• Smulan27

Plana bröstvårtor

Hej!

Jag är tyvärr utrustad med ganska platta bröstvårtor och tänkte höra om det är någon som har några bra tips på hur jag ska kunna amma min son. Min son är 18 dagar gammal och till en början ammade jag honom som vanligt men det gick inget vidare. Han fick inget bra grepp och de gånger han fick det tappade han ganska snart greppet och blev jättefrustrerad. Han gick ner ganska mycket i vikt och då började jag med amningsnapp och det var som natt och dag. Nu får han ett superbra grepp och äter jättebra. Det är ju dock lite meckigt med amningsnapparna, de ska tvättas och steriliseras och så ska man komma ihåg att alltid ha med sig dem så nu försöker jag att öva att han ska amma utan dem. Sonen gapar jättestort och ibland får han grepp om bröstet men sedan när han liksom ska ta en paus i klunkandet så glider bröstet ur hans mun och han blir väldigt frustrerad. Är det någon som har något bra tips hur jag ska göra? Oftast går det bra att greppa till en början när bröstet är torrt, men efter en stund när bröstmjölken rinner till och bröstvårtan blir fuktig så tappar han greppet. Självklart skulle jag ju kunna fortsätta med amningsnappen men var jag än läser om detta hjälpmedel så står det alltid att det ska vara "tillfälligt". Är det någon som har ammat sitt barn enbaft med amningsnapp under hela amningsperioden?

• Svar på tråden Plana bröstvårtor
  • Vevvis

Har du provat att förbereda bröstvårtan genom att dra och skruva den lite innan han får ta tag. Det funkar oftast för mig. Samma sak när han tappar taget under ammningen. Du kan även prova att handmjölka ur lite innan så utdrivningsreflexen startas.

En annan sak som gjorde det mycket lättare för min lillkille att få ett bra tag de första veckorna var att amma honom i tvillinggrepp, dvs. med barnet åt andra hållet så barnet har benen mot din sida/rygg.

Tycker att bröstvårterna anpassar sig mer efter en tid. Min son är snart 4 mån och nu behöver jag oftast bara nypa lite försiktigt i bröstvårtan innan första taget sen är bröstvårtan utdragen hela ammningen och han har inga problem med att ta nytt tag om han tappar taget under ammningen.

Jag har tyvärr ingen erfarenhet av att amma med ammningsnapp, då jag bara provat en gång.

• Elinpelin84

hej

min dotter är 15 veckor och jag har ammat henne med amningsnapp hela tiden. Hon får inget bra grepp annars. Så för oss funkar det jätte bra och jag tänker fortsätta använda den tills jag slutar amma.
    Sen är det ju ett plus att man slipper såriga bröstvårtor.

• Skarpa

Jag ammade dottern med amningsnapp i 11 månader

Har precis som du plana bröstvårtor, och det var mycket gråt (hos både mig och dottern) och osäkerhet utifrån allt man läste och hörde om amningsnappen. Men sen insåg jag att det funkade ju för oss med nappen! Då spelar det ju ingen roll vad det står någonstans, så länge det funkar! (Och jag hade dessutom en storlek som jag läste var för de allra nyaste bebisarna under hela amningstiden).

Det enda var att jag fick mjölkstockning ett par gånger, men sedan åt jag spc-flakes ett tag (specialbehandlade havregryn som finns på Apoteket) och hade det inte mer.

Visst hade det varit skönt att inte behöva koka de där napparna, men vi kokade dotterns nappar ändå varje dag, så amningsnapparna fick ju åka med då också. Och visst hade det varit skönt att slippa tänka på att man skulle ha med de där amningsnapparna varje gång man skulle någonstans, men egentligen var det ju bara en ynka sak till att packa ner (med blöjor, tvättlappar, ombyte, nappar osv osv )

Det är ju jättebra om ni kan få det att funka utan napp, men mitt råd är att se vad som passar just er i första hand, oavsett vad som står här eller vad någon säger där. Funkar det - kör på det!

lycka till!

