• lindathe

Ständigt trött och illamående 9åring

Min 9-årige son har inte haft någon aptit på morgonen i ungefär två veckors tid. Förra fredagen kräktes han på morgonen och stannade såklart hemma från skolan. På lördagen söndagen mådde han OK, men sen på måndagen började det igen. Han kände sig "konstig" och var allmänt hängig. Ons,tor,fre den här veckan har han mått illa på morgonen och varit hemma från skolan. Jag fick för mig att det var något skolrelaterat , men han har mått likadant både igår och idag. Han har inga övrig symtom, men känner sig trött, han går frivilligt och lägger sig kl 19 på kvällarna, det har aldrig hänt förut. Han "orkar" inte leka med någon och lägger sig helst och vilar. När jag tänker efter så har han varit onormalt trött de senaste veckorna, och inte "orkat" göra så mycket. Ringde sjukvårdsupplysningen igår som hänvisade mig till vårdcentralen imorgon. Någon som har en aning om vad han kan ha drabbats av? Knappast någon slags magsjuka eftersom ingen annan i familjen är dålig.

• Svar på tråden Ständigt trött och illamående 9åring
  • lindathe

Har funderat på det, och jag hoppas att de kollar blodsockret när vi får komma till VC. Men då brukar man väl också få ökad törst och kissa mer än vanligt?

• lilla sandra

Jo, det är nog det vanligaste.
    Men be att de tar blodsockret, alla sjukdomar visar inte samma symptom på alla människor.

Lycka till iaf.

• rosenknopp09

när jag hör detta tänker jag att han är överkänslig mot lactos.. jag mådde illa,ont i magen och kände mig hängig.
    men vad det är får det utvisa imon när ni går till vårdcentralen.

• lindathe
    Starkast skrev 2009-10-04 16:02:44 följande:
    Diabetes är min tanke.Vikten?törst?
    rosenknopp09 skrev 2009-10-04 16:17:40 följande:
    när jag hör detta tänker jag att han är överkänslig mot lactos.. jag mådde illa,ont i magen och kände mig hängig.men vad det är får det utvisa imon när ni går till vårdcentralen.
    Han är normalviktig för sin längd, har gått ner några kilo de senaste veckorna eftersom han inte ätit så mycket som vanligt. Har inte märkt att han varit anmärkningsvärt törstig.

Har funderat på laktosintolerans också, hur testar dom det?
    Hoppas verkligen att det inte är något allvarligare..
  • Starkast
    Han är normalviktig för sin längd, har gått ner några kilo de senaste veckorna eftersom han inte ätit så mycket som vanligt. Har inte märkt att han varit anmärkningsvärt törstig.Har funderat på laktosintolerans också, hur testar dom det?Hoppas verkligen att det inte är något allvarligare..
    Ett klassiskt symptom är just viktnedgång och ingen matlust.
    Bra att ni kollar upp!

Laktosintolerans sitter ju i tarmen och visar sig oftast som diareér eller ibland förstoppning.
  • Starkast

När vår son fick diabetes som 7-åring, märkte vi inte av törsten först eftersom han var stor nog att ta sitt vatten själv och ingen av oss vuxna runt honom reagerade på det.
    Sen kom det fort. Upp på natten 3-4 gånger och kissa/dricka. Men då hade tiden gått. Han hade magrat av/ätit dåligt under en längre tid. Hur mycket han hade magrat märktes inte förrens han kom under behandling och rätt snabbt gick upp vad han tappat. Det var många kg.

Hoppas det INTE är något allvarligt.

• lindathe

Vi fick ingen tid förrän på onsdag! Först frågade de om vi kunde vänta till nästa måndag! Hur ska jag göra? han kräktes imorse igen, och är hemma från skolan. Kan väl inte gärna åka in akut, eller?

• Skrik och Panik

TS, jo det tycker jag du kan göra. Åk in o kräv att de kollar sockret iallafall. Låter som att något är galet, så sök akut och tvinga de kom fram till vad det är.

• Starkast
    lindathe skrev 2009-10-05 09:06:12 följande:
    Vi fick ingen tid förrän på onsdag! Först frågade de om vi kunde vänta till nästa måndag! Hur ska jag göra? han kräktes imorse igen, och är hemma från skolan. Kan väl inte gärna åka in akut, eller?
    Åk in akut!!!
    OM det nu skulle vara diabetes, eller något annat allvarligt är varje minut viktig!
  • lindathe

Vi åkte till akuten, som hänvisade oss till vårdcentralen... När vi kom hem igen ringde jag till vårdcentralen och fick prata med en annan sköterska än sist, jag sa att vi absolut inte klarade av att vänta tills på onsdag och då fick vi en tid på en gång! Läkaren kollade lungor, hjärta, lyste i ögonen på honom och så fick han titta på en liten kub och följa den med blicken. Hon kunde inte se någon förklaring till hans illamående och trötthet. De stack i fingret och kollade glukosvärdet, sóm låg på 6.2, inget anmärkningsvärt vad jag kan förstå. Vi ska tillbaka imorogon för att ta fler blodprover, däribland blodvärde. Jag misstänker att han har blodbrist, och hoppas att det inte beror på någon allvarlig sjukdom. Symtomen; blek, trött och dålig aptit stämmer ju in rätt bra. Jag hoppas verkligen att vi får något svar på vad han drabbats av och inte åker hem med ett " vi vet inte".

• Starkast
    lindathe skrev 2009-10-05 16:46:18 följande:
    Vi åkte till akuten, som hänvisade oss till vårdcentralen... När vi kom hem igen ringde jag till vårdcentralen och fick prata med en annan sköterska än sist, jag sa att vi absolut inte klarade av att vänta tills på onsdag och då fick vi en tid på en gång! Läkaren kollade lungor, hjärta, lyste i ögonen på honom och så fick han titta på en liten kub och följa den med blicken. Hon kunde inte se någon förklaring till hans illamående och trötthet. De stack i fingret och kollade glukosvärdet, sóm låg på 6.2, inget anmärkningsvärt vad jag kan förstå. Vi ska tillbaka imorogon för att ta fler blodprover, däribland blodvärde. Jag misstänker att han har blodbrist, och hoppas att det inte beror på någon allvarlig sjukdom. Symtomen; blek, trött och dålig aptit stämmer ju in rätt bra. Jag hoppas verkligen att vi får något svar på vad han drabbats av och inte åker hem med ett " vi vet inte".
    Vad skönt att den första undersökningen var bra
    Och att proverna visar något som är enkelt åtgärdat.
  • Tomas T

Hej! Hoppas det gått bra? Som någon annan skrev tippar jag oxå på borrelia. Det gav isf mig en sjuklig trötthet och ett sjukligt allmäntillstånd.

Svar på tråden Ständigt trött och illamående 9åring