• Pimpinellan

Vad göra av päron!?

Vi fick återigen massor med päron i år och man kan ju bara äta ett visst antal per dag om man säger så. Vad göra av resten? Saft är uteslutet för vi har ingen saftmaja och dricker inte saft heller,men alla andra förslag mottages tacksamt!
    Vi har väl några hundra päron typ.

• Svar på tråden Vad göra av päron!?
  • Marma

inlagda, som ni kan ha till glass sen. päronmarmelad kanske? går ju gör marmelad av allt har jag lärt mig

• TMD

Pajer, det går att frysa och spara till en ruskig kväll när man är fikasugen.

• Pimpinellan
    TMD skrev 2009-10-03 16:22:33 följande:
    Pajer, det går att frysa och spara till en ruskig kväll när man är fikasugen.
    Päronpaj? Aldrig provat. Päronen är väldigt söta i sig själva och då brukar pajen bli nästan äckelsöt tycker jag. Föredrar syrlig frukt till paj,men visst,kan ju testa. Fryser du i alllså? Metall eller porslinsform?
  • TMD

Aluminiumfolie med lock, finns på coop. Jag brukar inte tillsätta socker när jag har söt frukt. Sedan har jag nötter i degen då blir den lite beskare. Mmmmmmmm.

• Pimpinellan
    TMD skrev 2009-10-03 16:27:16 följande:
    Aluminiumfolie med lock, finns på coop. Jag brukar inte tillsätta socker när jag har söt frukt. Sedan har jag nötter i degen då blir den lite beskare. Mmmmmmmm.
    Nötter är ju supergott-och nyttigt! Visste inte att det fanns såna formar att köpa,tänk så okunnig jag är i köket vad gäller efterrätter.
    Minisen skrev 2009-10-03 16:30:39 följande:
    Päron och lingonpaj låter gott tycker jag Annars är ju ingefärspäron gudomliga!!!recept.nu/1.2606/fredrik_eriksson/efterratter...prova detta recept kanske?
    Lingon fick vi inga i år. Har mest blåbärsskog här. Ingefära smakar apa som det är,men gott i bak konstigt nog. Ska kolla länken!
  • Marma
    Pimpinellan skrev 2009-10-03 16:21:46 följande:
    Jodå,jag vet det,men recept kära du,recept? Är ingen höjdare på sånt där.
    jobiga dig. får väl leta då

www.google.se/search&hl=sv&ie=UTF-8&rlz=1T4SUNA_svSE289SE289&q=inlagda+p%c3%a4ron

kanskenåt som passar madam?
    Marmelad e ju bara köpa syltsocker sen göra som det står på påsen
  • Pimpinellan
    SmåläningsMamman skrev 2009-10-03 16:35:55 följande:
    jobiga dig. får väl leta dåwww.google.se/search&hl=sv...kanskenåt som passar madam?Marmelad e ju bara köpa syltsocker sen göra som det står på påsen
    Visst,man kan googla,men får man recept från en som verkligen provat göra nåt och vet att det är gott är det liksom en annan femma. Saffran kostade 36 :-nu sist så det slopar jag nog,men kakan med päron och kardemumma lät mumma!
    Tack för era förslag! Ska ge mig på nåt imorron,idag blev det bullar så ingen ork till mer bak.
  • Marma
    Pimpinellan skrev 2009-10-03 16:42:07 följande:
    Visst,man kan googla,men får man recept från en som verkligen provat göra nåt och vet att det är gott är det liksom en annan femma. Saffran kostade 36 :-nu sist så det slopar jag nog,men kakan med päron och kardemumma lät mumma! Tack för era förslag! Ska ge mig på nåt imorron,idag blev det bullar så ingen ork till mer bak.
    så sant. har tyvärr inga päron så aldrig testat...
Svar på tråden Vad göra av päron!?