• LyckligaFruN

"Skambud?"

Jag och maken är lite intresserade av ett radhus som legat i försäljning VÄLDIGT länge... p g a detta skulle vi vilja testa och se om vi kan få det betydligt billigare, säljaren borde ju vilja bli av med det..
    Får man bjuda hur lågt man vill eller måste budet vara åtminstone över en viss procent av utgångspriset?
    Vi är nya i detta och har inte varit på så många visningar, så vi vet inte riktigt hur det funkar

• Svar på tråden "Skambud?"
  • ElmaJ

Ett tips är att lägga taxeringsvärdet. Brukar vara en bra siffra att arbeta sig upp i från :D

Lycka till!

• Bellbox
    ElmaJ skrev 2009-10-02 18:32:42 följande:
    Ett tips är att lägga taxeringsvärdet. Brukar vara en bra siffra att arbeta sig upp i från :D Lycka till!
    ??
    Nja DET tycker jag skulle vara ett skambud... Satsa lite högre än så så undviker ni att de säger nej av ren princip
    (¯`°?.¸ ღ ♥ ღ ღ ♥ ღ .?°´¯)
  • ElmaJ

Nja, det beror nog lite på var man bor...

I Stockholm så är det skambud, men utan för storstäder så är det helt okej...

• Bellbox
    ElmaJ skrev 2009-10-02 18:36:29 följande:
    Nja, det beror nog lite på var man bor... I Stockholm så är det skambud, men utan för storstäder så är det helt okej...
    aha! Är det så relativt liten skillnad mellan taxeringsvärde och försäljningsvärde på mindre orter? (jag trodde att det alltid var ungefärlig lika stor skillnad, även om såklart husets värde varierar beroende på tillgång/efterfrågan/läge och så...)
    Ja man är helt klart "skadad" när man som jag då bor närmre en storstad
    (¯`°?.¸ ღ ♥ ღ ღ ♥ ღ .?°´¯)
  • kimsi

Visst kan man köra ett skambud, man kan ju inte få mer än ett nej. Däremot om man lägger skambud mer än en gång så får man ofta ett rykte i mäklarkretsar och det kan bli lite snack. När vi sålde vårt förra hus så varnade mäklarna oss för två par just för att de var snabba med att lägga skambud.

• Weezy

bud som bud jag hade chansat...

• Joual

Det stämmer inte riktigt. Vi köpte vårt hus ganska billigt, och då betalade vi dubbla taxeringsvärdet... (några mil utanför Umeå).

Bellbox skrev 2009-10-02 18:38:52 följande:
    aha! Är det så relativt liten skillnad mellan taxeringsvärde och försäljningsvärde på mindre orter? (jag trodde att det alltid var ungefärlig lika stor skillnad, även om såklart husets värde varierar beroende på tillgång/efterfrågan/läge och så...) Ja man är helt klart "skadad" när man som jag då bor närmre en storstad
  • LyckligaFruN

Ok, tack! Ville bara veta så det inte är någon "lag" på att man inte får bjuda mindre än en viss procent av utgångsvärdet... kanske låter lite dum, hehe!

Svar på tråden "Skambud?"