• Anonym (villrådig)

Hjälp! Toaproblem hos barn med misstänkt ADHD

Min 4,5-åring är under utredning för NPF (I första hand är det ADHD man misstänker).
    Han har varit helt torr i ett år, han råkar aldrig ut för "olyckor" utan han kan hålla sig in absurdum. Det är helt enkelt svårt att få honom att gå på toaletten, han går inte dit självmant och inte heller om man uppmanar honom. Även när jag ser att han är så nödig så han inte vet var han ska ta vägen vill han inte gå. Han klarar inte av att reglera det själv just nu.

På förskolan har det alltid varit problem men hemma har det fungerat bättre tidigare (till för ungefär två veckor sedan). Nu blir det gråt och utbrott varje gång han måste kissa. Jag känner mig förtvivlad, han måste ju kissa men det är ju inte bra att det blir konflikt runt toaletten.

Är det någon som har några idéer om hur jag kan hjälpa min lille kille?

• Svar på tråden Hjälp! Toaproblem hos barn med misstänkt ADHD
  • Anonym (personal)

Pröva belöningssystem.
    Ex för varje gång han klarar av att gå på toa INNAN en olycka får han ex en guldstjärna,när han fått ex 5st får han välja en leksak,glass eller ngt han gillar extra mycket.

Förklara systemet INNAN ni börjar att använda det,NOGA.
    Ge honom extra mkt beröm när han klarar av det,och försök att inte skälla när han inte klarar det.

Lycka till!!

• Anonym (syster)

Jag ahr en syster med ADHD
    Nu är vi ju vuxna, men vad jag minns och fortfarande tycker är att rutiner är jätteviktigt.
    Kan ni införa rutin för när man ska gå på toa?
    Såklart kommer det behövas fler tillfällen, men tex att man gör det direkt när man kommer upp på morgonen.
    varje gång man klär på sig och går ut tex.
    Då kasnke det kommer mer bara på rutin och att han inte behöver bli superkissnödig?

Är anonym av hänsyn till min syster bara.

• Anonym (personal)

Anonym (syster) skrev 2009-10-04 21:36:51 följande:

Jag ahr en syster med ADHD Nu är vi ju vuxna, men vad jag minns och fortfarande tycker är att rutiner är jätteviktigt. Kan ni införa rutin för när man ska gå på toa? Såklart kommer det behövas fler tillfällen, men tex att man gör det direkt när man kommer upp på morgonen. varje gång man klär på sig och går ut tex. Då kasnke det kommer mer bara på rutin och att han inte behöver bli superkissnödig? Är anonym av hänsyn till min syster bara.
    Exakt!!Rutiner är a&o.
    Han behöver nog få ett schema/översikt över VAD som ska hända under dagen både hemma och på fsk.
    Bildschema.
  • Anonym (villrådig)

Anonym (personal) skrev 2009-10-04 21:35:31 följande:

Pröva belöningssystem. Ex för varje gång han klarar av att gå på toa INNAN en olycka får han ex en guldstjärna,när han fått ex 5st får han välja en leksak,glass eller ngt han gillar extra mycket. Förklara systemet INNAN ni börjar att använda det,NOGA. Ge honom extra mkt beröm när han klarar av det,och försök att inte skälla när han inte klarar det. Lycka till!!
    Det har vi kört hemma förut med viss framgång. Förskolan har alltid blåvägrat att använda sig av belöningssystem.

Tanken har slagit mig, men vi använder oss av ett belöningssystem för att ta oss utanför dörren i tid på morgonen, så frågan är om han klarar två parallella system. Men det kanske han gör om de är uppbyggda på olika sätt?

Vi skäller aldrig på honom däremot tar vi honom till toan när vi ser att han håller på att spricka.
  • Anonym (villrådig)

Vi har kört samma rutiner hemma och på förskolan
    när man vaknar går man på toa, innan man äter, innan sagostund eller TV-tittande och när man tar på sig pyjamas. På förskolan har det strulat hela tiden men hemma har det fungerat fram till för ett par veckor sedan och jag behöver ta nya grepp.. ett annorlunda belöningssytem kan fungera. Bildschema använde vi förut men det har varit svårt på sistone, han är inte intresserad, blir mest arg.

• Anonym (personal)

Anonym (villrådig) skrev 2009-10-04 21:51:14 följande:

Vi har kört samma rutiner hemma och på förskolan när man vaknar går man på toa, innan man äter, innan sagostund eller TV-tittande och när man tar på sig pyjamas. På förskolan har det strulat hela tiden men hemma har det fungerat fram till för ett par veckor sedan och jag behöver ta nya grepp.. ett annorlunda belöningssytem kan fungera. Bildschema använde vi förut men det har varit svårt på sistone, han är inte intresserad, blir mest arg.
    Okej!
    Det låter ju toppen.Ni har ju förstått hela poängen .
    FSK behöver utbildning,som nästan alltid .Varför ska dom vara såå j*kla motsträviga .
    Ta upp det med fsk chefen,om ni inte redan gjort det.
  • Temugg

Vi hade enorma problem med vår treåring som vägrade gå på toa på dagis, ibland inte ens hemma på morgonen. Vi trodde ju då att hon skulle gå på dagis förr eller senare men icke!

Förskolepersonalen försökte till att börja med att inte pusha alls men till slut sa jag att nu har ni provat den mjuka metoden och den fungerade inte och då började de hjälpa till också med nya tankebanor. Ett av förslagen som kom upp var ett belöningsprogram. Vi skulle hemma skaffa ett paket (present) som skulle ligga framme väl synligt, fint inslaget och verkligen lockande på alla sätt. Om hon gick på toa på dagis ett visst antal gånger (3-5 ggr) skulle hon få det roliga paketet.

Vi kom aldrig så långt utan det löste sig på annat sätt (tog med egen potta) men jag har för mig att detta med paketet skulle upprepas några gånger och sista gången skulle barnet få gå med till leksaksaffären och välja en egen leksak därifrån.

Jag vet inte hur detta fungerar i rutinsammanhang men vill gärna dela med mig av min lilla erfarenhet då jag vet hur jobbigt det är! Hoppas ni kommer fram till en fungerande lösning!

• Anonym (villrådig)

Anonym (personal) skrev 2009-10-04 22:13:23 följande:

Anonym (villrådig) skrev 2009-10-04 21:51:14 följande: Okej! Det låter ju toppen.Ni har ju förstått hela poängen . FSK behöver utbildning,som nästan alltid .Varför ska dom vara såå j*kla motsträviga . Ta upp det med fsk chefen,om ni inte redan gjort det.
    Mja förskolechefen är det sämsta med den förskolan. Den personen undviker jag att blanda in så långt det går.

Personalen på sonens avdelning vill inte använda belöningssystem för att det skulle sätta mer fokus (i barngruppen) på sonens toatrixande. Jag förstår deras argument men jag oroar mig för UVI och annat elände, förutom att sonen är så upptrissad när han inte kissat. Han går på en avdelning med bara 4-5 åringar och har resurs och i övrigt fungerar samarbetet bra. Det känns som att jag måste lura ut VARFÖR det är så knepigt för sonen att gå och kissa för att kunna hjälpa honom.
Svar på tråden Hjälp! Toaproblem hos barn med misstänkt ADHD