• Eliam

Vår 4-åring sover dåligt, orkar inte mer

Vi har en son som blev 4 år nu. Han sover högst 7-8 timmar per dygn. Han är överaktiv hela tden. Pratar konstant, skriker, springer runt. Detta sker från ca 7 på morgonen till 11 på kvällen. Vi orkar inte mer. Jag är helt i upplösningstillstånd. Jag läser just nu och har mycket självstudier. Jag hade aldrig fixat att jobba i denna situation. Jag har tagit upp problemet med förskolan som ser till så att han itne sover middag, vilket de gärna vill att han ska göra, p.g.a hans aktivitet. Han somnar alltså 11 på kvällen och springer upp klockan 7 och är överaktiv direkt. 

VIll inte mer. Vad ska vi göra? Bvc säger att han ska kunna sova 12-14 timmar per dygn i denna åldern. VI får inte den sömn vi behöver då vi inte kanske somnar direkt när han somnat, ingen tid för oss själva, ett himla liv på honom hela tiden här. Han får allt: kärlek uppmärksamhet, vi aktiverar honom men lär honom också att vi inte kan göra detta hela tiden. Vi har ett stort social nätverk, han träffar andra barn och jag kan inte tänka mig annat än att han får det han behöver.
    Finns det någon annan här som har samma problem?
    Vad ska vi göra

• Svar på tråden Vår 4-åring sover dåligt, orkar inte mer
  • frux

Har ni verkligen försökt göra en "lugna ner sig" rutin och försökt lägga honom vid mer normal läggtid runt 19-20? Låter som att han är överaktiv och över TRÖTT.
    Gör allt för att bryta den där sena vanan- somnar han inte om ni sätter honom i bilen vid 20 och kör runt? Kan vara ett sätt att bryta mönstret iaf.
    Om inte annat så är nog läkarekontkat och ev sömntabletter ett alt för att bryta detta....
    Fick ni inte ngr råd av BVC när ni pratade om detta?

• Anonym

Ett så stort barn behöver inte sova middag på förskolan. Barn går igenom olika fse i livet. Min son har aldrig sovit mycket, inte ens nu i tonåren..... Överaktiviteten kan ju ha med att han sover middag, känner han sig understimulerad? Jag arbetar med barn som koncentrationssvårigheter och det krävs mycket av vuxna att ta tid för dem. Nu tror jag ju inte att din son har svårigheter utan gå igenom en fas i livet...Vad glad att han sove till 7 i allafall....endel barn går upp kl 4 och leker Lycka till

• Buschiq

Jag hade samma problem med min son, han sov inte mer än 4-5 timmar per dygn de första fyra åren. Jag däckade totalt, blev utbränd och är fortfarande dålig nu fem år senare... Man klarar sig inte utan sömn helt enkelt! Konstigt nog gjorde han det...

Jag har inga bra tips att komma med, förutom barnvakt. Du måste sova!!!

Utan sömn är du ingen bra mamma och när man hela tiden är på helspänn som du klarar man inte av att komma ner i djupsömn tillslut. Förhoppningsvis har du en bit kvar dit, men var rädd om dig!

Min sons sömnmönster vände i fyraårs-åldern, idag sover han i alla fall 9 timmar per natt, så förhoppningsvis blir det bättre för er också. Barn mognar.

Inga bra råd som sagt, men definitivt förståelse!

fixadinblogg.com ~Info och snack om bloggar-forum
  • Anonym (Samma här)

Skriver bara detta inlägg för att ge dig tröst att du inte är ensam. Tyvärr har jag inget råd at ge dig. Min son (snart 4) är likadan. Han har varit sådan sedan han föddes. Det var värst när han var på ett dagis där de envisades med att han skulle sova middag. Under den perioden somnade han inte förrän 23-01 om kvällarna. Jag bytte dagis och nu är han på ett där han inte sover alls. Nu somnar han vid 21.30-22.30. Denna rytm pallar han att hålla några dagar för att på fjärde eller femte dygnet somna tidigt vid 19-tiden på kvällen. Då sover han hela natten fram tills morgonen. Det är extremt jobbigt att aldrig ha någon egen tid på kvällarna, framför allt då jag är ensamstående. Jag har ingen förklaring till varför han är så aktiv men jag tror mycket på astrologi - min son är född i ett eldtecken och personer som är det är väldigt aktiva. Försök att se framåt! Det är ju bara några år tills han börjar skolan och blir mer självständig. Jag tror det blir bättre då.

