• Emma 79

Åkpåse till nyfödd?

Jag köpt precis en Emmaljunga vinteråkpåse (-09 för ½ priset på blocket) till min bebis som väntas om ca 10 v. Sedan upptäckte jag att åkpåsen är väldigt stor, så stor att den nästan inte får plats i hårdliften på barnvagnen. Har jag köpte fel modell? Blev tipsad om denna modell av en väninna, hmm....

Nån med kolla på åkpåsar som har nåt klokt att dela med sig?

• Svar på tråden Åkpåse till nyfödd?
  • AAEV

Vår åkpåse är också väldigt stor, men den gick utmärkt att använda ändå. Vi hade ganska stor liggdel till vagnen så där var det inga problem, men när vi bytte till sittdelen var åkpåsen lite för stor. Det går dock att knyckla ner den :)

Så jag tror inte du köpt fel modell, bara bra om den är lite stor för då kan du ju använda den även nästa vinter =)

• Emma 79

Tack FrökenLindström! Vi får knöla ner åkpåsen lite.

Nästa newbie fråga: Hur är tanken sedan, skall man bädda i åkpåsen med lakan, eller bara stoppa ner bebisen med tex en fleeceoverall på?

• sarsparis

Tror inte ni behöver åkpåse överhuvudtaget, vi hade aldrig det i vår lift trots att det var minusgrander när han var liten. bara på med overall och filt efter väder. i en åkpåse hade det nog blivit väldigt varmt. vi föräldrar har ju en förmåga att bädda in våra småttingar alldeles för varmt vilket inte är bra....

• JackAnneli

jag hade hårdlift och jag använde täcke och så hade sonen en varm dress på sig när vi fick i januari

• AAEV
    Emma 79 skrev 2009-10-03 09:18:27 följande:
    Tack FrökenLindström! Vi får knöla ner åkpåsen lite. Nästa newbie fråga: Hur är tanken sedan, skall man bädda i åkpåsen med lakan, eller bara stoppa ner bebisen med tex en fleeceoverall på?
    jag hade inget i åkpåsen, bara tjocktröja och mössa o vantar (o overall när det var mer än -5-10 grader)
    sarsparis skrev 2009-10-03 09:44:10 följande:
    Tror inte ni behöver åkpåse överhuvudtaget, vi hade aldrig det i vår lift trots att det var minusgrander när han var liten. bara på med overall och filt efter väder. i en åkpåse hade det nog blivit väldigt varmt. vi föräldrar har ju en förmåga att bädda in våra småttingar alldeles för varmt vilket inte är bra....
    gjorde tvärtom, hade inte overall utan åkpåse istället :)
  • sanne82

vi köpte en baby travel. De är inte så himla stora. Själv tog jag vagnens mått innan jag fick köpt åkpåsen. Du kan lägga en liten termometer i vagnen så vet du precis hur varmt det är :)

• Emma 79

Tack för tips!

Jag kanske skall köpa ett täcke och spara åkpåsen till sittvagnen nästa vinter. Vad skall jag tänka på innan täcke/kudde till vagn inhandlas?

• AAEV
    Emma 79 skrev 2009-10-03 10:27:45 följande:
    Tack för tips! Jag kanske skall köpa ett täcke och spara åkpåsen till sittvagnen nästa vinter. Vad skall jag tänka på innan täcke/kudde till vagn inhandlas?
    Åkpåse som är SÅ mysigt ;) Men du gör som du vill. Vi hade ingen kudde i vagnen utan la en liten filt under åkpåsen. Täcke hade vi ju heller inget då vi hade åkpåse.
  • Emma 79

Hehe, jag kanske avvaktar att köpa nåt mer. Vi har bebisfiltar som också kan användas i vagnen.

• Myzan

Men om du har åkpåse så behöver du ju inte hårdliften. Vår lillfia var någon månad när vi började använda åkpåse och dom gånger vi använde den så använde vi inte hårdliften.

• MammaMila

Jag är inne i ett köpa köpa köpa race känns det som... jag har en åkpåse + ett lammskinn under + en fleece overall.
    Jag bor i Stockholm så det blir ju inte en sån lång vinter och kanske inte så super kallt (bara periodvis). Låter det onödigt?

• Ellenö

vår åkpåse är också rätt stor men eftersom det nu är vinter snart så är ju åkpåse ett måste enligt mig för att hålla bebisen varm:)

• cec

Du kan lägga en liten termometer i vagnen så vet du precis hur varmt det är :)

Smart!!!!

Svar på tråden Åkpåse till nyfödd?