urusel på engelska
Jag har ett ganska stort problem. Det är nämligen så att jag är dålig på engelska. Jag har inga problem med att se film eller tv-program utan undertext och jag förstår verkligen det mesta (förutom slang eller om någon använder sig av ett väldigt avancerat språk). Men när jag själv ska tala så blir det bara stopp. Jag glömmer alla ord och får inte fram ett ord. Det innebär att jag undviker alla situationer där jag kan bli tvungen att prata engelska. Jag reser inte utomlands (nu kan jag skylla på min dåliga ekonomi, men hur ska det blir sen?), jag träffar inte vissa vänner vid vissa tillfällen (på till exempel fester eftersom det då finns en risk att det finns någon engelsktalande person jag måste presentera mig för) och jag är alltid rädd för att bli tilltalad av en turist när jag är tillsammans med min partner eller vän/vänner.
Det är så svårt att prata om det här eftersom alla i min närhet är så bra på engelska. Och generellt är svenskar väldigt duktiga.
Jag vet inte hur jag ska göra. Jag tror att enda möjligheten skulle vara att åka till ett engelsktalande land och bo där ett tag - men det har jag varken tid eller råd med...