• Anonym (orolig sambo)

Sambo med ångest inför bebis

Efter 1 ½ års försök så blev jag äntligen med barn
    Både in sambo och jag var överlyckliga.
    Vi är 37 (jag) och 41 år och det här blir hans första barn, mitt andra.
    Nu är jag 4:de månaden och i natt väckte han mig vid kl.2
    Han mådde så dåligt!
    För första gången i sitt liv hade han en ångestattack. Han hade otroligt hög puls, kallsvettades och kunde inte andas ordentligt. Jag lugnade ner honom, bad honom att andas djupt och koncentrera sig på andingen ett tag.
    Vi har mycket omkring oss med husutbyggnad, han har egen firma, intressen som tar mycket tid (motorcyklar plus mc-klubb, ett band han spelar i osv.)
    Han berättade att han är så räddd för att inte bli en bra pappa, att misslyckas med det viktigaste som finns - papparollen.
    Självklart lugnade jag honom med att säga att jag tror på honom som pappa till 100% men det gjorde honom bara mer bekymrad - tänk vad besviken han kommer mig när han misslyckas (sa han)

Hur ska jag hjälpa honom i det här? Hur ska jag stötta honom? Jag har verkligen inga tvivel på honom som pappa, men hur ska jag få honom lugn?

• Svar på tråden Sambo med ångest inför bebis
  • Gerd parterapeuten

Hej!
    Din sambos rädsla för att misslyckas som pappa är en känsla som han bär inom sig. Ni kan tillsammans prata om hur ni själva hade det som barn och hur ni vill bli som föräldrar. Det är viktigt att inse att man själv har makten i sina händer över sitt eget liv. Förbered er gemensamt under graviditeten på ert föräldraskap och försök tänk er in i hur det kommer att bli. Gå igenom era värsta farhågor och prata om hur ni skulle kunna hantera dessa situationer. På så sätt gör ni problemen mer hanterbara. Det är en stor omställning att få barn och det är också nödvändigt att prioritera om. Barnet och er relation kommer att ta väldigt mycket tid. Ta en sak i taget. Din sambo kommer att växa in i rollen som pappa. Han kommer att känna sig mer och mer säker när barnet är fött och det blir mer konkret.
    Hälsningar
    Gerd

Svar på tråden Sambo med ångest inför bebis