och hämta mitt ben så att jag skulle få komma in (go home and get my leg. ... just det ID heter det ju ) Prata!! Ett bra sätt att få upp självförtroendet är att prata med just turister, utbytesstudenter etc...de är ju inte heller experter (alltid)

• FreeForAll
    Mealla skrev 2009-10-02 15:30:11 följande:
    Det skriver jag under pa. Problemet for de flesta svenskar da det galler engelska ar att de inte kanner av nyanserna i spraket. Manga har ocksa stora problem med att skilja pa engelska i tal och skrift.
    Precis, och att man bryter på svenska kommer man nog aldrig ifrån. Till och med hollywoodfruarna bryter ju lite på svenska och de har ändå bott i USA ett bra tag.

Så TS, svenskar är inte så bra på engelska som du tror och de flesta engelsktalande i Sverige kommer vara skitglada över att du anstränger dig och faktiskt pratar engelska och skiter i om det inte låter perfekt.
  • idupur

Hej! Min sambo är engelsman och är jätteimponerad av alla som kan något på engelska över huvud taget. Rent generellt skäms han en hel del över hur mycket engelska alla andra kan, och att han knappt kan någon svenska alls trots att han har bott här i 2 år. Han skulle bli jätteglad om han träffade dig för han är så trött på att alla jämt vill öva sin engelska med honom, han måste ju prata svenska för att kunna lära sig. Så snälla, var inte orolig för att träffa engelsktalande folk, nog för att inte alla är som min karl men några kanske är det och det är helt värt att riskera att träffa några ruttna päron om man till slut hittar en guldklimp! Lite väl smörigt kanske, men va fan, jag är kär och gravid!

• polly pirat

Tack så jättemycket för alla kloka svar!

Som många redan har skrivit så gäller det att börja Prata. När jag är ensam hemma brukar jag gå omkring och prata (engelska) för mig själv. Oftast pratar jag om samma saker, men ibland så ändrar jag ämne och det brukar gå ganska bra. Och för ett tag tror jag att jag ska klara det - tills jag befinner mig i en situation med svensktalande och icke svensktalande och allt blir bara... svart.

Men jag ska absolut kolla upp någon språkkurs, börja låna böcker och försöka hitta någon att öva på talet med. Kanske någon som vill lära sig svenska (så att även jag kan känna mig duktig).

Jag vill ju inte börja prata perfekt, men jag vill känna mig säker och ganska mycket friare...

• Gräddis

polly pirat skrev 2009-10-02 15:54:37 följande:

Tack så jättemycket för alla kloka svar! Som många redan har skrivit så gäller det att börja Prata. När jag är ensam hemma brukar jag gå omkring och prata (engelska) för mig själv. Oftast pratar jag om samma saker, men ibland så ändrar jag ämne och det brukar gå ganska bra. Och för ett tag tror jag att jag ska klara det - tills jag befinner mig i en situation med svensktalande och icke svensktalande och allt blir bara... svart. Men jag ska absolut kolla upp någon språkkurs, börja låna böcker och försöka hitta någon att öva på talet med. Kanske någon som vill lära sig svenska (så att även jag kan känna mig duktig). Jag vill ju inte börja prata perfekt, men jag vill känna mig säker och ganska mycket friare...
    Jag haller med andra i traden - engelsktalande blir ofta makta imponerade over att man som svensk kan bemastra tva sprak. For dem ar det helt frammande att kunna prata mer an ett sprak eftersom de alltid klarar sig pa engelskan. Om du kanner dig osaker, borja med att saga pa engelska att du inte ar sa bra pa spraket - da kommer alla att forsta och fa dig att kanna dig lugnare och du slipper pressen pa dig och kan prata pa!
  • Agapi

jag var oxå precis så. Vågade aldrig öppna munnen om jag behövde använda engelskan. Men så träffade jag en grek och flyttade till grekland. Eftersom jag inte kan många ord grekiska så var jag tvungen att prata engelska. Och eftersom alla här är otroligt dåliga på engelska, så kännde JAG mej riktigt duktig.

Tror faktiskt visst att svenskar generellt duktiga på engelska. Inte i jämförelse med de som har de som modersmål såklart, men om man jämför med andra länder. Både här i grekland där jag bott ett tag, i spanien och italien där jag turistat har dom varit riktigt dåliga på engelska.

Visst lär jag mej inte så perfekt engelska här som jag hade gjort i ett engelspråkigt land, men de har gjort att jag VÅGAR prata engelska med vem som helst. Jag gör mej förstådd även om de inte alltid är helt korrekt.

• Gräddis

Whisperer - att gora sig forstadd ar 100 ganger viktigare an att prata felfritt!

• Agapi
    Gräddeline skrev 2009-10-02 16:08:50 följande:
    Whisperer - att gora sig forstadd ar 100 ganger viktigare an att prata felfritt!
    precis!

men när man är osäker så kännds de (eller ah de var så jag kännde) som om man lika gärna kan vara tyst om man inte kunde exakt hur de skulle sägas. De gäller att komma över den spärren. Därför kan de vara skönt att öva på att prata tillsammans med andra som inte är så duktiga. Så sen när man känner sej mer säker och inte så rädd så kan man öva på att få de mer och mer korrekt.
  • Gräddis
    Agapi skrev 2009-10-02 16:15:02 följande:
    precis! men när man är osäker så kännds de (eller ah de var så jag kännde) som om man lika gärna kan vara tyst om man inte kunde exakt hur de skulle sägas. De gäller att komma över den spärren. Därför kan de vara skönt att öva på att prata tillsammans med andra som inte är så duktiga. Så sen när man känner sej mer säker och inte så rädd så kan man öva på att få de mer och mer korrekt.
    Precis, haller med.
Svar på tråden urusel på engelska