• lilla sandra

Får man välja på vilket sjukhus man vill vara under neo-tid?

Är det någon som vet?
    Finns det möjlighet att välja ett sjukhus i ett annat län för neo-vård?
    För oss skulle det bli mkt bättre då vi skulle kunna hålla ihop familjen (mamma, pappa o redan befintliga syskon) på ett sätt som skulle funka.

• Svar på tråden Får man välja på vilket sjukhus man vill vara under neo-tid?
  • BlommyNess12

Nä man får väl det länssjukhus man tillhör.
    Vi fick ingen möjlighet att välja något annat län under vår neotid.

• HN79

Oftast har de ett neo för de sjukaste/tidigaste barnen och ett lättneo när det är äta växa som gäller. Man kan alltid disskutera med personalen och framföra sina önskemål men tyvärr är det oftast platsbristen som avgör och hur mkt vård barnet behöver.

Vet du att ni ska till neo?

• lilla sandra
    BlommyNess12 skrev 2009-10-04 14:50:49 följande:
    Nä man får väl det länssjukhus man tillhör. Vi fick ingen möjlighet att välja något annat län under vår neotid.
    Okej, vilket landsting/län tillhör ni? Kan ju alltid hoppas på att alla inte har likadant.
  • Busbellan

Jag vet i alla fall att man INTE måste vara på det sjukhus som ligger i ens län. Sen beror det kanske på var barnet föds däremot. Vi valde ett bb som inte ligger i vårt län, när vi sen skickades vidare till neo hamnade vi på det länets större sjukhus istället för det sjukhus i vårt län som har neo

Mamma till Nora, August och Ella
  • Lizzyzz

Har ni ett förtidigt barn nu eller planerar ni få ett?
    *förvirrad*

för annars får man ju fråga sånt på sjukhuset när man redan är där...

Sandra 02, Lucas 03, Tor & Caroline 05, BF 091109
  • lilla sandra
    HN79 skrev 2009-10-04 14:52:25 följande:
    Oftast har de ett neo för de sjukaste/tidigaste barnen och ett lättneo när det är äta växa som gäller. Man kan alltid disskutera med personalen och framföra sina önskemål men tyvärr är det oftast platsbristen som avgör och hur mkt vård barnet behöver. Vet du att ni ska till neo?
    Det lutar åt att det blir en väldigt tidig födsel (runt v 25) o ska vi vara på "vårt" sjukhus kommer det nästintill splittra familjen.
    Sjukhuset ligger 10 mil härifrån o tar ca 1,5-2 timmar att åka (otroligt dålig väg).
    Om vi fick komma till ett annat sjukhus, så skulle vi kunna vara tillsammans mer, bo hos svärmor o ha hjälp med barnpassning osv (storasyskonen) då vi har betydligt större nätverk där än här.
    Då skulle vi bara ha 1,5-2 mil till sjukhuset istället.
  • Lizzyzz
    lilla sandra skrev 2009-10-04 14:57:30 följande:
    Det lutar åt att det blir en väldigt tidig födsel (runt v 25) o ska vi vara på "vårt" sjukhus kommer det nästintill splittra familjen.Sjukhuset ligger 10 mil härifrån o tar ca 1,5-2 timmar att åka (otroligt dålig väg).Om vi fick komma till ett annat sjukhus, så skulle vi kunna vara tillsammans mer, bo hos svärmor o ha hjälp med barnpassning osv (storasyskonen) då vi har betydligt större nätverk där än här.Då skulle vi bara ha 1,5-2 mil till sjukhuset istället.
    Jag tycker du ska prata med sjukhusen istället.. för om de lutar mot så tidig förlossning så är de ju helt klart avgörande hurvida det sjukhus har dessa möjligheter osv...

Har svårt tro du är "bunden" till de närmaste sjukhuset.. men jag skulle nog hört mig för med de som bestämmer
    Sandra 02, Lucas 03, Tor & Caroline 05, BF 091109
  • HN79

lillasandra, med en så tidig födsel så måste ni till det sjukhus som har den mest avancerade neovården, vart den än ligger. Många sjukhus har familjerum eller hotell och några har ronald mcdonald hus där hela familjen får bo. Vet inte vilket landsting ni bor menalla sjukhus strävar efter att hålla ihop familjen. Viktigast är ju att den lilla får bästa vården. Har erfarenhet från neo både som personal och patien då mina barn vårdats på neo. Får jag fråga varför du måste föda så tidigt?

• lilla sandra

Jag får höra med min BM om hon kan hjälpa mej o reda ut allt.
    Det känns ganska viktigt att det ska funka för hela familjen även om det givetvis kommer bli tufft.

HN79
    Jag har föreliggande moderkaka som inte ens visar en tillstymelse till att flytta upp sig. På det så är livmodern förstorad, jag blöder ganska stora mängder o har kramper så gott som hela dagarna.
    Läkarna har sagt att de inte har en aning om vilken utväg det blir på den här graviditeten, den kan sluta innan v 24-25 (som tidigast går att rädda ett barn) men har jag tur så kan jag gå lite längre.

Svar på tråden Får man välja på vilket sjukhus man vill vara under neo-tid?