• CloudBerry the 1st

Exakt vad är fri uppfostran?

Har ni regler? Straff? Vad gör ni om barnet gör något jättefel som att slå andra barn eller skada ett djur?

Vad exakt är fri uppfostran?

• Svar på tråden Exakt vad är fri uppfostran?
  • Wolfclaw

CloudBerry the 1st skrev 2009-10-03 17:09:41 följande:

Vad exakt är fri uppfostran?
    Det är väl när barnen bestämmer mer än föräldrarna?

Allvarligt är det väl nåt liknande som detta:
    Det är minusgrader och barnet vill ha shorts. Föräldrarna låter barnet få som det vill för att lära sig av det att man fryser om man ha för lite kläder. Jag är ingen barnpsykolog men jag tror inte att en fyraåring har förmågan att förstå sådant.

Jobbar inom militären och de vi får in verkar ha fått "fri uppfostran" eller ingen uppfostran alls och man gör dem bara en otjänst. De kan inte följa givna order. De tror att hela världen kretsar kring dem. De har mycket svårt att arbeta i grupp och tänka till gruppens och sina kamraters bästa. De präglas mycket av egosim och är ovilliga att göra någonting som är besvärligt. Inte utan att man blir lite nyfiken hur de som inte gör lumpen klarar verkligheten i arbetslivet. Måste ju vara en chock för dem när någon helt plötsligt ställer krav på dem. För någonting är det ju som stressar upp våra ungdomar idag, eller är det bara "mediaskrämsel"?
  • lyckligt lottade linda

Anna Wahlgren metoder el ej. Jag struntar i hennes metoder. Men kvinnan har bra filosofi ang föräldraskap.
    Att ge sitt barn en fri uppfostran är som att ge ditt barn en bil utan körkort.

Barn är just barn, dom har ingen erfarenhet el förståelse för vissa saker. Vi ska vara deras ledare, visa dem vägen. Tänk kung-fu lärare. Bestraffningar o dessa Nanny-metoder med skamvrå o guldstjärnor är konstigt o onaturligt. Det utvecklar snarare det motsatta. Ditt barn gör fel - hamnar i skamvrå 1 min = barnet tycker synd om sig själv o lärt sig typ att han inte ska göra si el så men inte ORSAKEN till det. Var sträng o konsekvent. Med mkt kärlek. Fokusera på det positiva, då kommer ditt barn vilja göra positivt. Lär ditt barn respektera dig o andra!

• Dr Mupp

Kom ihåg att det är skillnad på fri uppfostran och fri från fostran. De flesta brukar blanda ihop dessa begrepp.

Jag definierar fri uppfostran som Frihet under ansvar, ansvar under frihet.

I grunden.
    * Få regler
    * Inget straff, liknande time-out, indragen veckopeng osv, däremot en del naturliga konsekvenser (häller man ut pärlorna får man plocka upp dem)
    * Lära sig av erfarenhet. Tar man inte på sig vantarna när de är kallt så upptäcker man snart att man fryser och vill ha på sig dem. Självklart åldersanpassat, en bebis kan inte hantera detta men en 4-åring kan.
    * Föregå med gott exempel som vuxen.

Och tja än så länge verkar det fungera. Visserligen slåss den yngste en del, men det beror på att han är 2,5 år och är sen med språket. De andra två är sympatiska, trevliga barn som man kan ta med överallt.

Svar på tråden Exakt vad är fri uppfostran?