• Eliam

Tack alla!

Jag ska på 4-års kontroll nu på bvc och får ta upp det. Hade det funnits sömntabletter till barn som en tillfällig lösning så hade jag t.o.m tagit emot det även om det känns jobbigt. Jag har haft en ständig diskussion med förskolan angående hans sömn. Han ska inte sova middag. Hade vi kört honom i bilen, ja då hade han faktiskt somnat, övertygad. I somras sov han 12-13 timmar per dygn men han hade pollenallergi och var väldigt trött. Jag hoppas att detta är övergående. Han lyssnar inte på oss, är helt upp i varv, tittar i taket och verkar disträ. Jag har varit i kontakt med BUP och blivit intervjuad. De säger att han uppvisar många tecken på ADHD men att man itne kan utreda förrän vid 6-års ålder, just för att barn i hans ålder kan ha alla de här symtom utan att ha denna diagnos.

• Anonym (Samma här)
    Eliam skrev 2009-10-04 09:13:18 följande:
    Tack alla!Jag ska på 4-års kontroll nu på bvc och får ta upp det. Hade det funnits sömntabletter till barn som en tillfällig lösning så hade jag t.o.m tagit emot det även om det känns jobbigt. Jag har haft en ständig diskussion med förskolan angående hans sömn. Han ska inte sova middag. Hade vi kört honom i bilen, ja då hade han faktiskt somnat, övertygad. I somras sov han 12-13 timmar per dygn men han hade pollenallergi och var väldigt trött. Jag hoppas att detta är övergående. Han lyssnar inte på oss, är helt upp i varv, tittar i taket och verkar disträ. Jag har varit i kontakt med BUP och blivit intervjuad. De säger att han uppvisar många tecken på ADHD men att man itne kan utreda förrän vid 6-års ålder, just för att barn i hans ålder kan ha alla de här symtom utan att ha denna diagnos.  
    Det är faktiskt DU som bestämmer angående hans sömn, INTE förskolan. Låt dem förstå det! Jag hade också ett helvete i två år innan jag bytte förskola. På den nya förskolan frågade de genast: Vill du att din son ska sova middag här eller inte. Om du inte vill så hjälps personalen (på de olika avd) att vara ute och leka med de barn som inte sover middag. Jag tappade hakan av denna ödmjukhet! PÅ den första förskolan försökte de övertyga mig att små barn MÅSTE sova middag och personalen har inte resurser att ta hand om vakna barn. Personalen måste tajma sina egna middagstider och de finns ingen ledig personal som kan se till vakna barn. Alltså skulle barnen sova middag för personalens skull!
  • FemaleX

Ts, detta är mkt jobbigt. För det första så bli jag rätta BVC på punkt.
    Man kan visst utreda neuropsykiatriskt funktionshinder hos barn som är under sex år. Att man kör snacket om att många barn är hyperaktiva i den åldern är bara för att det kostar pengar att göra npf uredningar och man har ju inte så mkt resurser i vården. Jag säger inte att sonen din har ADHD men om jag vet flera föräldrar med barn som har ADHD och som är diagnosticerade innan sex års ålder.
    Min son är född 2001 och han har två funktionshinder bla autism och tro mig my friend jag vet hur det är att att sova dåligt. Från det att sonen har varit ett år gammal har han i perioder sovit dåligt. Varit vaken mellan 2-3 timmar och varit hyperaktiv, slåtts, rivits, nypts, skrattat hysteriskt, kastat m leksaker, gråttit osv.
    Kunde vakna efter 2 timmars sömn och gråtta som om han hade ont och ville man ta i han och trösta så slogs han och ville man gå ut från rummet så klänge han sig på mig el pappan och osv. Man fick väcka honom typ ropa högt hans namn och ruska på han och när han var vaken så fick man lägga honom på nytt igen.
    Pappan o jag bor isär sedan 2006 och sonen bor växelvis och tar medicin mot somnproblemet många gånger när han är här. Jag hade annars aldrig orkat, för att sova en vecka o en vecka inte funkar inte så bra alls.
    Har dessutom ärfligt på min sida sömnstörning så sonen har dessutom fått det oxå förutom sin sömnstörning via sina handikapp.

