• Anonym (Torris)

    Mycket torr hy

    Jag har mycket torr hy som jag tycker är svår att ta hand om. Har inte hittat någon bra kroppslotion som hjälper!! Oljor lägger sig bara som ett lager och gör ingen nytta!! Tips på en bra kräm för hela kroppen?

    Sedan ansiktet. även här så finns det ingen kräm som hjälper!!! Jag har betalt 1000-tals kronor för olika ansiktskrämer men ingen hjälper!!! Det är sant!! Jag kan inte inte lägga en fondation på detta torra ansikte!! Det "spricker", torkar ut och ser jättekonstigt ut. Vad kan man ha i ansiktet under denna foundation så det ser snyggt ut???

  • Svar på tråden Mycket torr hy
  • Åsa skönhetsexperten

    Hej!

    Det är svårt att få foundation att se fin och jämn ut om man har mkt torr hud. M.A.C cosmetics "Face&Body foundation" är den enda jag har provat som jag tycker funkar på torr hy. Den är vattenbaserad och innerhåller en mjukgörande grapefrukt-olja.

    Prova att göra en peelingmask ett par ggr/veckan samt en fuktgivande mask för torr hy. Den kan gärna få verka under natten. (beroende på vilken typ av mask det är, läs självklart på förpackningen el lyssna till hudterapeutens råd). För övrigt är det bra för hyn med mkt vatten, och se till att äta daglig rek. portion av nyttig fet fisk som är rik på omega3. Undvik ansiktsvatten med alkohol, och använd en mjukgörande rengöringsmjölk när du tar bort smuts och makeup, inte tvål och inte gelrengöring.

    Har du uppsökt en hudterapeut? Du säger att du lagt 1000-tals kronor på olika krämer. Om det inte är rätt sorts hudvård för just din hy är det bortkastade pengar. Dermalogica tex gör mkt bra hudvård och deras säljare är utbildade hudterapeuter. Gå annars till en diplomerad och SHR-registrerad salong om dina problem fortsätter.

    Lycka till!
    Mvh
    Åsa

Svar på tråden Mycket torr hy