• Pipkin

Vem kan ta bort en planta från vår grav !!

Vi kom till vår lilla plutts grav i söndags och en hel planta var försvunnen!!! Vem i hela fridens namn kan ha tagit bort den?? Och det är just frid man söker på en kyrkogård!! Den var inte ful, kankse lite storvuxen(men det var absolut iongen stor planta!!)

Nog måste vär de som tar hand om gravarna säga till innan de börjar gå och dra upp plantor!!!

Jag är helt försummad, för inte kan väl någon rent av stulit den??)så fin var den inte) Jag fattar faktiskt ingenting!!

Varfär kan de inte ringa och be oss klippa ner eller ta bort något om vi så måste? Många andra gravar är MYCKET större och vildare än vår. Det enda jag kunde märka var att en liten grön skylt nu syntes bättre utan den plantan, men som sagt-vi ville faktiskt klippa ner den sjölv och kunna sätta en annan planta istället, nu är ju halva graven helt "naken"...

Har någon varit med om något dylikt??

Vi har bara tre små plantor på" Pipkins" grav, och lite stenar runt, knappast har något rådjur ätit upp hela plantan heller.

Ofta har vi med oss färska blommor, som vi sätter i liten vas i eller bredvid graven, och ibland fatta s det blommor ur den veckan senare, men jag har trott det varit rådjur, eller att någon förbarmat sig över en riktigt rutten blomma, meni ärlighetens namn föredrar jag att ta bort den själv, vi är ju där varje helg....jag måste verkligen föröka få fatt i någon ansvarig i morn, men det är inte så lätt.

Jag trodde jag och min man skulle ta hand om graven i åtminstone 25 år, innan kyrkogårdsarbetarna skulle ta hand om den.

Vad tror ni??!!

• Svar på tråden Vem kan ta bort en planta från vår grav !!
  • carol73

oj svårt att säga vad som hänt plantan. Men det är självklart att de inte får gå och ta bort saker från er grav, om ni inte har årsskötsel, dvs att de ska sköta graven.
    Prata med någon och se om du kan få klarhet i vad växten tagit vägen.
    Kramar

• Poena

Usch vad tråkigt, förstår att du är upprörd

Har hört talas om flera historier att folk faktiskt går och stjäl plantor, dekorationer m.m att ha i sina trädgårdar Sjukt men tyvärr sant!

• sweetaly

Fran min brors grav sa har de ocksa stulit, nlommor, plantor och ljus! Tillochmed duvan uppifran!!
    Dessutom en gang sa kom de pa ett gag grabbara tt ova prickskytte pa duvorna pa kyrkogarden!! :-O
    Man blir sa forbannad!!!
    Jag hoppas att den/de som gor liknande saker blir straffade, om sa inte av polisen och vart rattssystem sa av nagon storre makt...

Kramar till er!

• PETRA 73

Hej jag har vart med om att blivit av med saker från mina pojkars viloplats,isomras hade jag satt dit en liten vindsnurra + 2 små getingar som satt på en träpinne,när jag kom dit en dag så var dom borta och stora flicka vi har var med hon blev helt förstörd hur kunde nån ta det vi satt dit från våran gravplats.Det är rent utsagt förjävligt hur nån kan vara så fräck så man går och tar saker från en kyrkogård,men folk är så förbannat fräcka idag så man ska inte bli förskräckt för mindre.Kram Petra

• SYLO

Nä vad trist...

Liknande ang färska snitt blommor har jag råkat ut för. Min pojkvän jag hade innan jag träffade min man omkom i olycka jag kom en dag till kyrkogården för andra gången och såg med mina egna ögon en tant som tog blommorna från Mickes grav. Jag blev rasande och frågade vad i h*lvete hon höll på med! Hon svarade mig men ni har alltid så vackra blommor. Ja vad säger man nu till en tant på 80 år som tar blommor? Jag skällde ut henne slutade med att vaktmästaren kom.

Han bekräftade att han sett henne flera gånger vid Mickes grav. Men han visste även om andra som saknade blommor. Nu sa tanten att hon tagit blommor två tillfällen tidigare. Så ok. Gammal och senil gammal dam men ändå. Det är ju min väg att visa Micke hur mycket jag bryr mig...saknar honom.

Vaktmästaren berättade med att om folk får för sig att bara svänga förbi och så vill de lämna något är det inte allt för ovanligt att de tar från en annan grav. Arg som ett bi var jag. Jag och Mickes mamma satte upp en skylt Vänligen ta inte blommorna vid denna grav de är endast menade för Micke och ingen annan. Det upphörde till sist.

Så om jag vore er skulle jag be vaktmästarna hålla ett vakande öga tyvärr finns det sånt folk som inte har den minsta gnutta respekt.....

