• Gullegrynet

Sunwing Makrigialos eller Sunwing Arguineguin

Hej!

Jag och min sambo har betämt oss för att åka på en riktigt härlig semester med våra barn 2 och 4 år. Vi vill åka 2 veckor i slutet av maj-början av juni. Vi vill gärna ha en så avslappnad och skön semester som möjligt och har därför valt all inklusive. Resan kostar en slant och vi har sparat länge för att kunna komma iväg. Vi har inte varit varit iväg på någon ordentlig familjesemester tidigareoch därför känns det väldigt viktigt att denna blir så bra det bara går.

Min fråga nu är om någon kan kan ge lite för- och nackdelar med Sunwing resort i Makrigialos i jämförelse med Sunwing resort i Arguineguin?

Är dessutom väldigt nyfiken på alla praktiska råd och sånt man bör tänka på när man reser till nämnda platser eller rent generellt när man reser med barn.
    Själva är vi inte speciellt beresta och mycket lite erfarnehet av utlandssemestrar.

Väldigt tacksam för svar!

• Svar på tråden Sunwing Makrigialos eller Sunwing Arguineguin
  • isisisis

Jag kan bara beskriva Sunwing på Makrigialos.
    Jag har rest dit i många år,och har vänner där.
    Det ligger på sydkusten och har inte alls den turismen som den norra delen har.
    Större delen av sydkusten är nästan oexploaterad.
    Makrigialos är en liten by,och det tar ett par timmar med transfer dit.
    Men det är värt besväret.Det är en liten juvel på Kreta.
    Det är tyst på nättrena och man kan vakna till vågornas brus på morgonen.
    Det är inte perfekta trottoarer eller superfin sandstrand,men det känns äkta.
    Städerna närmast intill har inte heller turism direkt.
    Lleapetra och Sitia.
    Min favoritby i medelhavet är det iaf

• Evangeline72

Makrigialos är helt underbart=) Vilken pärla! Jag var där för 7 år sedan. Helt fantastiskt!

• Gullegrynet

Tack snälla för svaren!
    Har ni någon erfarenhet av just sunwing resort? Vi funderar på att bo i lägenheterna på Minos, vilket verkar vara väldigt små rum - dock betydligt billigare än de andra alternativen.
    Vad kostar en öl eller drink till exempel?Vi har tänkt oss all inclusive, men allt ingår ju inte och vi har ingen aning om hur myket fickpengar vi behöver ha med oss. Några förslag eller tips?

• zazzza

Har oxå varit imakrigialos, helt undebart, fin strand o varmt....bodde ej på sunwing men det är ett fint hotell..bussresan dit från flygplaten tar ca 2 timmar. lite svängig så barnen kanske behöver åksjukepiller....ett tips..

• zazzza

vi ska åka till norra kreta mrgon, har räknat med ca 100 krför mat per person

• Evangeline72

Vi bodde på Sunwing resort. Alla rum är bra, jag lovar! Maten är ganska dyr där dock, men om man bara går rakt över vägen så är det mycket billigare=) Det finns många mysiga restauranger om man bara går nerför eller uppför gatan,

• isisisis

Eftersom det är en sån liten by tycker jag gott man kan gynna alla i byn genom att äta och handla och sprida ut sina pengar istället för att lägga allt på samma ställe
    Det är min personliga åsikt

• isisisis

Lite roligare blir det också att äta på olika ställen på lkvällarna istället för att sitta på samma ställe på samma hotell vareviga dag.

• Evangeline72

Mm och det finns mängder av både bra och billiga ställen runt om sunwing resort.

• Gullegrynet

Tack igen för svaren!

Någon av er som har lite koll på vad öl och drinkar kostar på sumwing resort.
    Inte för att det kommer att bli någon stor konsumtion, men någon enstaka kunde ju vara trevligt...

• isisisis
    Gullegrynet skrev 2009-10-05 21:31:41 följande:
    Tack igen för svaren! Någon av er som har lite koll på vad öl och drinkar kostar på sumwing resort. Inte för att det kommer att bli någon stor konsumtion, men någon enstaka kunde ju vara trevligt...
    Det är inte särskilt dyrt med öl eller drinkar.
    Mindre än här hemma fortfarande iaf.Mat på kvällen om man äter ute kostar en femtiolapp ungefär.
    Det man förlorar mest på är att växla till Euro.
    Det är inte många länder längre som är billiga för oss att resa till.
  • brainn

Hej!

