• millisen

Det står okänd på telefonen

Vi har hemnummer och är Nixade men ändå så smitter det igenom massa telefonförsäljare.
    Så för ett år sedan svarar ingen hos oss när det står okänd eller när vi inte känner igen numret. Kollar alltid upp numret i efter hand på eniro och det är alltid någon försäljare som har ringt. Är det bara vi eller är det fler som gör så?

Om det är förskolan eller någon myndighet så får dom ringa på våra mobilnummer som inte finns registrerade. Men okända nummer fortsätter att ringa hela J*vla tiden ändå och sent på kvällarna jag blir så less på detta. Vi funderar starkt att byta till hemligt nummer.

• Svar på tråden Det står okänd på telefonen
  • Tecken

Jag svarar på okänt/skyddat nummer. Jag tycker inte det är så många t ex intervjuföretag som har skyddade nummer, de flesta verkar sitta i Malmö, Kalmar och Norrköping (enligt min erfarenhet).

• Tecken

Och hemligt nummer, varför det? Då jag jobbade på intervuföretag slumpades nummer ihop, t ex 08-123, 08-124, 08-125 osv.

• zophija

Jag har för mig att det däremot fortfarande kan ringa folk som gör sånna där undersökningar om man är nixad. Att det liksom bara "skyddar" mot det ena..

Å så finns det juh folk som har hemliga nummer också. :)

• Angels Fall First

Skulle gärna göra det och gör det ibland. Men när mamma ringer från jobbet (det har hänt, även om det inte är ofta) så ringer dom genom en växel och då blir det automatiskt okänt nummer. 

Fast nu när jag bor utomlands så svarar jag inte på några såna samtal för då vet jag att det inte är mamma
    mina svenska bostäver kommer och går
  • Tecken

Nix skyddar mot (seriösa) försäljare, inte mot intervjuföretag...

• enAnnan

Har ni varit nixade länge? Man måste med jämna mellanrum förnya det. För oss så började det ringa en massa försäljare och då visade det sig att vår nixning var för gammal. Jag tror att det är 3 år den gäller. Kolla upp det.
    Annars brukar jag svara och när det är en försäljare så frågar jag om de inte kollar nix registret så fort de har presenterat sig, och så säger att jag att de ska göra det för där är jag med. Då brukar de mumlande be om ursäkt och lägga på.

• millisen

Vi svarar inte när det är ett nummer vi inte känner igen heller. Kollar alltid upp numret på eniro efter och då är det försäljnings eller interjuv företag som har ringt.
    Vet inte men till oss ringer dom ty 1-3 gånger varje kväll hela tiden

• Phlippan87

nix "skyddar" enbart mot företag där du inte är kund eller har godkänt att de ringer (vilket man kan göra på många sätt). även de som jobbar med marknadsundersökningar har full tillåtelse att ringa oavsett om man är nixad eller inte

Vår lill* älskling, BF 22/12 2009 | phlippans.blogg.se
  • millisen
    enAnnan skrev 2009-10-03 11:37:13 följande:
    Har ni varit nixade länge? Man måste med jämna mellanrum förnya det. För oss så började det ringa en massa försäljare och då visade det sig att vår nixning var för gammal. Jag tror att det är 3 år den gäller. Kolla upp det. Annars brukar jag svara och när det är en försäljare så frågar jag om de inte kollar nix registret så fort de har presenterat sig, och så säger att jag att de ska göra det för där är jag med. Då brukar de mumlande be om ursäkt och lägga på.
    Ja vi har varit Nixade länge och uppdaterat också eftersom man får brev hem från dom och ber en att göra det.
  • TheMother
    zophija skrev 2009-10-03 11:32:33 följande:
    Jag har för mig att det däremot fortfarande kan ringa folk som gör sånna där undersökningar om man är nixad. Att det liksom bara "skyddar" mot det ena.. Å så finns det juh folk som har hemliga nummer också. :)
    Nix skyddar mot företag som man ej är eller har varit kund hos. Har man dock varit kund hos dem har de som sagt rätt att ringa.
    Jag vill minnas att jag läst att försäljare måste ringa från synligt nummer, de får ej ringa från hemligt. Dock hade vi nån som ringde för någon månad sedan från det, men som sagt, tror ej man får det längre.

