• Sefa

min 3månaders somnar bara vid bröstet

Min son är nu 3 månader. På kvällen somnar han bara om jag ammar honom en gång till i sängen. Han sover fortfarande hos oss i vår säng och det vill vi gärna fortsätta med ett tag till, men jag vill gärna att sonen ska lära sig att somna själv ändå. Typ att jag skulle kunna amma honom och sen lägga honom i sängen, kanske mysa och klappa lite, men att han kunde somna utan bröstet i sin mun. (han tar inte napp!) Det är nämligen så att han vill ha bröstet igen när han vaknar - inte för att dricka, utan för att snutta lite. Det brukar ofta ta en timme tills han sover "på riktigt", sen brukar han sova några timmar i sträck och på natten vaknar han vanligtvis bara för att amma/äta, dvs när han är hungrig. Bara de senaste nätterna har han vaknat sådär varje timme och velat ha bröstet, men det beror nog på att han är förkyld för tillfället...
    Frågan är alltså om ni har någon erfarenhet själv med samsovning/amma i sängen resp. amma till sömns och hur man kan få bebisen att lära sig att somna själv ändå.
    Tacksam för alla berättelser och tips!

P.S. Vi vill inte låta honom skrika eller så, dvs att 5 minuters metoden eller AW är ingenting för oss.

• Svar på tråden min 3månaders somnar bara vid bröstet
  • Superba Supernovan

Jag håller på att läsa Somna utan gråt av Elizabeth Pantley, har precis samma "problem" med min son. Han vaknar var och varannan timme och vill amma på natten, och så ofta ska han inte behöva äta. Boken är jättebra, kommer att börja med tipsen ur den imorgon. Inget skrik ska behövas

• Sefa

Åh vad skönt att läsa att det finns fler (åtminstone en till) som är i samma situation... Ska bli roligt att höra lite om boken - hade den i handen innan sonen föddes minns jag nu, men jag hade glömt bort den totalt. Ska kanske kolla om jag hittar den på stan imorgon...

• leriksson

Har ni fått ngn ordning och hjälp med detta? min dotter är nämligen precis likadan, napp tar hon inte. har läst boken somna utan gråt, men än så länge har de råden inte hjälpt...

• Kaffetjej

Min dotter är också 3 mån och har mkt svårt att somna. tar heller inte napp. Tyvärr så somnar hon genom gråt varje kväll. Vi bär och bär eller gungar i vagnen, jättetråkigt när det inte räcker att hon får vara nära.

• Sefa

Ja, vi har det mycket bättre nu! Sonen är 5 månader nu och det har typ löst sig själv. Jag har läst "somna utan gråt" och kör "proppen ut"-metoden (dvs att man tar ut bröstet innan barnet somnar helt) och det har funkat väldigt bra. Nuförtiden somnar sonen ibland vid bröstet, både på kvällen/natten och på dagen, ibland liggande och ibland i min famn, men han somnar även i vagnen eller bärsjalen och allt oftare i famnen utan att amma. Även på kvällen händer det allt oftare att han ammar länge i sängen, men sen vill han inte somna så utan antingen får jag ha honom i famnen en liten stund (jag vaggar honom då och sjunger lite smått) eller klappa hans mage...
    Det jag gjorde förutom proppen-ut är att "avdramatisera sömnen". Det har hjälpt mig jättemycket och hela familjen har blivit mycket mer avslappnad.
    Efter allt jag hör och ser hos kompisar och bekanta som har eller haft småbarn tror jag att det mesta löser sig av sig själv, i alla fall när det gäller amning och sömn hos små bebisar. Frågan är bara vad man vill/orkar själv. Det kanske är bäst att ge barnet den tid och närhet det behöver, så löser sig det mesta med tiden. Vi är i alla fall väldigt nöjda som det är nu - och håller på att öva på längre sovstunder på dagtid. Sonen har lärt sig att sova ca. 1,5 timmar på eftermiddagen, men än så länge bara om jag ligger bredvid. Inte så dumt det heller, tycker jag...

• Jessie 89

Våran tös var precis likadan och ville jämt sova vid bröstet.
    Ger även henne ersättning sedan hon var ca en månad
    och förra veckan började hon att sova i sin egen säng.
    (Hon är nu 4månader). Men det funkar bara med att söva henne i famnen och vagga henne tills hon somnar och om hon vaknar till på natten, vilket hon gör ofta varannan timma ungefär, så ger vi henne i nappflaskan och då slumrar hon in snabbt igen. Det är bara att hålla tummarna. :)

Lycka till.

Svar på tråden min 3månaders somnar bara vid bröstet