• vinda

fy vad gräsligt, jag blir helt stum! Hur kan man ha samvete att ta från en annans grav och sätta på sin anhöriges? Min mamma frågade mej häromdan om jag verkligen vågade ha änglarna hos Lovis utan att limma fast dem på nåt sätt. -Klart ingen har ett så kallt hjärta att stjäla från en barngrav svarade jag. Hoppas innerligt att jag har rätt skulle bli helt galen om jag skulle se att nån nallade blommor eller tänkte ta nåt som tillhör Lovis.
    Prata med kyrkvaktmästarna och kolla vad som hänt, det skulle iallafall jag göra.

• Lene1

Det kan inte vara så att plantan vissnat av någon anledning? För då brukar de ju rensa bort.. Annars är det riktigt illa.

• Pipkin

Nja,nu var det tydligen så att någon på kyrkogården faktiskt gjort det.
    Att det har ansvaret för graven när man just fått den och det försöker hålla den så fin som möjligt...men mannen jag pratade med var inte alls med på vad hans "medarbetare gjort", fast det var faktiskt också så att första oktober så ska alla sommarblommor bort!!

Jag hade ingen aning, men å andra sidan så tog jag nog inte åt mig allt som stod skrivet pga av min sorg för ö
    övrigt..

Mannen jag pratade med var väldigt sympatiskt , tack och lov(det är just de som ska jobba på en kyrkogård...) Någon timme senare ringde han (på min mobil)o det var någon i hans arbetsteam som faktiskt tagit bort den. För den var för vissen(men hur i hela friden kunde den vara det, de andra små plantorna var mycket mer vissna än den!!!)

Hur som helst så lovade han i första samtalet att planetra en ny blomma där, hur som heslt eftrsom de tydligen var betalda att ta hand om gravarna första året.

Tacksamt mottaget, inte vill jag att Pipkin ska vara "naken"....Och vid andra samtalet berättade han att han valt en bättre blomma, än han första ggn "presenterat" ja, han verkade vara mycket medveten om blomsorter och så. Och nu är jag glad igen. Ny planta/blomma är redan på plats. Och jag har blivit lovad att graven ska få vara i fred, och även att de ska tala om i framtiden för ALLA gravar vad som är i görningen....Och att man har den möjligheten hit eller dit.

Tanken var god, men vi är ju där en gång i veckan(vilket jag tror de flesta med ny grav är, ibland många fler ggr)

Och visst är det skönt att veta , att om vi är bortresta så tar de hand om den igen(fast vi nu ska säg til-men det är helt ok)

NU är jag lugn igen!!! Det var bara av välvilja, och tack och lov att han/hon inte tog bort den vissnaste blomman, som var en förjätmigej!!! Jag hoppas på att den ska överlev vintern ju!! Men om så inte är fallet-hmen hallå, jag behöver veta, jag vet inget om gravar innnan detta. Men ta inte bort en planta!! Klipp den, korta ner den, vattna, men ta inte bara bort och släng, tänk om den varit från en privat kruka hemifrån tex!!!

MEn hur som, nu kan jag sova gott, för nu är inte hennes högra "förmak" tomt längre(vi skojjade om detta eftrsom vi har graven i form av ett hjärta o hela högra "bulan" var borta, blomman alltså).

HUr som, god natt....

• Jefa

För oss tog de pappas lykta. Helt otroligt vad folk gör. Mamma pratade med en som jobbar där om det. Hon sa att det finns tom folk som går och tar blommor ur buketterna från begravningarna!

• Hybr1d

Skönt att det redde ut sig för dig Pipkin!
    Här hemma har vi rådjur som äter upp blommorna istället

• Pipkin

Ja, det finns rädjur där också, men det är ju "bara" charmigt. Man vill ju att sin käraste ska vara en del av jorden och naturen även nu, och där finns det även rådjur.

Har inte sett den nya plantan än, och jag har inte satt in något nytt kort i mitt bildgalleri än, men det är lugnt nu, skänt att de som jaobbar där verkligen bryr sig"trots allt".

Det där med att ha stenar runt graven är dock inte så bra, för de sjunker ner och när gräsklipparen kommer så kan det hönda olyckor, får hitta på något annat.

Tack för fina ord, och "tråkiga "historier, hur ska man verkligen ta någon som går omkring och stjäl på en kyrkogård, för de finns ju uppenbarligen även om det inte var så i vårt fall?!?

PS till Hybr 1d -fin blå "figur" du la in, var "hittade du den?

• Lindström

Blir så arg när jag läser detta! Någon stal en nalle från min dotters kors för flera månader sen....
    Jag fattar inte hur man kan vara så iskall?

Svar på tråden Vem kan ta bort en planta från vår grav !!