Numera kan han sova bättre än för tre år sedan. Han sover i sin säng men jag sover i samma rum för han är mörkrädd och kan prata högt i sömnen och bli orolig om man inte håller han i handen när han vaknar. Skulle jag sova i mitt rum så skulle han bli mkt rädd och det viktigaste är trygghet och trötthet när man ska sova.
    Han tittar oxå på dvd när han ska sova och då på lugna tecknade filmer eller något tröttande.

Tips på hur det kan bli lättare för er alla:

Var sover ditt barn? Med er i sängen/ i rummet el på sitt rum?
    Man kan prova att lägga han på sitt rum och vara med en stund på kvällen o natta. Om han ej klarar ännu att sova ensam ha honom m er på rummet eller sov m honom på rummet. Köp en gästsäng på Jysk och sov på hans rum.
    På helgen turas ni om att sova med han så duu åtminstone får sova en natt i veckan.

Du skriver att sonen är överaktiv? Vad mer? Läs på om adhd osv och se hur väl det stämmer överens med sones problematik. Som jag skrev så kan man visst utreda innan sexs år ålder.

Är han trött och trygg inann läggdags så underlättar det mkt dvs han har ätit, gjort nattning m saga el vad nu som passar och är lugn och trött.
    Innan läggdags inget socker, läskt, cola osv. Sövande mat dvs gröt eller smörgås och banan. Mörkt i rummet och lugn musik eller dvd m lugnt innehåll.

Prata m dagis och ha möte så att man kan bestäma om att man ej lägger han på dagen, min son slutade sova middag 2006 på våren. Vi var ute el läste eller gjorde lämplig aktivitet. Dagis har ju leksaker och sagor el nåt man kan göra, klaga om man inte tar dig på allvar. Berätta hur illa det blir om han får sova på dagen.

Barn har liksom vuxna olika sömnbehov, en del barn har mindre sömnbehov, hur sov han som yngre?
    Om det har hänt på dagen kan barnet vara uppskruvat eller övertrött så man får försöka lugna barnet innan.
    Om din son kanske har t ex adhd så brukar man ha en sömnstörning i de flesta fall. Hjärnan tar emot intryck på ett annat sätt vid neuropsykiatriskt funtkionshinder och sömnen fungerar annorlunda. Man kan sova för länge, för lite, svårt att somna in, svårt att somna om, somna på olämpliga tider osv.
    Det finns visst sömnmedcin för barn! Min son tar Melatonin och det är läkare som skriver ut det och det är på licens. I andra fall brukar en del barn få Theralen som är i oral lösning, men dessa mediciner är ju i samråd med läkare så klart.

Hur som helst så tycker ja att du ska prata m BVC och säg att du är oroad över sömnproblematiken samt att du tar upp detta m medicin och ser om du kan få prata m läkare på BVC.

Hoppas det kan bli bättre snart. Lycka till.

• Eliam

Hej

Jag har också hört att man kan utreda ett barn för ADHD innan sex års ålder men jag har varit på bup och de säger att man inte gör det. Ska jag fortsätta att proppsa på? Jag vill ha hjälp så fort det går. Han har alla symtom på ADHD, jag är påläst, min systers dotter har också det och det finns i släkten. Han lyssnar aldrig, glömmer allt efter fem sekunder som sagts osv. Han är dock väldigt intelligent, kan hur mycket som helst, har varit väldigt tidig med det mesta. Vet att ADHD inte har med intelligens att göra. BUp sa t.o.m till oss att barn med ADHD ofta är väldigt begåvade och tidiga med mycket.

• FemaleX
    Eliam skrev 2009-10-04 11:26:02 följande:
    HejJag har också hört att man kan utreda ett barn för ADHD innan sex års ålder men jag har varit på bup och de säger att man inte gör det. Ska jag fortsätta att proppsa på? Jag vill ha hjälp så fort det går. Han har alla symtom på ADHD, jag är påläst, min systers dotter har också det och det finns i släkten. Han lyssnar aldrig, glömmer allt efter fem sekunder som sagts osv. Han är dock väldigt intelligent, kan hur mycket som helst, har varit väldigt tidig med det mesta. Vet att ADHD inte har med intelligens att göra. BUp sa t.o.m till oss att barn med ADHD ofta är väldigt begåvade och tidiga med mycket.
    Vad säger pappan till din son? Hur känner han inför det? Prata m BVC psykologen och fråga om råd. Tycker du ska prata m dagis och höra hur det är där samt att du och pappan o föreståndare på dagis och helst specialpedagog och BVC psykolog försök få till ett möte. Kanske psykolog o special.pedagog kan komma ut och se hur det är ute i verksamheten? Hembesök av psykologen för att få en bättre bild?
    Ja om du och pappan är överrens om att det är stora problem i sonens beteende så ska du stå på dig.
  • Eliam

