• Anonym

Står inte ut med min kollega som mår dåligt

Varje dag i flera månaders tid så har min kollega kommit till jobbet trots att hon mår psykiskt dåligt. Hon kommer rödgråten och får ta pauser ofta för att ringa samtal, maila. Hon vill prata privat med oss kollegor och tar upp mycket tid.
    Jag orkar snart inte och börjar må dåligt själv men vet inte hur jag ska ta upp det.
    De andra vill inte prata med vår chef för då tycker de att vi pratar bakom ryggen på henne.
    Någon som har tips?

• Svar på tråden Står inte ut med min kollega som mår dåligt
  • Fotavtryck

Gå emot dina kolegor. Dom vet uppenbarligen inte vad som är bäst för den här tjejen. Prata med chefen. Chefen är ansvarig att se till så att alla anställda mår bra, och som läget är just nu så är det ju fler som inte mår bra uppenbarligen.

Chefen är ansvarig att se till så hon får den hjälp hon behöver. Hon behöver få gå o prata med någon.

• Mariohn

Tala om för henne att det är jobbigt?? Alltså inte att HON är en jobbig individ men förklara att ni bryr er om henne och att det tär på er att se henne må på detta viset. Ni måste kunna sköta ert arbete och hur synd det än är om henne kan det inte daltas på en arbetsplats. Säg åt henne att ni finns där om hon vill ha hjälp att hitta någon att prata med men att ni inte kan vara hennes stödpersoner på arbetet. Det är mest rättvist mot både er själva och henne.

• Anonym

Jag vet PRECIS hur det är. Vi är 4 pers på arbetsplatsen så det märks mycket tydligt. Sen blir det ju inte mildare av att det nämns så fort hon öppnar munnen. Jag är riktigt less för efter alla år nu vi har jobbat sida vid sida, tror jag inte att hon vill må bra. Jag har verkligen funnits för henne, men ledsnat. Du får nog fråga henne, vad har du konkret gjort för att må bättre? Det är så tabubelagt att ledsna på någon som mår dåligt. Först tyckte jag synd om henne, sen försökte jag hjälpa. Nu har jag ledsnat och tappat respekten,

• Pelink

Jag menar inte att ifrågasätta men finns det verkligen krav på att chefen ska se till att hon får den hjälp hon behöver?

Fotavtryck skrev 2009-10-02 17:01:47 följande:
    Gå emot dina kolegor. Dom vet uppenbarligen inte vad som är bäst för den här tjejen. Prata med chefen. Chefen är ansvarig att se till så att alla anställda mår bra, och som läget är just nu så är det ju fler som inte mår bra uppenbarligen. Chefen är ansvarig att se till så hon får den hjälp hon behöver. Hon behöver få gå o prata med någon.
  • Mariohn

Att faktiskt fråga henne rakt ut vart hon vill komma med samtalen kan funka. Säg att hon gärna får komma när hon kan peka på något konkret hon vill ha hjälp med (om du vill förstås) men att du inte orkar lyssna på enbart klagomål som inte leder någonstans.

• Juno

Ja, chefen har personalansvar och om arbetsmiljön inte fungerar är det chefens ansvar.

• Anonym (been there)

Nej chefen kan inte tvinga henne att söka hjälp. Men en bra chef kan erbjuda henne hjälp via företagshälsovården och visa att han/hon bryr sig. Det går inte att ni andra går och mår dåligt pga henne, visst kan ni oxå visa att ni bryr er men till en viss gräns. Det är inte erat jobb att lösa det åt henne.

• Pelink

Ja på jobbet så klart. Men ordna så hon får någon att prata med? Jag tänker så här, låt säga att en person ligger i skilsmässa och av uppenbara skäl mår dåligt, är det då chefen som ska ordna någon psykolog?

• Anonym

Problemet är att jag tror att en del kollegor tycker att det är ett bra sätt att få gå undan och få extra rast, när de sitter och tröstar henne och ältar hennes problem.

• Mariohn
    Pelink skrev 2009-10-02 17:09:48 följande:
    Ja på jobbet så klart. Men ordna så hon får någon att prata med? Jag tänker så här, låt säga att en person ligger i skilsmässa och av uppenbara skäl mår dåligt, är det då chefen som ska ordna någon psykolog?
    om inte annat ligger det väl i chefens intresse att ha personal som fungerar?
Svar på tråden Står inte ut med min kollega som mår dåligt