• Mistys Daisy

Hund och fästing fråga.

Någon som varit med om att efter ett fästingbett har huden runt omkring blivit röd/blå....som ett blåmärke?
    Och fästingen vi tog på hunden var STOR (minst 2 ärtor stor) och totalt kolsvart!!
    Aldrig sett något liknande!

Tyvärr tänkte vi inte på att spara den och ta med den till veterinären.
    Min instinkt var bara att döda den...{#lang_emotions_demon}

• Svar på tråden Hund och fästing fråga.
  • köttbullelydnad

Nix, aldrig vart med om

• anirac1

Jag har inte vart med om de men det vekar om huden är irriterad så jag skulle kontakta en VET för en kontroll säkert ingen fara men ändå...

• Mistys Daisy
    anirac1 skrev 2009-10-04 21:54:03 följande:
    Jag har inte vart med om de men det vekar om huden är irriterad så jag skulle kontakta en VET för en kontroll säkert ingen fara men ändå...
    jo, vi har varit där och hon har fått Ronaxan i 10 dagar ifall det är borrelia.
    Men veterinären hade aldrig sett/hört sådan rodnad på djur vid fästingbett.
    Och fästingen såg ju så konsting ut med....
  • Joico

Om människor får blåmärkes-liknande märken efter fästingar så är det tecken på borelia...

• Mistys Daisy
    Joico skrev 2009-10-04 21:57:40 följande:
    Om människor får blåmärkes-liknande märken efter fästingar så är det tecken på borelia...
    jo, det var ju detta jag hade i bakhuvudet, men det brukar väl komma ett tag efteråt...?

Så ledsen bara. Hon har magkatarr och äter korticin för det. Precis gått på tio dagars antibiotika för luftrörskatarr...
    Hon har haft borrelia en gång och blev jättedålig.....så därför är jag så rädd hon skall bli sjuk igen... men nu äter hon ju medicin visserligen som hjälper, OM det finns något skit... Men hon en bara 2 små år .....
Svar på tråden Hund och fästing fråga.