• MaggieMay

Hur hanterar du dina misslyckande på jobbet

Hur hanterar du dina misslyckanden på jobbet. Jag har gjort en del saker som i efterhand inte var de bästa men som jag inte lyckades förutspå, hade jag förutspått dem så hade jag förstås gjort något åt dem... Nu sitter jag dock här och känner att jag kunde gjort bättre och det enda jag vill är att få börja om från början med de erfarenheter jag har idag. Hur orkar man gå vidare när man gjort en miss på jobbet som leder till hyfsat allvarlig konsekvens... obs jag jobbar inte med att rädda liv utan bygger ITsystem så så farligt är det inte, men ändå. Behöver lite pepp!

• Svar på tråden Hur hanterar du dina misslyckande på jobbet
  • VeronikaK

Jag känner samma sak. Är inte nöjd med mina prestationer utan att ha gjort några dundertabbar direkt.

Det bästa är väl att försöka ta till sig coh lära sig av tabben man gjorde och sedan göra så bar man kan ifrån sig framöver. Tror de flestas minne är ganska kort, de har nog med sitt eget...

• MaggieMay

"de har nog med sitt eget.." förmodligen och förhoppningsvis är det så! Irriterande dock att ens egen hjärna ska upptas av så mycket ältande dock. Men det har väl delvis med erfarenhet att göra när man väl gått igenom ett på smällar så lär man sig att hantera dem hoppas jag..

• hejhejmonika

Du Maggie jag brottas med preciiiiiiis samma grejer..kräks på det.... Arbetar som matematik- och fysiklärare och det känns som att "allt" går fel... Den sunda förnuftiga människan i mig säger "du gör jäkla många saker RÄTT också" och "man FÅR göra misstag" etc... Men när det som uppmärksammas bara är sådant som går fel (ingen lägger märke till en maskin som bara rullar på...) så blir man ganska urlakad till slut...

Ältar och ältar....

• Nellies matte

Samma sak här med, när jag gör nåt fel så ältar och ältar och ältar jag, kan knappt sova och går omkring och tror att "nu sa inte han eller hon hej till mig bara för att jag gjorde det där felet igår" osv.
    Alla människor gör ju fel och jag tror att alla människor ältar det mer eller mindre. Det som är dumt är ju att oftast är det ju felen som uppmärksammas och inte det man gör rätt. Om man gör 1000 saker rätt en dag men 1 fel, så nog faan är det de som uppmärksammas av chefen, kollegorna och av en själv.

• jojja

När vi gör misstag på jobbet så tas det på rätt stort allvar, även om det bara är en "liten" miss.
    Det som händer är att vi pratar om det mycket, särskilt med vår chef. Han är supernoga med att diskutera vad som hänt och ffa _hur vi hade kunnat handla annorlunda_! Det sista tycker jag är superbra!
    Dessutom så lämnar han det inte vid ett samtal, utan ser till att vi tar en till sväng och pratar om saken ett par dagar eller nån vecka senare. Är vi lediga så ringer han och kollar att man är ok, frågar om man har några funderingar osv...

Om nu inte det skulle vara nog så har vi ett erfarenhetssystem där vi skriver in vad som hänt så inte fler behöver göra samma misstag. Andan på jobbet är inte att man ska undvika att hamna där, utan tvärtom! Misstag gör vi alla, det som är viktigt är att man lär sig av dem!!

Är man däremot slarvig, inte följer order eller anvisningar osv - då blir det annat. Men misstag... Tja. Det händer alla förr eller senare!

• MaggieMay

Jojja: vilken bra chef du har. Jag är konsult och har bäst kontakt med kundens chef men som konsult vill man inte "avslöja" sina svagheter för tydligt...

• jojja
    MaggieMay skrev 2009-10-11 16:14:36 följande:
    Jojja: vilken bra chef du har. Jag är konsult och har bäst kontakt med kundens chef men som konsult vill man inte "avslöja" sina svagheter för tydligt...
    Ja. Jag har en fantastisk chef! Förstår att det blir lite annorlunda när man är konsult, för just på mitt jobb bygger hela alltet på att man verkligen kan lita på varandra - annars skulle det bli väldiga konsekvenser!!
  • Loppan75
    MaggieMay skrev 2009-10-11 16:14:36 följande:
    Jag är också konsult och vet precis vad du menar. De har betalat för en expert och om man inte känner sig som en sådan, så är det jobbigt. Jag har säkert gjort tusentals misstag på jobbet och blivit rejält nedtryckt ibland, men jag försöker att inte ta åt mig personligen utan analysera felen och undvika dem nästa gång. Har inte alltid lyckats.
    Jag brukr tänka att jag ändå kan det betydligt bättre än kundens eget folk och de allra flesta av mina kunder är nöjda med resultatet.
Svar på tråden Hur hanterar du dina misslyckande på jobbet