• Lotlas

HJÄLP! Min 2-åring kan inte höger och vänster!!

Ja, som rubriken lyder. Min 2-åring kan inte skilja på höger och vänster! Ibland kan han, men oftast så chansar han bara på vilket som är vilket... Vi har ju sagt "höger fot" och "vänster fot" när vi tar på skorna ända sedan i våras. Vad gör vi för fel??

Han är född i augusti, kan det ha med saken att göra? Att han är född sent på året, alltså? Kan det här göra att han måste gå om ett år i skolan?

Är det någon annan som har ett sent barn som har tips på hur man kan göra för att få honom att lära sig snabbare?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-10-04 19:50
    Jag vill bara förtydliga att både jag och hans pappa kan skilja på höger och vänster. Men nu har jag fått veta att han kanske inte är vår son utan har engelskt påbrå..! *jätteledsen*

• Svar på tråden HJÄLP! Min 2-åring kan inte höger och vänster!!
  • puss

mäh!! farligt ju!! tänk om han springer rakt in i vägräcket när han ska gå över gatan!

det är tammefan roligt nästan jämt
  • lillamuan

kasta han ner på golvet och bit han i örat

Elin 080219 och Benjamin 090613
  • Mamsingen

Min tvååring kan inte ens säga höger-vänster *förtvivlad* *snyft*. Han kommer så att få gå om 1:an *snyft*. Förstår inte detta, mitt första barn var jättetidig med detta.

• sahara sahara

Nädå. Det är *smarta* människor som inte kan skilja på höger och vänster. Har han inte lärt sig det än, så kommer han aldrig att lära sig det, så det är ett stensäkert tecken på smarthet. Jag lovar - jag är supersmart och jag kan inte det.

Sois réaliste: demande l'impossible!
  • kokos

Oj då ligger jag som vuxen risigt till! Får sträcka fram handen ibland och hälsa för att fatta att det är höger

• Lotlas

Ja, det är ju farligt juh! Jag kan ju inte skicka honom till lekparken ensam när han inte vet åt vilket håll han ska.

Jag har funderat på att tatuera in "H" och "V" på hans händer. Vad tror ni om det?

• Lotlas
    Mamsingen skrev 2009-10-04 19:35:22 följande:
    Min tvååring kan inte ens säga höger-vänster *förtvivlad* *snyft*. Han kommer så att få gå om 1:an *snyft*. Förstår inte detta, mitt första barn var jättetidig med detta.
    Ååå guuuud! Stackars dig.... *styjkekjam* Men det beror säkert på att ni åkte hem för tidigt från BB.
  • ANOF

Det är nog inte måga ungar på 2 år som kan det. Att kunna skilja å¨höger och vänster tillhör inte fostran, utan ska ses som en form av dressering. Då handlar det i grunden alltid om att förstärka önskvärt beteende och korrigera det spm är felaktigt. Och i det här fallet å är ju det önskvärda beteendet att han kan höger och vänster.

• siamusen

Är han engelsk genetiskt? För de använder ju höger och vänster annolunda än vi. Syns främst när de kör bil.

Sa jag gissar pa att han är helt normal men har engelskt blod. Eller sa har han tagit över den svenska sidan rent genetiskt och är lite korkad. Men han kanske är söt istället? Eller kan börja röka sa han ser cool ut?

Svar på tråden HJÄLP! Min 2-åring kan inte höger och vänster!!