• råttan07

    Sänka(CRP?) 70?

    Jag var precis på vår närakut då jag mått superdåligt i en vecka nu, feber till o från ont i halsen snuva, ont i kroppen, ont i huvudet mm
    De sa att jag hade en "sänka" på 70..jaha vad betyder det då.. att jag är sjuk :)

    Sökte runt lite på nätet o man verkar inte ha tagit en "riktig" sänka då man bara stack mig i fingret, utan nått CRP (eller liknande) prov.
    Jag är gravid i v 27, och man tog även prov för svininfluensan.

    Så, mina frågor är..

    Hur "illa" är det med detta värde på 70? om man har 10 normalt..?
    På en skala liksom..kändes lite högt..? nått man ska oroa sig för?

  • Svar på tråden Sänka(CRP?) 70?
  • NoMercy

    70 är i gränslandet men troligen har doktorn tolkat det som att du har ett virus. När det drar sig uppåt 100 brukar man tolka det som att det är nån bakterie som orsakar infektionen.
    CPR är den sk snabbsänkan, litet stick i fingret och snabb att analysera. CPR på uppåt 200 då börjar vi snacka riktiga bakteriella infektioner.
    Har du redan varit dålig i en vecka så tror jag att det är ett virus. CPR stiger oftast lite i efterhand, så dagens test bör vara tillförlitligt.
    Mao inget du ska oroa dig för: Blir du inte bättre efter helgen kanske det är ide med ny kontakt med sjukvården. Säkert är det så att du mår sämre bara för att du är gravid också. Slemhinnor som svullnar lättare och sådär.

  • råttan07
    NoMercy skrev 2009-10-03 23:26:27 följande:
    70 är i gränslandet men troligen har doktorn tolkat det som att du har ett virus. När det drar sig uppåt 100 brukar man tolka det som att det är nån bakterie som orsakar infektionen.CPR är den sk snabbsänkan, litet stick i fingret och snabb att analysera. CPR på uppåt 200 då börjar vi snacka riktiga bakteriella infektioner. Har du redan varit dålig i en vecka så tror jag att det är ett virus. CPR stiger oftast lite i efterhand, så dagens test bör vara tillförlitligt.Mao inget du ska oroa dig för: Blir du inte bättre efter helgen kanske det är ide med ny kontakt med sjukvården. Säkert är det så att du mår sämre bara för att du är gravid också. Slemhinnor som svullnar lättare och sådär.
    tack för svar, skönt att veta att det inte var så farligt då :)
  • FamiljenPJ

    Förra vintern åkte ja in akut för ja hade så j*vla ont i halsen...kunde inte prata inte svälja lr nått....Gjorde så ont. Då låg min sänka på över 200. Hade en halsböld! Riktigt äckligt.

    Hade varit inne två dagar tidigare...då låg min sänka runt 70 då sa dom att ja bara hade en virusinfektion. MEN den läkaren som kollade mej borde pensionera sej! jag hade en halsfluss...men det visade inget på halsprovet så då tyckte han inte att de va någon...men som sagt två dagar senare låg sänkan på över 200 o ja hade en böld på ena halsmandeln! Tack vare att ja inte fått pencillin för halsflussen.

    Så känn efter hur du mår...man känner nog oftast själv hur allvarligt det är.
    Jag gav mej inte eftersom ja fatta att de måste varit något annat än bara ett vanligt virus. Men sen beror de nog oxå på hur bra läkare man får.. min ja hade första gången ja va inne...han brydde sej inte alls..medans läkaren ja fick andra gången ja va inne inte alls kunde fatta hur läkare nr 1 hade missat halsflussen!

    Lycka till o Krya på dej!

  • Hasselört

    För nya sökande som finner denna ädre tråd vill jag uppdatera hur CRP bedöms. Hade själv CRP 70 idag efter mer än en veckas kraftig förkylning och bedöms nu ha en kraftig bakteriell infektion, dvs inte virus. Snabbsänka CRP definieras så här enl sjukvården: Som exempel kan man vid många vanliga virusorsakade luftvägsinfektioner ha en måttlig CRP stegring under första veckan. Ett värde på över 100 milligram per liter efter ett par dagar brukar dock vanligen tyda på en kraftigare infektion, exempelvis en bakteriell lunginflammation. Efter en vecka brukar värdet normalt sjunka. Om infektionen pågått mer än en vecka och man har ett CRP värde på över 50 milligram per liter kan det då tyda på att man har en kraftigare bakteriell infektion. Vid vissa typer av infektioner kan lägre värden tyda på allvarligare infektioner. Ett exempel på detta är infektioner i urinvägarna. Där kan måttliga stegringar tyda på att infektionen har spritt sig upp till njurarna. Då kan ett värde på 30 milligram per liter tala för en mer allvarlig infektion. Virusinfektioner, exempelvis vanliga förkylningar, ger för det mesta ingen höjning av CRP alls, eller endast liten. Däremot kan kraftiga virusinfektioner, som influensa, ibland ge ett CRP-värde över 50 milligram per liter. Hos helt friska personer är CRP oftast mycket lågt, mindre än tre milligram per liter. De vanliga värdena för CRP varierar beroende på vilken metod som används för att analysera proven. Med snabbtestmetod på vårdcentraler och akutmottagningar brukar värden över tio milligram per liter tolkas som förhöjda. Om mätningen görs med de metoder som används på ett sjukhuslaboratorium, brukar värden över fem milligram per liter bedömas som förhöjda.

Svar på tråden Sänka(CRP?) 70?