Exakt vad är fri uppfostran?
Har ni regler? Straff? Vad gör ni om barnet gör något jättefel som att slå andra barn eller skada ett djur?
Vad exakt är fri uppfostran?
Har ni regler? Straff? Vad gör ni om barnet gör något jättefel som att slå andra barn eller skada ett djur?
Vad exakt är fri uppfostran?
CloudBerry the 1st skrev 2009-10-03 17:09:41 följande:
Anna Wahlgren metoder el ej. Jag struntar i hennes metoder. Men kvinnan har bra filosofi ang föräldraskap.
Att ge sitt barn en fri uppfostran är som att ge ditt barn en bil utan körkort.
Barn är just barn, dom har ingen erfarenhet el förståelse för vissa saker. Vi ska vara deras ledare, visa dem vägen. Tänk kung-fu lärare. Bestraffningar o dessa Nanny-metoder med skamvrå o guldstjärnor är konstigt o onaturligt. Det utvecklar snarare det motsatta. Ditt barn gör fel - hamnar i skamvrå 1 min = barnet tycker synd om sig själv o lärt sig typ att han inte ska göra si el så men inte ORSAKEN till det. Var sträng o konsekvent. Med mkt kärlek. Fokusera på det positiva, då kommer ditt barn vilja göra positivt. Lär ditt barn respektera dig o andra!
Kom ihåg att det är skillnad på fri uppfostran och fri från fostran. De flesta brukar blanda ihop dessa begrepp.
Jag definierar fri uppfostran som Frihet under ansvar, ansvar under frihet.
I grunden.
* Få regler
* Inget straff, liknande time-out, indragen veckopeng osv, däremot en del naturliga konsekvenser (häller man ut pärlorna får man plocka upp dem)
* Lära sig av erfarenhet. Tar man inte på sig vantarna när de är kallt så upptäcker man snart att man fryser och vill ha på sig dem. Självklart åldersanpassat, en bebis kan inte hantera detta men en 4-åring kan.
* Föregå med gott exempel som vuxen.
Och tja än så länge verkar det fungera. Visserligen slåss den yngste en del, men det beror på att han är 2,5 år och är sen med språket. De andra två är sympatiska, trevliga barn som man kan ta med överallt.