• Anonym (nyfiken)

hjälp med råd om att starta eget, webbshop!

Jag har valt att vara anonym eftersom det är i tankestadiet och vill inte att vissa ska veta att jag funderar på detta.

Jag är sjukskriven just nu och kommer bli det då och då under mitt liv med kroniska sjukdomar, därför är jag sugen på att starta en webbshop och kunna få in lite pengar på men frågan är om det lönar sig ? Är det lönt att satsa på?
    Finns ju inte många jobb man kan ha hemifrån och det är många "vanliga" jobb jag inte klarar och skulle jag få ett s¨å blir jag av med det när jag blir sjukskriven och får sedan söka nytt. Haft det så i 4 år nu och man tröttnar.

Hur gör man om man ska starta eget ? Om det nu är lönt vilket jag STARKT hoppas, vet att det är mycket arbete men vet att jag kommer klara av att ta emot beställningar. packa, skicka osv osv.

Finns det något bidrag man kan få?

Mest tänkt på barnartiklar, kläder, tillbehör, leksaker lite olika. En del tänker jag gör själv, en del via grossist ex.

Skriv vad ni tror, vet och kan :)

• Svar på tråden hjälp med råd om att starta eget, webbshop!
  • Anonym

Du kan inte få några bidrag alls. Starta-eget-bidraget är borttaget.
    Såvida du har en bra affärsidé och säljer rätt grejer så kan det ju löna sig, men räkna med att du får betala ca 50 procent av det du tjänar i skatt och egenavgifter. Du måste ju också köpa in sakerna du ska sälja så du måste verkligen ha ordning på siffrorna.

Hur går det med din sjukpenning om du jobbar? Jag antar att om du är frisk nog för att driva ett företag så kommer du inte längre att ha de pengarna?

Tycker absolut att du ska gå vidare med dina tankar, men fundera på alla aspekter innan du börjar köpa in saker och risken finns ju att du skuldsätter dig om du inte kan sälja sedan.

• Anonym

Om du ska starta eget så kontakar du skattemyndigheten och säger att du vill starta enskild firma (om det är det du vill) Då får du en särskild F-skatteblankett som ger dig rätt att själv betala in din skatt. Du måste också momsregistrera dig, men det kan de hjälpa dig med där.

• Anonym (nyfiken)

Okey, då får vi se hur jag gör med själva inköpningsbiten för jag har ingen större buget.

jag får ju ingen sjukersättning när jag jobbar men vill gärna bli av med den och tjäna "egna" pengar och inte gå på bidrag hela tiden.

jag har även en ide om ett vuxenplagg som jag är 80% säker på att det kommer gå bra.

• Anonym (l)

Kan redan säga att marknaden på barnartiklar redan är överetablerad när det gäller webshoppar, så för att kunna gå med förtjänst där tror jag kommer bli riktigt svårt.
    Ska man öppna en webshop nu som lönar sig så måste man komma med något unikt som nästan ingen eller ingen redan har.

Sen så får du antagligen inte behålla din sjukpenning från fk, men det kanske du redan har tagit med i beräkningen?

• Anonym (l)

Sen har du marknadsförings biten, hur har du tänkt dig då? För att få en större kundkrets så krävs annonsering och sådant kostar pengar det med.

Jag tror att man måste ha ett bra startkapital om man ska få igång en egen firma, annars är det svårt att få det lönsamt.

Webshop, tillverkar du shopen själv eller köper du in en färdig? Vad kostar det?

Det är mycket som kostar som man inte tänker på.

Hur löser man betalningen, endast faktura? Möjlighet att betala via kort? Postförskott osv...

• Anonym

Du kanske har familj som vill investera?
    Gör en ordentlig affärsplan där du kollar konkurrensen inom din bransch, vad inköpen kostar, din eventuella förtjänst, prognos för de första åren osv. Om du förlorar din inkomst från FK så blir det ju tufft eftersom du inte heller kan ta ut lön i början. De allra flesta har bara nog pengar att återinvestera i företaget. Du måste räkna ut hur mycket du måste sälja för att kunna ta ut lön och se om det är rimligt.

Säg att du ska sälja barnkläder och det går ok.
    Då kanske du köper en tröja för 30 kr. Säljer den för 100 kr. Då gör du 70 kr vinst. Men du måste köpa nya tröjor att sälja för 30 kronor vilket ger 35 kr kvar. Av det betalar du först 31 procent i egenavgift och på det som är kvar betalar du kommunalskatt. Kvar har du cirka 17 kr i vinst per tröja. Om du ska kunna ta ut 10.000 kr i månaden i lön så måste du sälja 600 tröjor i månaden och då har jag inte ens räknat med kostnader för webbhotel, telefon, frakt och annat som du måste betala i ditt företag.

Som du ser så måste man titta på siffrorna innan man startar. Men låt inte detta avskräcka dig. Om du hittar rätt nisch och rätt produkt så kan du absolut gå med vinst.