Hur lång tid en minut är beror helt på vilken sida av toadörren man befinner sig.
  • Navona

Jag använder också amningsnapp, min dotter är 2 veckor och får inte heller något bra grepp när hon ska äta. Nu har jag börjat att träna på att amma utan nappen för det känns enklare just när man ska iväg någonstans (jag ärhopplös på att komma ihåg att ta med den) Jag börjar att amma med nappen och sen när bröstvårtan har kommit ut lite så tar jag bort nappen och då får hon bättre grepp, nu efter några dagar så får hon oftast ett bra grepp även utan nappen, men det kan vara lite pilligt ibland så jag får dra och vrida lite på vårtan så att den blir mer sammarbetsvillig

Men känner du att det inte funkar utan nappen så fortsätt att använda den, om det behövs så kan du använde den så länge du ska amma, det är ingen fara.
    Jag fick också mjölkstockning när jag bara använde nappen men det försvann när jag ammade utan napp under en dag, jag använde alltså nappen i början och tog sen bort den när vårtan kommit ut.

• Sofire

Jag hade samma problem som du. Använde amningsnapp rätt länge, minns inte exakt hur länge. Provade med jämna mellanrum att amma utan och så en vacker dag så gick det!
    Tycker det är jätteskönt att amningsnapp finns, men också jobbigt att hålla på med den: Fick dit den, Lukas viftade till så den lossnade, ramlade i backen, måste göra ren den och sen försöka få dit den igen.

Hoppas det går bra för dig oavsett hur du bestämmer dig för att göra!

Stolt mamma till Lukas 080504
  • jolly 4

Jag ammade hela perioden med amningsnapp då jag fick mitt första barn. tyvärr. Jag tyckte det var meckigt o lite jobbigt hela grejen men ammade iallafall tills han tröttnade vid ca elva månader. Så det gick ju bra ändå.
    men jag hade önskat att jag kunnat amma utan för det kändes så besvärligt.
    då jag fick min dotter 2 år senare så ammade jag "som vanligt", och det var skönt att slippa nappen.
    jag hade också ganska plana bröstvårtor men de blev bättre efter första amningsperioden så att säga.

Men funkar det inte utan nappen så e det ju baraa att köra på med den, det viktiga är ju att han får ammas, inte hur det går till. Lycka till!

• st elmos fire

jag har fortfarande amningsnapp och dottern är tre månader, fungerar alldeles utmärkt! en kompis ammade i 1½ år, alltid med amningsnapp och inge problems där heller! däremot kan det vara bra att pumpa någon gång emellan så det stimulerar mjölkproduktionen... jag har försökt o försökt att sluta med den men dottern blir bara sur! fördelen med amningsnapp är att hon lättare tog flaska (vi ger henne medicin o är därför tvugna att flaskmata henne en gång/dag)
    numer ger vi henne ersättning på kvällar då hon sover bättre (och längre), passar någon annan henne ger vi henne också ersättning!

• LAV0LINA

Använder fortfarande amningsnapp till dottern som är 6 månader. Det funkar inte annars, har försökt allt... Ibland kan det fungera att plocka bort nappen efter en stund, men långt i från alla gånger. Och den måste sitta på i början annars får hon inte tag i vårtan.
    Lite bökigt och besvärligt är det allt. Jag räknar inte med att kunna sluta med amningsnappen inte.

• niiiica

Har också "plana" bröstvårtor. På BB så testade jag med amningsnapp eftersom lillan hade svårt att få tag. Sen dess har den hängt med. Hon är fyra månader nu. Visst är det jobbigt å komma ihåg den, men du kan ju försöka ha en liggande i skötväskan hela tiden. Oftast vill man ju ha med sej blöjor och sånt när man är nånstans så då kan man ju lika gärna ta med nappen också =)
    Jag har provat att försöka sluta med nappen, testade att ta bort den efter en stunds amning och så. Men jag har väl inte orkat vara tillräckligt ihärdig. Minns att jag tyckte det var väldigt jobbigt i början, själva tanken på att ha nappen under hela amningsperioden kändes jobbig. Men så var det en bm på BB (eller rättare sagt BB-vård i hemmet, de gjorde hembesök) som sa att hon hade haft amningsnapp med båda sina barn hela amningsperioden och efter det så kändes det lite mer ok. Som du skrev så läser man ju överallt att nappen endast är för tillfälligt bruk. Så då kändes det skönt att få bekräftat att det fungerade att ha den för mer än tillfälligt bruk.
    När det gäller mjölkstockning så kan man ju läsa ibland att amningsnapp skulle kunna orsaka mjölkstockning. Men jag vet inte om jag tror på det heller. Har ju använt nappen hela tiden och har haft stockning en gång.

