• Matanza

Flytande margarin i bullar?

Jag tänkte jag skulle baka kanelbullar idag,

Kan man ha flytande margarin till bullarna, alltså inte till själva degen utan när man göra bullarna men socker, kanel OCH SMÖR, kan detta vara flytande???

• Svar på tråden Flytande margarin i bullar?
  • Kenzie

Det kan man säkert men bullarna smakar ju så mycket bättre med riktigt smör istället för margarin.

• Matanza

men det finns ju flytande smör oxå fast med olja i....

• lilla sandra
    Kenzie skrev 2009-10-03 09:20:15 följande:
    Det kan man säkert men bullarna smakar ju så mycket bättre med riktigt smör istället för margarin.
    Alla kan inte använda smör pga diverse allergier, men visst är det godare.
  • Kenzie
    Matanza skrev 2009-10-03 09:21:49 följande:
    men det finns ju flytande smör oxå fast med olja i....
    Innehållsförteckningen på flytande "smör" *mums*!

Rapsolja 70%, skummjölk, smörolja 8%, mjölksyrakultur, vegetabiliskt fett, koksalt 1,5%, emulgeringsmedel
    (E471 av veg. fett, sojalecitin), konserveringsmedel (kaliumsorbat), arom, surhetsreglerande medel (citronsyra), färgämne (betakaroten).

Eller så kan man använda riktigt smör Givetvis finns det allergier men det är inte många (även de som har svårt med laktosen) som inte tål riktigt smör.
  • lilla sandra
    Kenzie skrev 2009-10-03 09:26:27 följande:
    Innehållsförteckningen på flytande "smör" *mums*! Rapsolja 70%, skummjölk, smörolja 8%, mjölksyrakultur, vegetabiliskt fett, koksalt 1,5%, emulgeringsmedel (E471 av veg. fett, sojalecitin), konserveringsmedel (kaliumsorbat), arom, surhetsreglerande medel (citronsyra), färgämne (betakaroten). Eller så kan man använda riktigt smör Givetvis finns det allergier men det är inte många (även de som har svårt med laktosen) som inte tål riktigt smör.
    Jag tänkte mer på komjölksprotein-allergi.
  • Kenzie

lilla sandra skrev 2009-10-03 09:28:33 följande:

Jag tänkte mer på komjölksprotein-allergi.
    Fast då kanske det är bättre att ta medicin än att äta hälsovådliga margariner. Men nu var det iof inte det diskussionen handlade om.
  • såffan

klart det går, men det är ju inte speciellt gott och ganska onyttigt...

• lilla sandra
    Kenzie skrev 2009-10-03 09:35:50 följande:
    lilla sandra skrev 2009-10-03 09:28:33 följande: Fast då kanske det är bättre att ta medicin än att äta hälsovådliga margariner. Men nu var det iof inte det diskussionen handlade om.
    Medicin mot vad? Det är laktosintolerans du kan ta medicin mot, men inte komjölkprotein-allergi.
  • Miss Obsessive
    Kenzie skrev 2009-10-03 09:35:50 följande:
    lilla sandra skrev 2009-10-03 09:28:33 följande: Fast då kanske det är bättre att ta medicin än att äta hälsovådliga margariner.
    Det är väl bättre att äta något man vet att man tål istället för att förebygga med mediciner?? För övrigt, exakt hur stor mängd behöver TS äta för att det ska bli direkt farligt för hälsan? Blir så oerhört irriterad på alla människor som ska förespråka om matens "farligheter". Självklart så är mat som är så ren och okonstlad som möjligt ur näringssynpunkt bättre än mat som är ett stort hopkok av allehanda konstigheter, men även ren mat blir dåligt för hälsan om man har ett osunt förhållande till mat. TS om du tänker på mjölkproteinerna i vanligt smör, så finns det väl laktosfria alternativ? Annars så tycker jag att du visst kan baka med flytande maragarin, har gjort det några ggr själv och i ärlighetens namn så blir det inte så stor skillnad på smaken.
Svar på tråden Flytande margarin i bullar?