• supersötasilversara

HUR spacklar man egentligen?!

Vi har tapetserat några rum i huset och vi försöker göra grundarbetet ordentligt. MEN det är så himla svårt att få väggarna släta och även om vi har kvalitetstapeter som är ganska kraftiga ser man på vissa ställen ändå att väggen är ojämn. Det synns ju bara i vissa ljus och andra kanske inte reflekterar så mycket över det men... (En del tapeter har lossnat då vi satt limmat på väggen vilket resulterat i att vi fått ta ner i stort sett hela rummets tapeter och ibland har vissa bitar suttit hårdare som vi då har spacklat över och försökt jämna till.)

När vi spacklat och sen slipat med maskin så känner man ändå groparna/ojämnheterna.

Är det någon händig människa som vet hur man ska göra för att underarbetet ska bli riktigt slätt? (Det är inte så illa att väggarna behöver bredspacklas tror jag i allafall). Blir galen, nu ska vi tapetsera de sista fyra rummen i huset och nu vill jag att det ska bli bra.

Tips på bra spackel, verktyg och teknik vore underbart!!

• Svar på tråden HUR spacklar man egentligen?!
  • Anghammarad

Det vanligaste felt är att man spacklar för tjockt i ett svep. Spackla flera tunna lager och slipa efter varje gång. Spackling är inget hastverk.

• Sally09

i vårt hus fick vi hjälp med spackling och målnig och de bredspacklade i princip allt fast det i mina ögon verkade onödigt, de sa att man ofta spacklar för lite runt omkring ojämnheten. ett ganska litet märke kanske kräver spackling på en yta som är ca en kvm om man vill få en snygg och jämn övergång. jag har som sagt inte gjort det själv men tänkte återge hans tips=)

lycka till!

• k girl

Upphöjningar kan du ju aldrig spackla bort. Det vill säga om det till exempel sitter kvar en tapetbit och resten av tapeten är bortriven. Det säger sig egentligen sig självt, lägger du spackel på en upphöjning blir det ju inte mindre upphöjt även om kanten kanske blir mindre markant. Alltså kvarstår bredspackling eller att använda en "återställar"-tapet, om ni inte lägger mer krut på att försöka få bort alla tapetrester.

I annat fall gäller vad Cohiba skriver.

• emme 86

Har ni spacklat över tapetbitar?
    Slipa tapeten så mycket ni kan med maskin och framför allt i kanterna så brukar det räcka gott o väl, iaf dom gånger jag spaklat o tapetserat.

• Ann Nelly

Börja med grövre spackel för stora ojämnheter och sedan finare spackel för finishen. För småhål så kan man köra fint spackel med en gång.
    Extra tips: Slipa av hörnen på spackelspaden lite så de blir lite trubbiga, så att de inte lämnar "spår" efter sig när man drar ut spacklet. Blir jämnare yta och mindre att slipa.

• mirakelasta

Man ska slipa spackel för hand inte med maskin, det blir inte bra. Däremot kan man slipa väggarna innan spackling med maskin.

Som någon ovan skrev, flera tunna lager, är det mycket upphöjningar kan man behöva bredspackla, eller sätta upp tunn gips eller renoveringstapet på de värsta väggarna.

Det är svårt att spackla och det är väldigt svårt att slipa det jämt om det är för mycket spackel.

Svar på tråden HUR spacklar man egentligen?!