Här stå det lite om amningsnapp:
    www.amningshjalpen.se/Nya_hemsidan/amningsnytt/artiklar_AN_pdf/amnnappAN32006.pdf

• Smulan27

Tack för alla kommentarer. Jag tror jag fortsätter med amningsnappen så länge den behövs Huvudsaken är ju att min lilla kille får i sig mjölk och det får han verkligen med nappen. Sköterskan på BVC sa även hon att jag absolut skulle fortsätta med nappen och inte tänka på att jag "inte borde". Tids nog kanske det fungerar utan men tills dess är det bara att köra på tyckte hon. Känns skönt!

• Caaatrin

Åh bra tråd. har undrat samma saker för jag har samma problem.

Min son är 5 veckor och jag använder nappen. Det går inte alls utan hur mycket vi än försöker. vi blir bara frustrerade båda två.
    Men de konstiga är att amningen funkade hur bra som helst första veckan, men sen så funka de inte mer..
    Det är otroligt jobbigt med nappen när man ska nattmata tycker jag. Gå upp och skölja av nappen osv. skulle vara skönare att bara dra fram tutten. Sen så brukar han vilja bråka och slita bort den.
    Men känns skönt att jag vet att han får i sig mat, så tänker använda nappen så länge de behövs.

• Skarpa
    Caaatrin skrev 2009-10-07 14:11:07 följande:
    Åh bra tråd. har undrat samma saker för jag har samma problem. Min son är 5 veckor och jag använder nappen. Det går inte alls utan hur mycket vi än försöker. vi blir bara frustrerade båda två. Men de konstiga är att amningen funkade hur bra som helst första veckan, men sen så funka de inte mer.. Det är otroligt jobbigt med nappen när man ska nattmata tycker jag. Gå upp och skölja av nappen osv. skulle vara skönare att bara dra fram tutten. Sen så brukar han vilja bråka och slita bort den. Men känns skönt att jag vet att han får i sig mat, så tänker använda nappen så länge de behövs.
    Ett tips inför natten är att ha flera nappar i en ren kopp på nattduksbordet, så kan du ta en ren inför varje amning och sen koka alla nappar på morgonen. Då slipper du iaf upp och rengöra den
    Hur lång tid en minut är beror helt på vilken sida av toadörren man befinner sig.
  • Skorpan 74

Plana bröstvårtor är INGET PROBLEM. Jag var på amningsmottagningen, och kvinnan där var verkligen påläst och erfaren. Vi är djur och utrustrade för att amma våra barn. Alla vårtor GÅR, det handlar bara om att barnet ska lära sig rätt teknik att få tag i vårtan. Tyvärr hinner man inte det på förlossningen, så då läggs barnet oftast bredvid en. Det bästa är att lägga det på magen så att det får söka sig fram själv. Men det hinner nästan ingen med idag.

När min lilla pojke var någon dag gammal, hade jag såå förstörda vårtor, de blödde och gjorde ont - så jag började med amningsnapp. Efter det att jag kommit hem, började jag tänka att det vore så underbart att slippa nappen. Så jag sökte mig till amningsmottagningen. Där träffade jag en expert som verkligen gav handfasta råd och de funkade klockrent. Här delar jag med mig av dem:

Om ni vill avvänja era barn från amningsnappen, kan man börja amningen med att använda nappen en liten stund tills den värsta hungern lagt sig, och sen ta bort nappen. Då står vårtan ut lite grann, och barnet får lättare tag i vårtan. Gör det några gånger, så ska ni se att det går bra utan till slut. Om barnet blir argt och frustrerat efter en stund avbryt så att de inte får en negativ känsla vid matningen. Ta på nappen igen då. Min pojke tog det ca 2-3 dagar för innan han var "avvänjd". Då var han ca 4 veckor gammal. Numera vet min pojke precis hur han snabbt får en vårta.

Det är UNDERBART att slippa tvätta den där nappen, och komma ihåg den så fort man ska iväg någonstans. Det är såå skönt att bara kunna slänga fram tutten var som helst och när som helst. Jag rekommenderar er verkligen att vänja era barn av vid de där napparna.

