Ts, detta är mkt jobbigt. För det första så bli jag rätta BVC på punkt.
Man kan visst utreda neuropsykiatriskt funktionshinder hos barn som är under sex år. Att man kör snacket om att många barn är hyperaktiva i den åldern är bara för att det kostar pengar att göra npf uredningar och man har ju inte så mkt resurser i vården. Jag säger inte att sonen din har ADHD men om jag vet flera föräldrar med barn som har ADHD och som är diagnosticerade innan sex års ålder.
Min son är född 2001 och han har två funktionshinder bla autism och tro mig my friend jag vet hur det är att att sova dåligt. Från det att sonen har varit ett år gammal har han i perioder sovit dåligt. Varit vaken mellan 2-3 timmar och varit hyperaktiv, slåtts, rivits, nypts, skrattat hysteriskt, kastat m leksaker, gråttit osv.
Kunde vakna efter 2 timmars sömn och gråtta som om han hade ont och ville man ta i han och trösta så slogs han och ville man gå ut från rummet så klänge han sig på mig el pappan och osv. Man fick väcka honom typ ropa högt hans namn och ruska på han och när han var vaken så fick man lägga honom på nytt igen.
Pappan o jag bor isär sedan 2006 och sonen bor växelvis och tar medicin mot somnproblemet många gånger när han är här. Jag hade annars aldrig orkat, för att sova en vecka o en vecka inte funkar inte så bra alls.
Har dessutom ärfligt på min sida sömnstörning så sonen har dessutom fått det oxå förutom sin sömnstörning via sina handikapp.
Numera kan han sova bättre än för tre år sedan. Han sover i sin säng men jag sover i samma rum för han är mörkrädd och kan prata högt i sömnen och bli orolig om man inte håller han i handen när han vaknar. Skulle jag sova i mitt rum så skulle han bli mkt rädd och det viktigaste är trygghet och trötthet när man ska sova.
Han tittar oxå på dvd när han ska sova och då på lugna tecknade filmer eller något tröttande.
Tips på hur det kan bli lättare för er alla:
Var sover ditt barn? Med er i sängen/ i rummet el på sitt rum?
Man kan prova att lägga han på sitt rum och vara med en stund på kvällen o natta. Om han ej klarar ännu att sova ensam ha honom m er på rummet eller sov m honom på rummet. Köp en gästsäng på Jysk och sov på hans rum.
På helgen turas ni om att sova med han så duu åtminstone får sova en natt i veckan.
Du skriver att sonen är överaktiv? Vad mer? Läs på om adhd osv och se hur väl det stämmer överens med sones problematik. Som jag skrev så kan man visst utreda innan sexs år ålder.
Är han trött och trygg inann läggdags så underlättar det mkt dvs han har ätit, gjort nattning m saga el vad nu som passar och är lugn och trött.
Innan läggdags inget socker, läskt, cola osv. Sövande mat dvs gröt eller smörgås och banan. Mörkt i rummet och lugn musik eller dvd m lugnt innehåll.
Prata m dagis och ha möte så att man kan bestäma om att man ej lägger han på dagen, min son slutade sova middag 2006 på våren. Vi var ute el läste eller gjorde lämplig aktivitet. Dagis har ju leksaker och sagor el nåt man kan göra, klaga om man inte tar dig på allvar. Berätta hur illa det blir om han får sova på dagen.
Barn har liksom vuxna olika sömnbehov, en del barn har mindre sömnbehov, hur sov han som yngre?
Om det har hänt på dagen kan barnet vara uppskruvat eller övertrött så man får försöka lugna barnet innan.
Om din son kanske har t ex adhd så brukar man ha en sömnstörning i de flesta fall. Hjärnan tar emot intryck på ett annat sätt vid neuropsykiatriskt funtkionshinder och sömnen fungerar annorlunda. Man kan sova för länge, för lite, svårt att somna in, svårt att somna om, somna på olämpliga tider osv.
Det finns visst sömnmedcin för barn! Min son tar Melatonin och det är läkare som skriver ut det och det är på licens. I andra fall brukar en del barn få Theralen som är i oral lösning, men dessa mediciner är ju i samråd med läkare så klart.
Hur som helst så tycker ja att du ska prata m BVC och säg att du är oroad över sömnproblematiken samt att du tar upp detta m medicin och ser om du kan få prata m läkare på BVC.
Hoppas det kan bli bättre snart. Lycka till.