Anonym (nyfiken) skrev 2009-10-04 19:47:32 följande:

Okey, då får vi se hur jag gör med själva inköpningsbiten för jag har ingen större buget. jag får ju ingen sjukersättning när jag jobbar men vill gärna bli av med den och tjäna "egna" pengar och inte gå på bidrag hela tiden. jag har även en ide om ett vuxenplagg som jag är 80% säker på att det kommer gå bra.
  • tillit71

Jag startade min egna webshop för dryga året sedan som för tillfälligt ligger nere då jag inventerar. Det fungerar bra om man har dom målen att tjäna ca 4-5 tusen i månaden bara efter första året. Jag valde detta som ett alternativ för att kunna vara hemma då vår minsta pojke har diagnos autism. I läget för starten var jag arbetslös och jag fick igenom ett aktivitets stöd (samma pengar som a-kassa) i 6 månader eftersom starta eget bidraget är borttaget.

Så om din affärside är bra och du kan stå som arbetssökande en tid kan du få igenom detta bidrag.

Utan bidrag rekommenderar jag dej att du visar upp ett par exemplar av dina prylar och köper in mer eftersom du säljer.

Min man byggde min webshop men det finns många fina webshopar som är gratias att tillgå på nätet.

Lycka Till.

• Anonym (nyfiken)

tack för tipsen ska tänk på det ooch räkna :)

• Anonym
    tillit71 skrev 2009-10-04 20:43:15 följande:
    Jag startade min egna webshop för dryga året sedan som för tillfälligt ligger nere då jag inventerar. Det fungerar bra om man har dom målen att tjäna ca 4-5 tusen i månaden bara efter första året. Jag valde detta som ett alternativ för att kunna vara hemma då vår minsta pojke har diagnos autism. I läget för starten var jag arbetslös och jag fick igenom ett aktivitets stöd (samma pengar som a-kassa) i 6 månader eftersom starta eget bidraget är borttaget.Så om din affärside är bra och du kan stå som arbetssökande en tid kan du få igenom detta bidrag.Utan bidrag rekommenderar jag dej att du visar upp ett par exemplar av dina prylar och köper in mer eftersom du säljer.Min man byggde min webshop men det finns många fina webshopar som är gratias att tillgå på nätet.Lycka Till.
    Vad säljer du?
  • tillit71
    Anonym skrev 2009-10-05 16:51:49 följande:
    Vad säljer du?
    Främst brevpapper som inte finns att köpa i Svenska butiker
  • Anonym
    tillit71 skrev 2009-10-06 00:01:23 följande:
    Främst brevpapper som inte finns att köpa i Svenska butiker
    Det låter intressant. Hur hittade du grossist? det är svårt att hitta grossister tycker jag. Kan du leva på enbart den här verksamheten och om ja, hur mycket kan du ta ut i lön? vilken omsättning har du?
  • tillit71
    Anonym skrev 2009-10-06 08:43:32 följande:
    Det låter intressant. Hur hittade du grossist? det är svårt att hitta grossister tycker jag. Kan du leva på enbart den här verksamheten och om ja, hur mycket kan du ta ut i lön? vilken omsättning har du?
    Ja jag lever på den lönen ihop med det vårdbidrag jag får för pojken min annars hade det inte räckt till tyvärr. Jag tar ut i lön mellan 3-5 tusen per månad men det är först nu efter dryga året jag gör det. Jag googlade runt en massa och hittade tillslut en jättebra leverantör men det gäller att man lägger på ganska mkt på priset eftersom fraktkostnaderna är höga. Men det gämnar ut sej för brevblocken kostar inte många kronor utomlands.
  • Anonym

Får du starta företag om du är sjukskriven? För du får inte jobba med det om du inte anser dig kunna jobba.

• Anonym (nyfiken)

jag hade inte täntk och göra det under tiden jag är sjukskriven, det hade jag aldrig orkat. Den går ut nu den 8e och känner att jag är tillräkligt pigg för att jobba nu.

men vissa perioder är det tufft men kände då att en e-butik skulle jag klara av för i värsta fall kan familjen hjälpa mig då. Givetvis skulle jag INTE ta ut sjukpenning + lön skulle aldrig vilja sätta mig i den sitsen.

• Örnie

Jag har själv funderat starkt på detta, men man måste vara (själv)kritisk också och inte vilja sälja något som alla andra också säljer (eller hellre gör själva), i varje fall om man måste investera först. Många prylar kanske är gulliga och fina, men sen säger man, äh, det behöver jag inte, eller det kan jag göra själv, eller det är för dyrt.

En bekant till mig har gjort slag i saken. Hon säljer hemmagjorda saker till överpris, som nästan vem som helst kan fixa själv och har en hemsida. Skulle tro att hon aldrig får in sina kostnader för reklam osv. I o f sig tror jag att hon jobbar svart, men med så pluttiga belopp så det spelar nog inte någon roll för statsekonomin.

Så kom på något originellt först och läs på om ekonomi, bokföring och marknadsföring under tiden. Skadar aldrig.

• Anonym

Men stämmer det verkligen att de har tagit bort startaeget bidraget? det marknadsförs på af.

• Anonym (nyfiken)

jag har vissa saker som finns men som är i helt annan design, som jag syr själv och gör själv. Men vi får se jag ska fundera på det hela.

tack för alla tips!

• Anonym (svart)

Du kan ju lägga ut en webshop och sälja lite "svart" där medans du får sjukpenning, så lär du ju se om det kommer att fungerai framtiden...

• Anonym (Konsumenten)

Varför ska någon välja just din webshop, vad kommer vara unikt och utstickande?

Svar på tråden hjälp med råd om att starta eget, webbshop!