Funkade det för mig - funkar det för alla. Garanterat. För ingen har plattare vårtor än jag.

• elisch

Det finns några grejer på babyland, medela heter märket. Tror dom heter bröstvårtsformare, ser ut som sån där uppsamlingskopp fast hålet där brösten ligger emot är mindre. Om man har den på ett tag innan ska vårtorna formas och bli mer utåtstående. Min ena bröstvårta har alltid varit inåt, men jag använde den i början och efter några månaders ammande så står den faktiskt ut lite mer nu. Kan ju vara värt att testa. Kostar ca 150 kr för ett par.

• Skorpan 74
    elisch skrev 2009-10-07 20:53:08 följande:
    Det finns några grejer på babyland, medela heter märket. Tror dom heter bröstvårtsformare, ser ut som sån där uppsamlingskopp fast hålet där brösten ligger emot är mindre. Om man har den på ett tag innan ska vårtorna formas och bli mer utåtstående. Min ena bröstvårta har alltid varit inåt, men jag använde den i början och efter några månaders ammande så står den faktiskt ut lite mer nu. Kan ju vara värt att testa. Kostar ca 150 kr för ett par.
    Måste bara utfärda lite av en varning här. Amningsexperten sa till mig att dessa koppar fungerar som pumpar gör - det stimulerar mjölkproduktionen. Så om man har rikligt med mjölk, rekommenderas dessa absolut inte. Ju mer du använder dem, ju mer "pressar de ur och stimulerar mjölken".
  • elisch

Skorpan 74 skrev 2009-10-07 22:23:08 följande:

Måste bara utfärda lite av en varning här. Amningsexperten sa till mig att dessa koppar fungerar som pumpar gör - det stimulerar mjölkproduktionen. Så om man har rikligt med mjölk, rekommenderas dessa absolut inte. Ju mer du använder dem, ju mer "pressar de ur och stimulerar mjölken".
    Oj jaha, det visste jag inte!! Fast då förstår jag varför den jämt var full med mjölk efter jag ammat på det andra bröstet :)
  • peggyL

Ett tips för att vänja barnet av med amningsnappen är att klippa av en liten bit av toppen av nappen. ta en liten bit varje dag tills bara plastringen runtomkring är kvar. Då kan de ha lärt sig på vägen hur de ska ta rätt tag. Även små barn är vanemänniskor och då är detta ett bra sätt att "lura" de av med amningsnappvanan.

• Caaatrin
    peggyL skrev 2009-10-08 12:37:24 följande:
    Ett tips för att vänja barnet av med amningsnappen är att klippa av en liten bit av toppen av nappen. ta en liten bit varje dag tills bara plastringen runtomkring är kvar. Då kan de ha lärt sig på vägen hur de ska ta rätt tag. Även små barn är vanemänniskor och då är detta ett bra sätt att "lura" de av med amningsnappvanan.
    Jo jag fick det tipset på Bvc men än så länge funkar det inte. Vi försöker allt, men inget funkar..
  • peggyL
    Caaatrin skrev 2009-10-08 14:03:56 följande:
    Jo jag fick det tipset på Bvc men än så länge funkar det inte. Vi försöker allt, men inget funkar..
    Men tycker du att det funkar bra att amma med amningsnappen går det ju bra att fortsätta med det. Huvudsaken är ju att du och ditt barn är nöjda och att barnet går upp i vikt. Jag helammade mitt första barn i 9 mån och hade amningsnapp hela tiden.
  • Caaatrin
    peggyL skrev 2009-10-08 14:20:18 följande:
    Men tycker du att det funkar bra att amma med amningsnappen går det ju bra att fortsätta med det. Huvudsaken är ju att du och ditt barn är nöjda och att barnet går upp i vikt. Jag helammade mitt första barn i 9 mån och hade amningsnapp hela tiden.
    Jo det funkar ju med nappen och han går upp som han ska i vikt.. Men de skulle vara skönt att slippa den, men funkar det inte så funkar det inte. Får försöka.. sen kanske de funkar bättre med nästa barn :) Ger inte upp än iaf, han är ju bara 5 veckor.
Svar på tråden Plana bröstvårtor