Jag har börjat svara på en gång när det ringer ett okänt nummer, annars vet jag att de kommer fortsätta ringa på olämpliga tider och det vill jag inte då sonen kanske vaknar då. Har väl hänt också att nån försäljare fått sig en mindre utskällning när de ringt sent med
  • pingstlilja

Väldigt många telemarkertingbolag har börjat med skyddade/okända nummer. Varför kan man ju räkan ut..
    Kolla med nix igen om ni verkligen är registrerade. Ibland kan man "ramla ut" ur nix. Dessutom håller bara nix en viss tid.

Det fungerar så att telemarketingbolagen får en lista de ska ringa upp. Ex från alla canal digetals kunder. listan kanske skickades för ett halvår sedan innan ni nixade.
    Dessutom vet jag att många ftg inte drar ut nya listor utan använder gamla.
    Hade dom dragit ut nya hade inte ert nr varit med.

• enAnnan
    millisen skrev 2009-10-03 11:39:45 följande:
    Ja vi har varit Nixade länge och uppdaterat också eftersom man får brev hem från dom och ber en att göra det.
    Vi fick inte något brev om det =(
  • Soul

Försäljare får inte ringa från okända nummer, de ska gå att identifiera. Det gäller dock inte för undersökningsföretag har jag för mig.

Vi är nixade, men det ringer dagligen nummer vi inte känner igen och kollar man upp dem visar det sig att det är försäljare eller undersökningsföretag. Har slutat helt att svara på nummer vi inte känner igen. Man skulle kunna tycka att efter att de har ringt dagligen i över ett år utan att får svar borde de inse att vi inte kommer svara, men icke.

Problemet med nix är att det finns vägar runt det. Har man någonsin varit kund hos företaget, andra företag inom samma koncern eller deras samarbetspartners får de ringa. Det är alltså många företag som man aldrig har haft kontakt med som kan ringa ändå.

Jag är urless på att bli störd av säljare, men det som stör mig ännu mer är att flera gånger när jag har svarat är det tyst i luren, det är ingen där. När det först hände trodde jag det var någon som tjuvringde, men det är tydligen så att vissa företag har en växel som ringer upp och om någon svarar kopplas samtalet till ledig försäljare. Om det inte finns någon ledig försäljare blir det tyst i luren. Grrrrrr .....

• millisen
    enAnnan skrev 2009-10-03 11:46:50 följande:
    Vi fick inte något brev om det =(
    Fick ni inte, trodde alla fick det. Stod att vi skulle förnya avtalet om man ville fortsätta vara nixade. Ringde och fixade det på en gång då. Inga problem alls.
  • pingstlilja
    Soul skrev 2009-10-03 11:52:31 följande:
    Jag är urless på att bli störd av säljare, men det som stör mig ännu mer är att flera gånger när jag har svarat är det tyst i luren, det är ingen där. När det först hände trodde jag det var någon som tjuvringde, men det är tydligen så att vissa företag har en växel som ringer upp och om någon svarar kopplas samtalet till ledig försäljare. Om det inte finns någon ledig försäljare blir det tyst i luren. Grrrrrr .....
    Ja, via växlarna rings det upp ca 3-10 nr åt gången. Men det är bara om det är via ett telemarketingbolag. Är det en enskild säljare ringer de oftast från sina hemtelefoner och då kan de ha hemligt nummer.
    Alla lagar o regler tyds på olika sätt , tyvärr. För ringer de så kommer alltid samtalet när man nattar eller mitt i maten. Man blir ju så arg.
    Sist sa jag till en säljare från ett statligt ftg att jag skulle polisanmäla för trakasserier. Då hade de ringt 3 ggn på en vecka.
Svar på tråden Det står okänd på telefonen