Hej

Ja både jag och pappan har varit på Bup och bett om hjälp. De ansåg dock att vi gjorde på rätt sätt med allt möjligt och att det nog rörde sig om något som skulle visa sig längre fram. Pappan och jag är oroliga och vi "avlastar" varandra hela tiden för att orka med. Mina föräldrar har honom 2-3 dagar ganska ofta eftersom min mamma är lite mer ledig nu. Då laddar man upp och börjar kännn sig pigg igen. När man då hämtar sonen så är mian föräldrar slutkörda och vi blir det ganska snabbt vi också. Det som oroar mig är att jag faktiskt inte längre orkar vara den jätte engagerade och duktiga mamman vilket inte är bra för honom. Man är helt klart inne i en ond cirkel. Jag är motståndare till sömntabletter till barn om det inte är nödvändigt, men så trött som jag är nu så måste jag ändå höra med er om det skrivs ut sådanna? Någon av er hade väl fått det? Jag känner ju att min son nog skulle behöva mer sömn själv också.

• frux
    Eliam skrev 2009-10-04 09:13:18 följande:
    Tack alla!Jag ska på 4-års kontroll nu på bvc och får ta upp det. Hade det funnits sömntabletter till barn som en tillfällig lösning så hade jag t.o.m tagit emot det även om det känns jobbigt.
    Det FINNS sömntabletter för barn! För vissa är det vändpunkten och en väg ut ur onda cirkeln. Hoppas BVC tacklar detta på rätt så och att ni får prata med en kunnig barnläkare...
  • Eliam

Jag kan ju inte låta bli att smyga in här och berätta vad som hänt!

Kan ni tänka er?
    sonen somnade 20.15?????????????????????????????

Tror knappt på det själv{#lang_emotions_smile}
    Det enda jag kan tänka mig är att det är lite magi över att skriva här{#lang_emotions_wink}

Nu får vi se när han vaknar i morgon!!

• Sara Göteborg

Grattis till att han somnade tidigare, skönt förstår jag att det är!

Jag tycker inte att ett så aktivt barn behöver sova middag, han är ju aktiv, därmed skulle han nog kunna vara så pass pigg för att kunna hålla sig vaken till på kvällen.
    Min son var 3,5 år när jag sa åt personalen på förskolan att han inte skulle sova middag längre. Visst, de gillade inte det eftersom att min son är väldigt aktiv, men jag tyckte inte att det funkade att ha honom vaken till kl 22 på kvällen.
    När vilan togs bort somnade han varje dag på störten kl 19.00 och vaknade runt 07.00.

• Anonym (Samma här)

Sara Göteborg skrev 2009-10-04 22:34:28 följande:

Min son var 3,5 år när jag sa åt personalen på förskolan att han inte skulle sova middag längre. Visst, de gillade inte det eftersom att min son är väldigt aktiv, men jag tyckte inte att det funkade att ha honom vaken till kl 22 på kvällen.När vilan togs bort somnade han varje dag på störten kl 19.00 och vaknade runt 07.00.
    Va fan! Inte gillade? Det är ju deras jobb, eller hur!? Så när jag jobbar natt och vissa patienter är besvärliga och ringer på larmet hela tiden, då stänger jag av larmet och fortsätter kolla teven för de ska sova på natten enligt min mening. Helt out of line men kunde inte låta bli att dra en jämförelse. Jobb som jobb.
  • Sara Göteborg

Anonym (Samma här) skrev 2009-10-05 01:12:06 följande:

Sara Göteborg skrev 2009-10-04 22:34:28 följande: Va fan! Inte gillade? Det är ju deras jobb, eller hur!? Så när jag jobbar natt och vissa patienter är besvärliga och ringer på larmet hela tiden, då stänger jag av larmet och fortsätter kolla teven för de ska sova på natten enligt min mening. Helt out of line men kunde inte låta bli att dra en jämförelse. Jobb som jobb.
    Ja, jag vet. Man ska sköta sitt arbete till 100% för att vara värdig sin lön. De jobbar ju knappast gratis. Det klagas bara om personalbrist och besparingar.
Svar på tråden Vår 4-åring sover dåligt, orkar inte mer