• T e s s

Snart dax för operation!

Hejsan!

Fick idag hem papper om att göra en titthålsoperation den 17 november.
    Vi har under 2,5 år försökt med att bli gravida. Gått utedning som slutade i "ofrivilligt barnlösa", fick pergotime för min oregelbundna mens men inget gav resultat. Fick remiss till SU o sedan ifrån dom att jag skulle bli kallad till IVF.
    Förra v åkte jag in akut för smärtor som inte går att beskriva, det blev en hektisk ambulansfärd då dom hittade mig halvt medvetslös av smärtan på golvet hemma.
    Då smärtan efter ett antal h minskade blev det ingen akut operation, så idag fick jag besked, då den 17nov ska jag in för en titthålsoperation.
    Har tidigare åkt in akut med liknande smärtor men har då konstaterat att det varit cystor som spruckit men denna gången kunde dom inte hitta något därför blev det beslut om en op.
    Har under hela denna tiden o även innan sagt att något inte står rätt till därinne då jag har dessa enorma smärtor- ingen har tagit mig på allvar förrän nu.
    Så besviken att man halvt ska vara död innan dom fattar samtidigt så är jag jätte glad över att äntligen få genomgå denna op, finner dom inget, ja då vet jag iallafall.
    Är jätte nervös, tänk om dom kommer fram till att man aldrig kan få barn eller nå´t i den vägen!
    Någon som känner igen sig om liknande som jag.
    Ni som gjort titthålsop, vad blev resultatet o vad hände sedan!?
    Oj, behövde nog skriva av mig!
    Kram

• Svar på tråden Snart dax för operation!
  • Gräddnosen

Hej Tess!
    Jag gjorde en titthåloperation nu i juli då min gyn.läkare upptäckt en stor cysta på min ena äggledare som han misstänkte var en endometrioscysta. Han hade rätt! Vid operationen konstaterades att jag hade endometrios.

Har alltid haft ganska mycket mensvärk men trott att det var normalt. När jag och min man försökt bli gravida i ett år utan att lyckas (blev i och för sig gravid på första försöket men det resulterade i ett tidigt mf - v.5) sökte vi hjälp och genomgick en fertilitetsutredning. Det var vid denna utredning som min cysta upptäcktes.

Efter min operation har jag inte lyckats bli gravid och min läkare menar att mina chanser att bli gravid naturligt är väldigt små då jag har ganska svår endo men en del sammanväxtningar. Vi har därför valt att gå vidare med IVF. Min remiss är skickad och medan jag väntar på att få komma på ett första informationsbesök ska jag nu göra en längre nedreglering för att "torka ut" min endo för att på så sätt kunna maximera mina chanser att lyckas.

Om det nu är endometrios du lider av så ska du inte ge upp hoppet om barn. 60% av de kvinnor som lider av endo lyckas bli gravida ändå. Många av de som inte lyckas bli gravida naturligt blir det med hjälp av någon behandling, ex en längre nedreglering eller IVF.

Hoppas att operationen går bra och att du lyckas bli gravid!
    Har du några frågor om endo eller hur en titthåloperation går till - gå in på "endometrios" under "Svårt att få barn". Där finns det många trådar att läsa om folk i liknande situation som dig. Du kan också fråga mig. Jag svarar så gott jag bara kan

Lycka till!

• T e s s

Tack för ditt inlägg gräddnosen, du fick mig att inte känna mig så ensam!

Hur menar du med att göra en egen nedreglering för att torka ut endon?

Hoppas att ni snart får komma på ert infomöte så det går frammot för er!

Ha det gott

• Gräddnosen

Nedreglering är samma sak som en hormonbehandling. Man tar hormoner i antingen sprutform eller som nässpray för att försätta kroppen i ett konstgjort klimakterium. Under denna tid slipper du mens och detta gör att endon "torkar ut", får en chans att vila, vilket förhoppningsvis kan göra miljön i äggstockar, äggledare m.m mer gynsam för en graviditet.

En del gör en hormonbehandling under x antal månader (vanligtvivs 6) för att sedan försöka bli gravida naurligt och lyckas kanske med detta. Andra gör hormonbehandlingen för att sedan gå direkt på IVF för att maximera chansen att lyckas med detta. Jag gör det sistnämnda.

Tror att en hormonbehandling kan vara bra att göra direkt efter en operation om det visar sig att du har svår och utbredd endo.

• T e s s

Tack för svaret, då hänger jag med lite mera:)

Svar på tråden Snart dax för operation!