Nu kommer jag inte svara på din fråga, utan ge ett annat tips om All Inclusive.

Vi var på Blue Village Nausicca Beach, och var helnöjda just eftersom det ingår allt barnen (och vuxna) vill ha i AI där. Det känns ju som lite därför man åker, för att de ska få äta massa glass och dricka slush och läsk. Det var också bra mat och fin bar. Rent och snyggt och Bamseklubb för ungarna.

Det ENDA vi köpte under en veckas besök var badmadrasser till ungarna och lite chips.

OK.. nu låter jag som jag jobbar på Fritidsresor, men det gör jag inte utan är bara helnöjd med vår familjesemester.

• Nettan 80

Jag gillade inte Makrigialos pga av att det tog två hela timmar med busstransfer, inget roligt med barn efter att ha flugit innan. Sen är byn verkligen liten och närmsta stad är ca två timmar bort,
    arguineguine gillar jag bättre för finns mer möjligheter till att göra ngt på kvällarna, även om man inte gör det varje kväll så kan det vara trevligt att se ngt annat. Flygresan är iofs lång där oxå med tanke på barn. Men rekommenderar nog faktiskt GranCanaria.
    Sunwing är utmärkt!! Gillar verkligen konceptet med de resorterna!

Skam den som ger sig........ Theo 080718 & son nr 2 med bf 100116 Vilken lycka!!
  • EJLM

jag har varit på sunvwing arguineguin. Det var bra och fint men det fanns ingen strand. Den lilla remsan är helt värdelös och det gick inte att bada där. vi åkte till anfi och badade.

annars var det fint och bra!

mvh/Erica

www.metrobloggen.se/richielife

• Lyckotroll

Vi har varit på båda ställena och föredrar absolut Makrigialos framför Argineuegin.
    Makrigialos är underbart! Enda nackdelen är den långa transfern, men det är värt det. Men den är jobbig; lång och det är mycket upp och ner och hit och dit. Är ni åksjuka så kan det bli väldigt jobbigt. Ta med åksjukepåsar från planet.
    Jag skulle avråda från all-inclusive med tanke på att det längs bukten, vid hamnen, en liten promenad bort, ligger massor av restauranger längs med vattenbrynet. Ni kan promenera dit antingen längs med stranden eller på vägen. Det är jättemysigt att sitta vid restaurangerna intill vattnet och äta middag på kvällarna. Efter middagen så kan man sätta sig vid en mysig bar och ta en drink. Dessutom så var det väldigt få utländska turister där, de flesta var greker på semester, vilket gjorde att det trots att vi bodde på en sunwing resort, faktiskt kändes som att vi var i Grekland.
    Det finns två fina stränder vid resorten och de var inte överfulla när vi var där i augusti -08.
    Jag tror att vi bodde på Minos, ett lite högre hus, som ligger närmare byn än resten av anläggningen. Det är trappor ner till stranden, ganska hög nivåskillnad, men det är absolut inga problem om man är frisk.
    Vi tyckte stranden var så fin så vi tillbringade den mesta tiden där och var egentligen bara på hotellområdet vid frukost och ibland till lunch. Det finns små supermarkets på gatan utanför resorten där man kan köpa dricka, chips mm. Vi brukade bunkra upp vatten och öl där och ha med oss till stranden. Då blir det billigare än att köpa vid strandbaren.
    Där finns även pizzerior och vi köpte ibland pizza till lunch och åt på rummet. Där finns även en del restauranger men det är inte alls lika mysigt där som det är nere vid hamnen i byn.
    Våra barn var förresten 2 och 4 år när vi var där. Vi hade med oss DVD, målarböcker och pennor, nya små pixieböcker och lite nya små bilar och figurer som vi plockade fram allteftersom vid väl valda tillfällen för att kunna sitta ner och äta middag eller ta en drink i lugn och ro.

Svar på tråden Sunwing Makrigialos eller Sunwing Arguineguin