• ankaplanka

när är barnet redo för pipmugg

Som rubriken lyder, när är barnet redo för pipmugg. Min lilla e 8 mån och jag har försökt med pipmugg ett par gånger men hon förstår inte hur man ska göra, är hon kanske för liten eller kan jag ha fel modell? (har en från märket "rätt start")
    Som allt annat till barn finns de ju en uppsjö av märken, vilken tycker du är bäst?

• Svar på tråden när är barnet redo för pipmugg
  • vanja85

jag köpte en spillfri, på coop tror jag. För han vände alltid på muggen uppochner. Efter lite tränande så förstod han :) Tror han var runt 8mån, kanske lite äldre..
    Nu, han är 1, dricker han ur "vanliga" pipmuggar också, det går bra så länge han inte kastar dom på golvet :)

• EJai

alla barn är så olika hur fort dem snappar upp detta med att äta med bestik pip mugg mm. Min dotter va 6 månader då hon kunde använda sig av pip mugg. Bar som är varn med nappflaska har oftast lättare att fixa pip mugg efter. Sen får man upp mundra dem och hjälpa till på traven till en början

• Joje

Jag tycker ESSKA:s spillfria pipmuggar är bra, finns på bla ICA och COOP. Har bara 2 hål i "pipen" så det kommer inte så mycket även om man tar bort ventilen. Mina barn gillar dem!

♥ Mamma till ♂ 17 april 2007 & ♀ 12 juli 2008 ♥
  • ankaplanka

ska nog köpa en annan och prova, får väl öva lite...för tror ändå hon är redo för att förstå hur hon ska göra. :)

• ankaplanka

Johanna W81 skrev 2009-10-03 12:18:50 följande:

Jag tycker ESSKA:s spillfria pipmuggar är bra, finns på bla ICA och COOP. Har bara 2 hål i "pipen" så det kommer inte så mycket även om man tar bort ventilen. Mina barn gillar dem!
    Tack, ska kolla på dem...
  • Lena

Vi skaffade ikeas i samband med de första smakpåortionerna. Vid 5mån hade hon lärt sig använda den rätt.

• Wilmis07

Är det dom från rätt start som är hårda i pipen? Isf så tyckte jag den var värdelös,dottern fattade inte hur den skulle användas. Jag köpte en från Nuk med latexnapp,mjuk.Dem bästa vi har provat. Hon började använda den vid 6 månaders ålder ca.

Det finns bara ett vackert barn här i världen och varje mor har det.♥Mamma till Wilma 071012♥
  • 3eyonmama

Vi kopte en pipmugg med mjuk latexnapp och borjade ova nar hon var 5 manader, vid 6 manader kunde hon dricka ur den utan att satta i halsen hela tiden. Men det tog ett tag innan hon fattade hur man gjorde. Prova en med mjuk napp, det gor stor skillnad. IKEAs ar ju hur hard som helst, usch.

• ankaplanka

Ja den från rätt start är hård i pipen, provade själv för att se hur mycket som kom, men tyckte den var svår och klumpig...inte konstigt att små bebisar inte fattar då.
    Ska kolla efter mjuk napp!

• ysteresther

ja det är viktigt med mjuk pip, och kanske bara ett litet hål påden tillattbörja med, speciellt om ditt barn bara har ammats( som mitt). hon föredrar mjuk pip med pyttehål. (7mån gammal, har provat med vatten i mugg sedan 6mån då vi introducerade lite smakisar) lycka till!

• trisha

Min son förstod inte hur man skulle använda pipmugg eller hålla i varken den eller nappflaskan förräns han var ca 1år gammal. Det är ju en svår sak =) och om barnet är litet så rinner ju en pipmugg snabbare än dom hinner svälja. Jag började med pipmugg eftersom min son dricker väldigt mycket vatten och det tar så lång tid för honom att suga ur flaskan att han blir trött på det innan han har släckt törsten.

• Pyttismamman

Dottern var 4 månader när hon började med pipmugg, och vid 6,5 månader kunde hon hålla den själv. Det var en från Rättstart med ventil som var jättehård att suga ur, så vi lossade på ventilen och då gick det utmärkt. (ej flaskbarn)

Nu är hon 13 månader och börjar gå över till att dricka i vanligt glas/mugg utan lock :)

• Lorina

Vi börja med pipmugg när dottern var ca 4 månader, hon har aldrig fått flaska. Hon börjar nu lära sig att hon ska suga hon är snart 10 månader. Vi tog bort ventilen så hon fick i sig vätskan i alla fall.

5 barns mamma!!
  • liten på väg 09

Våran dotter på 6.5 månad har aldrig fått prova pipmugg, hon dricker ur riktigt glas. Ja det var mycke spill innan hon lärde sej men nu när hon kan så går det jätte bra

Svar på tråden när är barnet redo för pipmugg