• fenomena88

Spenatsoppa

Har surfat runt efter spenatsoppa-recept, men alla innehåller grädde. Går det att göra på mjölk? Har ni något recept på det?

• Svar på tråden Spenatsoppa
  • gaffsan

Jag har inget recept, men det klart att du kan ta mjölk istället.
    Samma fast magrare, vill du ha det lite fetare,{#lang_emotions_sunny} ta i en klick smör

• siamusen

Jag har med vatten om du vill ha:

400 gram färsk spenat
    2 dl vatten
    eller djupfryst hackad spenat (ca 370 gram)
    2 msk vetemjöl
    1 l buljong (tärning)
    salt och vitpeppar

rensa och skölj den färska spenaten. Koka i vatten i 5 min, häll bort spadet och finhacka. Djupfryst spenat tinas direkt i soppan

Koka upp buljongen. Skaka ihop mjöl och nagra msk kallt vatten och tillsätt redningen under omrörning. Lat soppan koka 3-5 min.

Lägg i spenaten och lat soppan fa ett uppkok, krydda och smaka av

• MBert

Shigumchi-guk

En klar spenatsoppa som kan göras med eller utan kyckling eller köttfärs. Lägger man till risnudlar det blir lite matigare.

Shigumchi-guk

4-6 portioner

250-300 gram strimlad kycklingfilé eller köttfärs
    2 msk japansk soja
    1 msk sesamolja
    1 msk farinsocker
    2 msk sesamfrön
    3-4 strimlade salladslökar
    2 pressade vitlöksklyftor
    chilipeppar efter smak

rapsolja

100-150 gram risnudlar (kan uteslutas, ta då lite mindre mängd buljong)

1,5 liter höns-, kött- eller grönsaksbuljong
    (Ta gärna en buljongtärning mindre än normalt, soppan kan bli för salt annars med tanke på att den även innehåller soja.)

300-400 gram färsk (eller fryst) bladspenat

1. Blanda kycklingen/köttfärsen med kryddor och lök. (Låt gärna marinera 30 minuter, dock ej nödvändigt.) Fräs i olja i en gryta eller stor kastrull. Häll på het buljong och låt sjuda någon minut. Tillsätt risnudlar, sjud ytterligare någon minut. Vänd ner spenaten och låt den bli het men inte koka. Servera!

• Mammut och Papput

SPENATSOPPA ca 3-4 portioner

2-3 msk smör
    3 msk mjöl
    8 dl vatten
    2 grönsaksbuljongtärningar
    500-600 gram spenat
    3 dl mjölk/grädde
    ½ tsk salt
    vitpeppar

Gör en bottenredning av smör och mjöl i en stor kastrull. Tillsätt vattnet eftersom och rör ut redningen. Lägg sedan i buljongtärningarna. När tärningarna lösts upp lägger jag i spenaten och därefter mjölk, salt och peppar. Hackad fryst spenat kan vara lite tung och sjunka till botten så jag kör oftast med stavmixer innan servering så blir soppan jämnare =)

Servera med ägg/kaviarmacka eller bara ägg och stekt korv direkt i soppan.

Svar på tråden Spenatsoppa