Hur äter du turkisk yoghurt?
Nu är jag nyfiken, ni som gillar turkisk yoghurt, vad äter ni tillsammans med den? Själv äter jag den varje dag tillsammans med muslicrunches. Skulle vara kul att hitta någon ny favorit att variera med.
Nu är jag nyfiken, ni som gillar turkisk yoghurt, vad äter ni tillsammans med den? Själv äter jag den varje dag tillsammans med muslicrunches. Skulle vara kul att hitta någon ny favorit att variera med.
oj. Jag äter turkisk yoghurt som sås till lax!! JAg äter den i köttfärssoppa och tar gärna en klick till spagetti och köttfärssås, till grönsakswok med kyckling med mera med mera. Kan inte leva utan!!
Med hallon till frukost
Enbart som bas till tzatziki
Använder den till allt möjligt...
Mellis med bär i, istället för crème fraîche, i såser, som kall sås, ja allt möjligt...
med bär till frukost, eller i smoothies, eller till tzatziki. Eller en klick i brödet när jag bakar..
Med honung
Bär och honung låter gott!
Och intressant att använda den till lax, det har jag inte tänkt på tidigare, har alltid använt gräddfil.
Finns det flera favoriter?
jag använder den till mycket men godast är det med hallon eller blåbär och drisslad honung över! såååå gott!
med lite flytande honung och nötter som mellanmål. som bas till tzatziki. som bas i kallsåser till ex fisk.
Man kan också blanda med vaniljsocker och få en "vaniljsås" (äkta vanilj plus florsocker smakar bäst, vanillin funkar också men smakar mer kemiskt).
Använder den till mycket, både som sött och i mat.
Favorit är skivad banan eller honungsmelon och sedan flytande akacia-honung ringlat över.
Sonens favorit just nu är med cornflakes och sedan min äppelgélé som blev för rinnig så den är som sås på. "17 vad gott, mamma!" och så slickar han ur det sista ur tallriken. Högsta betyg, alltså, från min fyraåring.
Jag brukar blanda den med mangopuré och ge som mellis till dottern på 13 månader. Hon älskar det! (och jag med).
Har själv turkiska rötter, och kan en del av den här yoghurten
Själv gillar jag använda den till små meze rätter. Ex, turkisk yoghurt med kokt broccoli och vitlök i den. Jättegod som kall små rätt, och enkel.
Eller fritera auburgine i olja, eller stek, lägg på yoghurt med vitlök och tomatsås.
Blandar kryddor i och smetar på lax/kyckling och in i ugnen. Blandar i fetaost och har till sötpotatis. Blandar i raitapulver och har som sås. Sätter en klick i heta soppor. Har någon gång haft det som bas till dipp till chipsen.
Jag använder den till tzatsiki och som substitut till creme fraiche/gräddfil vilket gör att jag blandar den i en del såser, köttfärssås t.ex. Jag använder den också till olika röror, t.ex till lax- turkisk yoghurt med smulad fetaost i och franska örter ihoprört på lax som man ugnsbakar är fantastiskt gott!
Äter den oftast utrörd med vispgrädde och några hallon.